kies 
choose 

taal
languague

 




 

     



Alléén voor Clubleden: toegang tot het digitale archief van Clubblad "Rebello". In de eerstvolgende Rebello (voorjaar 2018) verschijnt informatie over toegang.
(Ondertussen doen we ons best om het archief te vullen).
Actuele onderwerpen
   
Ital Dag 2018
In 2018 vindt de Ital Dag plaats op 2 september, wederom op het bekende Recreatieterrein De Meent in Beusichem (Gld). De poorten aan de Klassenburgerstraat 5A openen vanaf 10.00u en toegang is net als in de voorgaande jaren geheel gratis. Dit jaar is onze Club opnieuw vertegenwoordigd met een Clubstand! Vergeet niet om even langs te lopen!

Tijdens de Ital Dag is er extra aandacht voor Ducati Club Nederland die 40 jaar bestaat en ook de Aprilia Riders Association wordt in het zonnetje gezet vanwege hun 20 jarig bestaan. Verder natuurlijk veel stands van leveranciers, veel motoren, veel gezelligheid.

   
Fotoalbum 29e Moto Morini treffen in Italië, 1-3 juni 2018
In het weekend van 1-3 juni vond het jaarlijkse treffen plaats van Moto Morini Club Italia in Morano-sul-Po. Clublid Hans is een trouwe bezoeker en heeft een serie foto's verzameld, o.a. van hemzelf en van Giuliano en deze in een album geplaatst.
   
Privacy Clubleden
Vanaf 25 mei 2018 is de algemene verordening gegevensbescherming van kracht, afgekort de AVG. In lijn met deze wet heeft Moto Morini Club Nederland een privacy verklaring opgesteld.
Hierin is na te lezen welke persoonsgegevens wij van onze Leden vastleggen en hoe wij met die gegevens omgaan.
   
Interview met onze Voorzitter Ton Langeveld in het Moto Morini museum
Motorliefhebbers kennen ongetwijfeld het YouTube kanaal 'Motome' van het journalistieke koppel Joost Overzee en Bart Verhoeven. Vanaf seizoen 2018 is dit kanaal hernoemd in Promotor. In de aflevering gepubliceerd op 16 maart 2018 een heel leuk interview met onze Voorzitter Ton Langeveld. Het interview is opgenomen in het Moto Morini museum. Wil je het Morini museum eens in het echt zien, kom dan naar de Open Museum Dag op 2 juni 2018 van 10.00-16.00u Op die dag tevens de mogelijkheid om drie andere musea met Italiaanse motoren te bezoeken.


klik op de titel "Ton Langeveld" in het filmpje voor groot beeld

   
Nu on-line: een foto album van een geweldige week motorrijden in het Picos gebergte in NW Spanje
In de herfst van 2015 heeft jullie webmaster deelgenomen aan de 28e editie van de Piston Rally, georganiseerd door de Moto Club Piston uit Santander, Spanje. Het heeft even geduurd, maar nu staat er een foto album on-line. Daarmee krijg je een indruk van een geweldige week motorrijden in het Picos gebergte in het noordwesten van Spanje.
   

De jaarlijkse Ital Dag werd gehouden op 28 augustus 2016 in Beusichem.
Hieronder een impressie van de Clubstand, net voor de opening van het evenement. Op deze dag presenteren de Italiaanse merkenclubs hun motoren.


klik op afb.


Clublid Werner had een paar hele zeldzame onderdelen bij zich: fabrieks-prototype van een watergekoelde cilinder voor de 350cc. Verder een onderblok van een 175cc eencilinder, maar dan gemaakt bij Franco Morini. Misschien werd dat blok bij Franco Morini toegepast in hun model de "Albatross" uit de jaren '50/'60?

De Clubstand vóór de opening van het evenement.  Clubleden Hans, Ton, Anna, Fer and Werner die de stand bemannen.

Zeldzame onderdelen, inclusief een cilinderkop van het 720cc prototype blok van Franco Lambertini. En een 175cc blok (kopie?) geproduceerd bij Franco Morini.


Foto's van de Ital Dag 2015 vind je hier. Helaas was die dag wat verregend, daarom viel de opkomst tegen).
   
Speciaal Forum voor de Moto Morini 1200cc Corsa Corta modellen
 Raffaele uit Italië maakte ons attent op een nieuw Italiaans forum dat gestart is voor de 1200cc modellen.
"Het forum heet Corsacorta.it en is voorzien van een automatische vertaalmachine! http://www.corsacorta.it wordt officieel ondersteund door Moto Morini motorcycles (de fabriek). Neem deel aan het forum en schrijf in het Engels. De automatische verlating helpt ook om de onderwerpen te lezen. Aan het forum nemen twee belangrijke officials van Moto Morini deel, de huidige testrijder en de ontwikkelaar/vroegere testrijder. Op deze manier heb je support" aldus Raffaele.

