![]() |
||||||
kies |
taal |
|||||
![]() |
||||||
Alleen voor Clubleden: toegang tot het digitale archief van Clubblad "Rebello".
In een volgende Rebello verschijnt informatie over toegang.
(Ondertussen doen we ons best om het archief te vullen). |
||||||||
Actuele onderwerpen | ||||||||
![]() |
Busreis naar beurs Conzaga (voorheen Reggio), een activiteit van de Aermacchiclub
Enkele leden van de Aermacchiclub (inclusief de voorzitter) bezochten de eerste beurs in Conzaga eind vorig jaar als 'verkenners'. Bleek goed verzorgd, gezellig en goed te belopen. De bus van Van Mook is er weer klaar voor! Vertrek donderdag 25 mei om 18.00 uur vanuit De Meern (opstappen bij Van Mook in Oosterhout kan ook), terug op maandag 29 mei heel vroeg in de ochtend. Overnachting vrijdag- en zaterdagnacht in hotel Mercure Astoria in Reggio, eten op zaterdagavond in het nieuwe restaurant van Don Papi. Vrijdagavond diner op eigen gelegenheid. Heen- en terugreis slapen in de bus. Onderweg enkele stops; in ieder geval ontbijtstop op vrijdagochtend en dinerstop op zondagavond (eigen gelegenheid). Er zijn nog plaatsen in de bus. Geef u zo snel mogelijk op bij Ellen de Jong (06-121 58 463, liefst via de mail redactie -AT- aermacchi.nl onder vermelding van uw naam, eerste voornaam in paspoort voluit, geboortedatum en geboorteplaats). We hopen de bus vol te krijgen! Zodra er voldoende aanmeldingen zijn, kunnen we u de prijs laten weten. Graag horen we of u mee wilt. |
|||||||
![]() |
Moto Morini Club Nederland gaat stoppen
Op 12 november j.l. is tijdens een Bijzondere Ledenvergadering op democratische wijze besloten om na 37 jaar te stoppen met de Club. Er volgt nog 1 laatste uitgave van Rebello, nr. 100 en daarna (voorjaar 2023) wordt de Club ontmanteld. Waar kunnen onze Leden terecht? Er zijn 2 mogelijkheden:
|
|||||||
![]() |
![]() |
Nieuwe aftermarket transducers voor de modellen 250V, 350, 500.
Volgens Morini Specialist Luzzi zijn er aftermarket transducers beschikbaar waar hij bedenkingen bij heeft, omdat ze in eerste instantie ontworpen waren voor 2-takt motoren. Daarom genereren deze transducers een vervroegingscurve die niet optimaal is voor een 4-takt motor. Bovendien missen deze transducers vaak een aansluiting voor een elektronische toerenteller. Daardoor is de toerenteller dan niet bruikbaar. Het bedrijf Luzzi in Sienna/Italië, gespecialiseerd in de verkoop van onderdelen voor old-/newtimer Moto Morini motorfietsen heeft in samenwerking met enkele technici nieuwe transducers ontwikkeld met de volgende eigenschappen:
|
||||||
Klik op foto for details |
||||||||
![]() |
Nieuw aluminium benzinetanks voor de Camel, eerste model
Eigenaren van het eerste model Moto Morini Camel hebben een grote kans problemen te ondervinden met de originele polyester tanks op hun motor. Dit komt door de samenstelling van de huidige benzine waaraan minimaal 5% ethanol is toegevoegd. Agressieve ethanol dampen kunnen de tank van binnenuit aanvreten, tenzij deze goed beschermd is met een goed hechtende epoxylaag aan de binnenzijde. Mocht je tank desondanks problemen vertonen dan is er nu een andere oplossing, n.l. een handgemaakte aluminium brandstoftank. Clublid Wim Raeymakers kan deze aluminium tanks laten maken. Prijs bedraagt ongeveer €580, incl. tankdop. Definitieve prijs is mede afhankelijk van het aantal bestellingen. Voor meer informatie, neem contact op met Wim Raeymaekers via wim.raeymaekers2 -AT- telenet.be
|
|||||||
![]() |
![]() |
Sempre Pui' Forte Boek nu leverbaar
