3 1/2 gezocht

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

3 1/2 gezocht

Post by seventies » 23 Feb 2014, 14:31

Ben al een tijdje Marktplaats en dergelijke in de gaten aan het houden voor een 3 1/2. Ik ben er nog niet uit wat het moet worden maar ga binnenkort eentje bekijken. Ik heb nog nooit een 3 1/2 horen lopen (schande) dus waar moet ik speciaal op letten om te beoordelen dat het blok goed is?

Wat is eigenlijk een normale prijs voor een goed exemplaar, niet showroom, niet helemaal origineel? er staan er nu 3 op Marktplaats en de prijs lijkt op 1600 te blijven hangen

nieuw op het forum
George

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 23 Feb 2014, 21:35

eentje van die exemplaren is vast van mij :lol:
je mag altijd langskomen om te kijken en te luisteren, geen enkele aankoopverplichting. :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 24 Feb 2014, 09:38

Beste George,

Welkom op het forum! Een 3 1/2 hoort niet te rammelen. Heb er nog nooit een horen rammelen. Echt mooi stationair lopen is soms een probleem. Slaat dan af na x-aantal seconden. Dat ligt niet aan de motor, maar aan de ontsteking. Niets mis mee verder, maar even een weet. Verder hoort een goed exemplaar met 1 à 2 trappen op de kickstarter te lopen.

Ben je op zoek naar een Touring of een Sport? Veel Tourings zijn omgebouwd naar Sport. Op zich ook niets mis mee, maar je moet dan natuurlijk geen Sport prijzen gaan betalen.

In principe geldt:
A/2 frame: Touring
A/1 frame: Sport

Een vroeg blok (Touring en Sport) hebben een "A" linksonder, zie
http://www.motomoriniclub.nl/iden.jpg en vroege, échte Sportblokken hebben een "S", rechts onder de voorste cilinder.

Kijk ook eens op deze pagina: http://www.motomoriniclub.nl/buyD.html

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 24 Feb 2014, 10:58

Benvenuto! En ook hier alvast een niet rammelend 3-en-een-halfje in de aanbieding (concurrentie is moordend :twisted: )

Check idd die pagina die Tony aangaf maar eens (350 v-twin)

http://www.speurders.nl/overzicht/morin ... &order_by=

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 24 Feb 2014, 19:05

Prijzen is inderdaad net wat je zoekt, een sport levert over het algemeen meer op dan een strada, spaakwieltjes meer dan gietwieltjes. Het is allemaal net een kwestie van smaak. Naarmate het bouwjaar oploopt wordt het motorisch allemaal beter, een 3 1/2 uit de jaren 80 is eigenlijk een juweleetje van een koop gezien de motorriek, maar ja iedereen wil spaken met trommels en kromme schakelvorken ;-)

Het is beste het aan 1 van ons te vragen als je wat op het oog hebt, ook kan je beter een 3 1/2 je van een liefhebber kopen als je een soort van garantie wilt..

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 24 Feb 2014, 20:05

Weet je wat het leukste is?
Ik ben nog nooit zo'n kromme schakelvork tegengekomen.
Heb nu ongeveer 4 eerste serie motoren open gehad.

Broodje aap ?

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Post by seventies » 25 Feb 2014, 07:12

hartelijk dank voor alle reacties. Ik begrijp dat een Morini eigenlijk een probleemloze motor is :?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 25 Feb 2014, 08:07

probleemloos niet, wel erg makkelijk sleutelen en onderhouden!
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 25 Feb 2014, 09:54

Nou wat Ray zegt, over kromme schakelvorken hoef je je niet zorgen te maken tenzij je een heel heel vroeg model in je handen krijgt (voor zover het probleem al niet verholpen is in de 40 jaar dat ie al bestaat)!

Een 3 1/2 is een steengoede motor, maar je moet altijd rekening houden met de kwaliteiten van de eigenaren die er aan gesleuteld hebben, maar dat zegt meer iets over sleutelen in het algemeen dan de 3 1/2. Beter gezegd, een Morini is, los van spuitwerk etc. een kwaliteitsproduct. Niets voor niets kosten ze destijds evenveel als een Honda 750.

Hoe orgineler, hoe beter, komt ie van een liefhebber (en daar reken ik motorzaken zeer zeker niet onder) dan is het meestal wel goed.

Maar ook ik, ik zie mezelf als een liefhebber :wink: heb wel eens een kneus verkocht, vooral omdat de kennis bij de nieuw eigenaar ontbreekt om simpele problemen op te lossen. Uiteindelijk wordt zo'n kneus wel weer een kei omdat morini's zoals gezegd in de basis steengoed zijn.

(wat een gelul he mensen) :lol:

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 25 Feb 2014, 10:08

Nog even over schakelvorken etc.

Bij de eerste (200 dacht ik) oermotoren zijn de slechte drijfstang(bouten) veel belangrijker, dat kan je een motor kosten.
En daar heb ik wel bewijzen van

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Post by seventies » 26 Feb 2014, 08:31

Tintin wrote:probleemloos niet, wel erg makkelijk sleutelen en onderhouden!
Sleutelen houd ik wel van, tot op zekere hoogte, maar hoe kom je aan onderdelen, die zijn vast niet makkelijk te verkrijgen?

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Post by seventies » 26 Feb 2014, 08:31

Tintin wrote:probleemloos niet, wel erg makkelijk sleutelen en onderhouden!
Sleutelen houd ik wel van, tot op zekere hoogte, maar hoe kom je aan onderdelen, die zijn vast niet makkelijk te verkrijgen?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 26 Feb 2014, 08:57

seventies wrote:Sleutelen houd ik wel van, tot op zekere hoogte, maar hoe kom je aan onderdelen, die zijn vast niet makkelijk te verkrijgen?
Wat voor onderdelen zou je nodig moeten hebben? Zoals gezegd is de basis steengoed. Nieuw plaatwerk, spatborden, tankss, etc. is lastig. Gelukkig wel gebruikt te vinden op Ebay etc. Verder hebben we NLM in Engeland. Levert véél, erg véél. Niet goedkoop. Dan hebben we Tritsch in Duitsland. 'Ersatzteil Paradies' zegt wel iets denk ik zo.

Uitlaten, rubbers, ontsteking worden nagemaakt, maar daarvoor moet je in Italië zijn. Zadels zijn nieuw leverbaar.

Eigenlijk denk ik dat de onderdelensituatie van de 3 1/2 beter is dan van menig Japanse motor uit de jaren '70/'80.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 26 Feb 2014, 14:14

En Tritsch gebruikt dezelfde prijslijst als NLM
Verder hebben de mensen hier ook wel eea liggen.

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Post by seventies » 02 Mar 2014, 08:56

Heren, bedankt voor alle goede raad.

Ik heb er nu een in het echt gezien en gehoord. Mooi hoor!

Post Reply