Zie http://www.corsacorta.it
Restauratie 350 Sport (1975), het vervolg
In het verleden heeft jullie webmaster een heus project aangeschaft. De motorfiets kwam niet uit een vergeten kippenhok, maar uit een normale garagebox. Helaas was er jarenlang niet meer op gereden en was de bike niet meer compleet. Inmiddels is de restauratie goed op stoom. Begin november (2014) is het gereviseerde motorblok teruggeplaatst in het frame, zie onderaan deze pagina de plaatsing van het motorblok en natuurlijk ook het werk dat al gedaan is.
   
Fantastisch project
Oberdan Bezzi is een Italiaanse ontwerper van motorfietsen die de gave bezit 'oud' en 'nieuw' ontwerp te verbinden. Het nieuwe ontwerp krijgt stijlelementen van het oude ontwerp mee, waardoor een grote herkenbaarheid ontstaat en de 'kern' of 'ziel' van een merk een nieuwe impuls krijgt! In het verleden hebben we op deze pagina al eens aandacht aan deze maestro besteed. Hij heeft op papier een serie nieuwe Moto Morini modellen ontworpen die zéér geïnspireerd zijn op een aantal succesvolle modellen uit het verleden: de Sport, Touring en Camel. Helaas heeft de fabriek hier niets mee gedaan. Juist om die reden hebben vrienden van de Duitse Morini Club het initiatief genomen om een schitterend papieren ontwerp van Bezzi om te zetten in een échte motor.
Oud-en-nieuw worden verenigd: de lijnen van de legendarische 3½ worden overgezet op een 1200! Volg de vorderingen van het project op de website van de initiatiefnemers. Trouwens: waarom ook andere merken deze fantastische ontwerpen niet overnemen is voor velen een groot raadsel. Onwerkelijk? Te duur? Wie het weet mag het zeggen. Volg het Duitse initiatief op deze website.
   

Nieuwe eigenaar van de Moto Morini mailing list
De internationale Moto Morini mailing list heeft een nieuwe eigenaar. Voor deelname moet je je registreren via deze link. Na registratie kom je in contact met vele eigenaren van Moto Morini motorfietsen. Registratie is simpel, maar voor het geval je toch vragen hebt, neem dan contact op met Dan Kelo via ewordpainter - AT - gmail.com
Om een idee te krijgen, via deze link zie je wat motorfietsen van deelnemers aan deze mailinglist. Deelnemers uit onder andere: Australië, Canada, België, Denemarken, Italië, Noorwegen, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Engeland en de VS. Voertaal is Engels.

   

Klassiekernieuws

Blauwe kentekenplaten
Voor motoren gold de regel dat bij eerste toelating voor op de weg vóór 1973 een blauwe kentekenplaat gebruikt mocht worden. Met ingang van
1 januari 2013 is deze regel verruimd naar motoren die vóór 1978 zijn toegelaten. De blauwe plaat wordt niet automatisch verstrekt. Je dient daartoe een verzoek in te dienen bij de RDW. Voor degenen die nu volgens de nieuwe regeling voldoen aan de criteria maar momenteel met een gele plaat rondrijden, bestaat de mogelijkheid tot omwisselen van het kenteken. De blauwe plaat voor motoren tot 1973 is alleen toegestaan indien het ken-teken is opgebouwd uit 2 letters, gevolgd door 4 cijfers. Voor de periode 1973-1977 wordt een kenteken verstrekt uit de serie XX-YB-XX
(2 cijfers, YB, 2 cijfers).

Schorsen
Je dient na het aflopen van de schorsingsperiode (1 jaar) zelf zorg te dragen voor het verlengen of het opheffen van de schorsing. In het laatste geval moet je ervoor zorgen dat de eventueel verschuldigde motorrijtuigenbelasting betaald wordt en dat het voertuig verzekerd wordt. Je krijgt géén schriftelijke waarschuwing meer van de RDW dat de schorsingstermijn verloopt. Mocht je vergeten de verzekering/belasting te betalen, dan volgt daar een forse boete op! Goed opletten dus!!