Het ulitieme boek over Moto Morini is inmiddels te bestellen via morinibook.com De schrijver heeft veel tijd geïnvesteerd en moeite gedaan om de complete historie van Moto Morini te achterhalen. Hij is daarvoor talloze malen naar Italië gereisd voor interviews met de betrokken personen van de fabriek en de familie. Het boek telt 544 (!!) pagina's, is geschreven in het Italiaans en Engels en kost €79. Verzendkosten naar Nederland bedragen €10. Meer informatie of bestellen, zie Wim's website, Morinibook.com. |
||||||
![]() |
Nieuwe onderdelen leverancier in Engeland, nadat NLM is gestopt
Vanaf 15 december 2018 is North Leicester Motorcycles (NLM) permanent gestopt met de verkoop van motorfietsen en Moto Morini onderdelen. Uiteraard bedanken we Stuart en zijn collega's voor hun support in de afgelopen jaren en we hopen dat Stuart gaat genieten van zijn welverdiende pensioen. Gelukkig heeft een ander bedrijf de levering van onderdelen overgenomen. Vanaf januari 2019 kun je terecht bij Mdina Italia Store. Zodra je "Morini spares" in het menu op hun homepage ziet, kun je onderdelen bestellen. De verkoop van de motorfietsen van wordt overgenomen door Lusso Veloce, zie daarvoor hun website. |
|||||||
![]() |
Fotoverslag deelname Picos Rally 25-30 september in Spanje
Net als in 2015 heeft jullie webmaster de Picos Rally verreden in N.W. Spanje. Een foto verslag van deze geslaagde motorweek staat on-line. Ook in 2018 verzorgde de Aermacchi Club op uitstekende wijze de contacten met de organisatie in Spanje en het vervoer van de motoren naar en van Spanje. |
|||||||
![]() |
Terugblik Ital Dag 2018 | |||||||
Video Promotor
|
Deelnemers en bezoekers van de Ital Dag, afgelopen 2 september kunnen
terugkijken op een fantastisch evenement. Ook dit jaar was onze Club vertegenwoordigd met een eigen stand. Gelukkig wisten veel Clubleden ons te vinden! Ook Promotor TV van het gelijkname YouTube kanaal kwam op bezoek. In onze Clubstand werd Marc Veld (Moto Stretta, Zwolle) geerviewd over de nieuwe Corsaro 1200ZZ die in onze stand stond te pronken. De organisatie (Ducati Club Nederland) had alles uit de kast getrokken om er een geslaagd evenement van te maken en dat is zeker gelukt! Er waren veel (premium) standhouders, er was live muziek van tal van bands en er was een gevarieerde horeca. De verwachting van 6.000 bezoekende mede motorrijders werd ruimschoots gehaald. Tot slot nog een YouTube filmpje en een fotoalbum als terugblik op een hele geslaagde dag. |
|||||||
![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
Privacy Clubleden
Vanaf 25 mei 2018 is de algemene verordening gegevensbescherming van kracht, afgekort de AVG. In lijn met deze wet heeft Moto Morini Club Nederland een privacy verklaring opgesteld. Hierin is na te lezen welke persoonsgegevens wij van onze Leden vastleggen en hoe wij met die gegevens omgaan. |
|||||||
![]() |
Interview met onze Voorzitter Ton Langeveld in het Moto Morini museum | |||||||
Motorliefhebbers kennen ongetwijfeld het YouTube kanaal 'Motome' van het journalistieke koppel Joost Overzee en Bart Verhoeven. Vanaf seizoen 2018 is dit kanaal hernoemd in Promotor. In de aflevering gepubliceerd op 16 maart 2018 een heel leuk interview met onze Voorzitter Ton Langeveld. Het interview is opgenomen in het Moto Morini museum. Wil je het Morini museum eens in het echt zien, kom dan naar de Open Museum Dag op 2 juni 2018 van 10.00-16.00u Op die dag tevens de mogelijkheid om drie andere musea met Italiaanse motoren te bezoeken. | ||||||||
klik op de titel "Ton Langeveld" in het filmpje voor groot beeld |
||||||||
![]() |
Speciaal Forum voor de Moto Morini 1200cc Corsa Corta modellen
Raffaele uit Italië maakte ons attent op een nieuw Italiaans forum dat gestart is voor de 1200cc modellen.
