Terug naar technische pagina
Wikkelen ontstekingsspoel
door Bob Board


Ik kocht een Kanguro, in goede staat, maar die moeilijk startte. Toen ik de weerstand van de ontstekingsspoel doormat, kwam ik op een waarde van ongeveer 150 Ohm. Het was duidelijk dat de spoel was doogeslagen en opnieuw gewikkeld moest worden. (Opmerking: indien de weerstand van de ontstekingsspoel onder de 160~170 Ohm komt, dan zal de motor slecht of helemaal niet meer starten - webmaster).
  1. Verwijder het vliegwiel met de juiste trekker (M27 x 1,25);
  2. Maak de kabels van de dynamo los en verwijder de dynamo. Om de spoelen van de dynamo los te maken van de grondplaat van de dynamo boor je de koppen van de klinknagels los, vanaf de achterkant van de grondplaat. Op deze manier kan je de grondplaat van het geheel lostrekken, zonder dat je de losgeboorde klinknagels door de grondplaat moet trekken (op die manier voorkom je dat de grondplaat barst of breekt);
  3. Verwijder de klinknagels uit de metalen plaatjes door ze er voorzichtig door te drukken. Misschien lukt het om de ontstekingsspoel van de metalen constructie te verwijderen, zonder het werk hierboven beschreven. In dat geval ben je sneller klaar;
  4. Licht de metalen plaatjes die de spoelen op hun plaats houden voorzichtig op. Met behulp van een zakmes kon ik de plaatjes oplichten. Vervolgens heb ik de plaatjes plat gemaakt met een tang met een lange platte bek. Op de dynamo die ik onder handen nam wordt de ontstekingsspoel op z'n plek gehouden door door twee gebogen plaatjes die zich boven de koperen voltage begrenzer bevinden. De spoelen links en rechts van de ontstekingsspoel worden op hun plek gehouden door maar één plaatje;
  5. Schrap de vernis weg op de plekken waar de draden van de spoelen zijn doorverbonden en duw de spoelen voorzichtig iets opzij/omhoog, zodanig dat je de ontstekingsspoel kunt verwijderen (nadat je de aarde verbinding hebt losgesoldeerd of losgeknipt);
  6. Inspecteer de spoel. Die van mijn motor was erg breekbaar, zodanig zelfs dat tijdens mijn eerste poging om de spoel opnieuw te wikkelen deze brak.

de originele ontstekingsspoel op de dynamo is makkelijk te herkennen aan de gele tape om de wikkelingen


Ik gebruikte geëmailleerde wikkeldraad met een diameter van 0,15mm die ik bij www.wires.co.uk gekocht heb. Ik kocht een spoel met 500gr, maar dat is véél te véél. 50g Is waarschijnlijk genoeg. Ze hebben ook een type geëmailleerde wikkeldraad die zich makkelijk laat solderen. Als je die gebruikt is deze draad makkelijker aan te sluiten. Om de spoel te wikkelen gebruikte ik een oude slijpsteen die je zelf moet ronddraaien. Om 'm voor deze klus te gebruiken haalde ik de slijpsteen eraf en plaatste de spoel op de as. Het mooie van dit apparaat is dat het verhouding heeft van 10:1 bij het wikkelen. Eén keer rond met de slinger en de spoel gaat tien maal rond. Ik maakte er een simpele houder bij voor de spoel met het wikkeldraad. Daardoor kon ik mij volledig concentreren op de spoel en het aantal windingen.

de nieuwe spoel van een 50cc brommer

de gedemonteerde dynamo

het nieuwe 0.15mm draad dat ik gebruikte

de maten van de lege spoel:
  • totaal "buitenkant" size: 34x30mm
  • totaal "hoogte" size: 15mm
  • buitenkant van het "gat": 20x15mm
  • binnekant van het "gat": 18x13mm
  • materiaal is 1,5mm
    dik

de slijpsteen met de 1:10 overbrenging




Eén kant van het koperen draad soldeerde ik aan een stukje universele draad en verstevigde daarna de las met een stukje krimpkous. Daarna gebruikte ik PTFE tape om het geheel op zijn plaats te houden. (PTFE tape wordt gebruikt om kranen waterdicht in een messing fitting te draaien).

Nu het moeilijke gedeelte. Ga voor de slijpsteen zitten en maak het jezelf gemakkelijk. Vraag iedereen in de buurt om je voorlopig even met rust te laten en begin langzaam te draaien. Tel iedere keer dat je rond gaat, hou het draad enigszins strak en probeer tijdens het draaien het draad gelijkmatig te verdelen over de spoel. Probeer op 3.000 wikkelingen uit te komen (300 Ohm). Met de slijpsteen moest ik dus 300 maal rond met de slinger. Ik constateerde dat de spoel bij 2.800 windingen vol was. Ik heb toen om het uiteinde weer een stukje PTFE tape gedraaid om de draad op de spoel op z'n plek te houden. Tussen de twee draad uiteinden van de spoel mat ik 250 Ohm weerstand.

Advies: neem 0,125mm wikkeldraad.

Vervolgens dompel de hele spoel in vernis. Laat het geheel drogen en plaats daarna de nieuw gewikkelde spoel op de stator. Ik constateerde dat de nieuwe spoel iets groter was dan het origineel, dus de nieuwe spoel past maar net tussen de linker en rechter buurman. De drie spoelen worden hierdoor iets meer uitelkaar geduwd dan in de originele setting. Vervang het koperen plaatje dat het voltage begrenst (als het er origineel ook op zat) en sluit de aardedraad opnieuw aan. Sluit de groene draad voor de ontsteking opnieuw aan.

Vervolgens heb ik boutjes en moertjes (goed borgen!) gebruikt om de spoelen op de achterplaat te monteren. Zet de stator terug op de motor en plaats het vliegwiel, vergeet de spie niet. Draai het vliegwiel met de hand rond om te voelen dat het niet aanloopt op de spoelen van de dynamo. Gebruik voor montage van het vliegwiel een beetje Loctite en trek de centrale bout met het juiste koppel aan. Sluit de 4 kabels van de dynamo opnieuw aan, contact aan, 2 trappen en lopen!!!

Hierna controleerde ik alle aansluitingen, bouten, moeren, etc. Plaatste de zijdeksel terug en ging een stukje rijden – perfect. 300km later, nog steeds perfect, makkelijk starten. Ik ben nog steeds op zoek naar een bedrijf dat lege spoelen levert in de juiste maat.

Benodigdheden:
  • Geïsoleerd koperen wikkeldraad (0,15mm of 0,125mm);
  • Spoel;
  • Universeel koperen draad;
  • Stukje krimpkous 2mm doorsnee;
  • Isolatie tape;
  • Vernis.


Terug naar technical page
Terug naar index page