Page 3 of 3

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 15 Nov 2015, 20:30
by Gradus
350-v-twin wrote:Op de vroege Morini 350 modellen heb je 3 lampjes op het dashboard:
- groen (= licht aan)
- rood (= contact aan)
- blauw (= groot licht).

Het rode lampje heeft (mits de bedrading origineel is) niets met het laden te maken. Hoort te blijven branden zolang de motor draait en betekent slechts: "contact aan".
Rare jongens die Romeinen.

En tips voor de olie?

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 16 Nov 2015, 12:03
by 350-v-twin
Idd "rare jongens", die Romeinen. Maar "Gradus" klinkt ook haast Romeins, bij gevolg, .......... hahaha :mrgreen:

Alle gekheid op een stokje, volgens mij heeft deze rare schakeling te maken met het beperken van de kosten van het ontwerp, zoals Lambertini aangaf in een interview in 2007, zie http://www.motomoriniclub.nl/interview2D.html Het rode lampje heeft dus verder geen enkele functie, behalve dat je weet dat de ontsteking "aan" staat.

Voor mijn 350's gebruik ik: 20W50, bv van Kroon Olie of Valvoline. In het najaar/winter blijkt deze olie net te dik en dat merk je aan het stroever schakelen de eerste honderden meters. Daarom beter 10W40 in dat jaargetijde.

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 16 Nov 2015, 15:20
by Gradus
:D gelukkig, rood heeft voor mij altijd de betekenis gehad van : Stop, motor uit, geen oliedrukmeter meer of dynamo laad niet meer op.

Ik was van plan om alleen maar met mooi weer te gaan rijden. Dus 20 W 50 lijkt me dan een goede keus.
Minerale olie, geen synthetische.

Avé ( om in stijl te blijven) :wink:

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 29 Nov 2015, 10:53
by Gradus
Weekje op pad geweest voor de baas. Kan nu weer verder met de 350.
Hoeveel olie. Heb twee peilstokken. In het blok zit een rechte en in het kapotte blok een kromme. Daar zit verschil in heb ik gezien. Hoeveel olie moet erin? Lees op diverse fora dat er een verschil van mening is. 2,5 of 3 liter? Wat is jullie ervaring en advies?

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 29 Nov 2015, 13:45
by 350-v-twin
Gradus wrote:Weekje op pad geweest voor de baas. Kan nu weer verder met de 350. Hoeveel olie. Heb twee peilstokken. In het blok zit een rechte en in het kapotte blok een kromme. Daar zit verschil in heb ik gezien. Hoeveel olie moet erin? Lees op diverse fora dat er een verschil van mening is. 2,5 of 3 liter? Wat is jullie ervaring en advies?
Er bestaan óók van de rechte peilstok 2 varianten, maar dat spoort dan weer met de kwalificatie "rare jongens".
Image

De instructieboekjes spreken elkaar ook wat tegen: 2,5 of 3 liter. Zelf hou ik 3 liter aan en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 29 Nov 2015, 14:13
by Gradus
Bedankt,
Ga er 3 liter in doen en dan mijn rechte peilstok. Evt dan een extra markering aanbrengen ( 3 liter nivo )

Voor mijn brandstof heb ik BP ultimate met 5 in 1 additief voor een iets hoger octaan gehalte ( plus 2 punten) en stabilisator tegen de veroudering en loodvervanger. Kan volgens mij nooit kwaad.

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 28 Dec 2015, 19:52
by Gradus
http://www.29bit.com/morini/morini-spain1.jpg

Lijkt heel veel op mijn motor. Toch origineel zo geleverd?

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 28 Dec 2015, 20:18
by 350-v-twin
Lijkt in eerste instantie zwart. Volgens mij is die kleur nooit geleverd.
Metallic donkerbruin (koffiebruin) is wél een originele kleur.

http://www.northleicestermotorcycles.com/sn3235.jpg

Re: Gevonden, origineel?

Posted: 28 Dec 2015, 20:50
by Gradus
Origineel , ja
Mooi, nee echt niet mijn kleur, maar smaken verschillen