|
|||||||
![]() |
| |||||||
![]() |
Nieuwe eigenaar van de Moto Morini mailing list
|
|||||||
![]() |
Klassiekernieuws
Je dient na het aflopen van de schorsingsperiode (1 jaar) zelf zorg te dragen voor het verlengen of het opheffen van de schorsing. In het laatste geval moet je ervoor zorgen dat de eventueel verschuldigde motorrijtuigenbelasting betaald wordt en dat het voertuig verzekerd wordt. Je krijgt g○ schriftelijke waarschuwing meer van de RDW dat de schorsingstermijn verloopt. Mocht je vergeten de verzekering/belasting te betalen, dan volgt daar een forse boete op! Goed opletten dus!! Speciale keuringsstations klassiekers Met ingang van 1 februari 2013 zijn er vijf RWS-keuringsstations aangewezen waar je met je klassieker terecht kunt. Dit zijn Amsterdam, Zwijndrecht, Arnhem, Veldhoven en Zwolle. (bron klassiernieuws: Fehac en Aermacchi Club) |
|||||||
![]() |
Massimiliano Valentini en de ontwikkeling van de Camel 500
Opmerkelijk dat Moto Morini aan de basis heeft gestaan van het hele woestijnrally gebeuren! De Camel en de BMW GS80 waren destijds de eerste 2-cilinder offroads waarbij de Morini │te offroad capaciteiten had. De BMW werd een enorm succes voor gebruik als reis-enduro. De Camel 500 werd ontwikkeld door Valentini Moto een dealer van Moto Morini en werd daarbij ondersteund door ing. Franco Lambertini. Niet veel later nam de fabriek de Camel in productie. Lees meer over Massimiliano Valentini die in de jaren '80 deelnam aan een aantal woestijnrally's als o.a. Parijs-Dakar. |
|||||||
Corsarino's Gelezen in Bromfiets van mei/juni 2012: in Nederland staan 316 Corsarino's op bromfiets kenteken. Bovendien staan er 2 geregisteerd als snorfiets. De Moto Morini Corsarino staat daarmee in de top-40 van de 400 genoteerde merken. In totaal telt ons land 1.157.887 bromfietsen op kenteken. |
||||||||
![]() |
Standaard carburateurs en bezetting voor de 125/250/350/500cc modellen |
|||||||
![]() |
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Uitlaten voor Kanguro's en Camels
Tot nu toe was het lastig om vervangings uitlaten te scoren voor je Kanguro of Camel, omdat de productie van de originele Lafranconi's al geruime tijd geleden gestopt is. In Italië en Duitsland zijn nu vervangingsdempers beschikbaar. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Belangrijke update:
In Italië zijn nu perfecte replica's te koop voor de Kanguro's X en X1 (frame ronde buis). Zie hiervoor de website van Samuele Brezzi |
|||
de vervangingsdemper voor mijn Kanguro X1 kwam van de Duitse Morini dealer Wolfgang Tritsch. De X en X1 modellen hebben een 2-in-1 uitlaat. |
vervangingsdempers voor de Kanguro X2 en Camels worden geadverteerd op de site van Moto Morini Club Italia. De X2/X3 modellen, incl. Coguaro hebben een 2-in-2 uitlaatsysteem. |
![]() |
In Italië een nieuw boek verschenen over Moto Morini. Een uitgebreid, volledig verhaal over de historie van Moto
Morini. Bij het rijke race verleden van de fabriek wordt uitvoerig stilgestaan, net als bij de modellen die in het verleden
gebouwd zijn voor normaal straatgebruik. De fabriek werd in de tweede helft van de jaren '30 van de vorige eeuw gesticht,
maar het complete verhaal over Moto Morini was nog nooit in boekvorm aan het papier toevertrouwd. De aktiviteiten van Alfonso
Morini gaan terug tot de jaren ?20 van de vorige eeuw, toen hij samen met Mario Mazzetti, een ander merk stichtte, namelijk MM.
Later verliet Alfonso het bedrijf (1937) om voor zichzelf te beginnen, onder zijn eigen naam. Moto Morini is inmiddels aan een
tweede, of misschien zelfs derde jeugd begonnen, als je afgaat op de nieuwe modellen die vanaf 2005 verschenen.
|
|||||
Interview met ing. Franco Lambertini over de 1200cc v-twin motor
Het Franse blad "Café Racer" heeft een interview met ing. Franco Lambertini gepubliceerd over de ontwikkeling van de 1200cc v-twin. Dit motorblok wordt toegepast in de verschillende uitvoeringen van de Corsaro, de 9 1/2, Scrambler en de Granpasso. Voor ieder type motorfiets wordt het blok iets aangepast: andere cilinderkoppen, andere kleppen, andere mapping, maar de basis blijft hetzelfde "bialbero, corsa corta" blok. Lees hier het complete interview. |
Racehistorie
In een ver verleden heeft Moto Morini grote overwinningen in de racerij behaald. In dit verhaal, afkomstig uit 'Motor Cyclist Illustrated' (febr. 1964), lees je over de rol van oprichter Alfonso Morini (1898-1969), over zijn samenwerking met een aantal anderen, hetgeen ertoe leidde dat Tarquinio Provini bijna wereldkampioen werd op de 250GP racer een jaar eerder. Hij kwam door omstandigheden uiteindelijk slechts 2 punten tekort in 1963. |
Snelste ééncilinder ter wereld
In 1963 miste Tarquinio Provini het wereldkampioenschap 250cc op 2 punten. In "Legend Bike" nr. 139 (04/2004) stond een uitstekend artikel over Provini's 250cc Moto Morini racer, geschreven door Paolo Conti. De vertaling van dit artikel was al te lezen in Rebello nr. 70 en nu dus ook on-line dit interessante artikel over de "snelste ééncilinder ter wereld". |
En dan nog | ||
|
||
Deze site werd gebouwd door sr. webmaster Piotr Bilogan uit Polen in goed overleg met clublid Tony Kersbergen (nu ook jullie webmaster), die de teksten en foto's aanleverde. Beide Morini fans zijn zeer gefascineerd door deze fantastische Italiaanse machines. |
||
|
||
Club Historie | ||
De Morini Club Nederland werd op 12 november 1985 opgericht door Lil Kremers uit Tilburg. |