Speciale keuringsstations klassiekers
Met ingang van 1 februari 2013 zijn er vijf RWS-keuringsstations aangewezen waar je met je klassieker terecht kunt. Dit zijn Amsterdam, Zwijndrecht, Arnhem, Veldhoven en Zwolle.
(bron klassiernieuws: Fehac en Aermacchi Club)

   
Massimiliano Valentini en de ontwikkeling van de Camel 500
Opmerkelijk dat Moto Morini aan de basis heeft gestaan van het hele woestijnrally gebeuren! De Camel en de BMW GS80 waren destijds de eerste 2-cilinder offroads waarbij de Morini échte offroad capaciteiten had. De BMW werd een enorm succes voor gebruik als reis-enduro. De Camel 500 werd ontwikkeld door Valentini Moto een dealer van Moto Morini en werd daarbij ondersteund door ing. Franco Lambertini. Niet veel later nam de fabriek de Camel in productie. Lees meer over Massimiliano Valentini die in de jaren '80 deelnam aan een aantal woestijnrally's als o.a. Parijs-Dakar.
   

Corsarino's
Gelezen in Bromfiets van mei/juni 2012: in Nederland staan 316 Corsarino's op bromfiets kenteken. Bovendien staan er 2 geregisteerd als snorfiets. De Moto Morini Corsarino staat daarmee in de top-40 van de 400 genoteerde merken. In totaal telt ons land 1.157.887 bromfietsen op kenteken.
   

Standaard carburateurs en bezetting voor de 125/250/350/500cc modellen
Kort geleden ontving de Club van de Britse Dellorto importeur Eurocarb ltd. een tweetal pagina's uit een Dellorto catalogus. Hierin een overzicht van de carburateurs, zoals deze door de fabriek op de 125/250/350/500cc modellen werden gemonteerd. Uiteraard zijn ook de gegevens over de (standaard) sproeierbezetting, naald, vlotter en gasschuif opgenomen.

   
   
 

VIERING25 JARIG BESTAAN CLUB

Viering 25 jarig bestaan van de Club op 15 en 16 mei
De viering van ons 25 jarig bestaan was een groot succes!!! Op 15 mei startte de bijeenkomst in Hengelo (prov. Gld). Naast een groep eigen Clubleden die gekomen waren
met allerlei verschillende Morini modellen, waren er ook Clubleden uit België en deelnemers uit Duitsland en Engeland. Søren uit Denemarken was degene die de grootste
afstand had afgelegd, meer dan 600km enkele reis. Naast enkele 'officiële' plichtplegingen werden de motoren 's middags gestart voor een toerrit door de mooie omgeving.
Na terugkeer in Hengelo ging de barbecue aan en werd er gezellig nagepraat. 's Avonds was er gelegenheid mee te feesten met de HAMOVE motorclub. Op zondag konden
de races georganiseerd door HAMOVE bezocht worden. Al met al een zéér geslaagd gebeuren en we hebben een record gevestigd met het aantal verzamelde Morini's op
NL bodem. Via twee links, twee fotopagina's die een leuke impressie van de dag weergeven. Link 1, fotoalbum van Søren. En nog een Link 2. Nog meer in dit topic van het Forum. Clublid Tommy heeft zelfs een Hyves pagina gestart over Moto Morini. Ook daarop een paar foto's van het treffen in Hengelo.


25th anniversary 25th anniversary
25th anniversary
25th anniversary 25th anniversary 25th anniversary

  Uitlaten voor Kanguro's en Camels
Tot nu toe was het lastig om vervangings uitlaten te scoren voor je Kanguro of Camel, omdat de productie van de originele Lafranconi's al geruime tijd geleden gestopt is.
In Italië en Duitsland zijn nu vervangingsdempers beschikbaar.




 

de vervangingsdemper voor mijn Kanguro X1 kwam van de Duitse Morini dealer Wolfgang Tritsch. De X en X1 modellen hebben een 2-in-1 uitlaat.



vervangingsdempers voor de Kanguro X2 en Camels worden geadverteerd op de site van Moto Morini Club Italia. De X2/X3 modellen, incl. Coguaro hebben een 2-in-2 uitlaatsysteem.


 

In Italië is een nieuw boek verschenen over Moto Morini. Een uitgebreid, volledig verhaal over de historie van Moto Morini. Bij het rijke race verleden van de fabriek wordt uitvoerig stilgestaan, net als bij de modellen die in het verleden gebouwd zijn voor normaal straatgebruik. De fabriek werd in de tweede helft van de jaren '30 van de vorige eeuw gesticht, maar het complete verhaal over Moto Morini was nog nooit in boekvorm aan het papier toevertrouwd. De aktiviteiten van Alfonso Morini gaan terug tot de jaren ?20 van de vorige eeuw, toen hij samen met Mario Mazzetti, een ander merk stichtte, namelijk MM. Later verliet Alfonso het bedrijf (1937) om voor zichzelf te beginnen, onder zijn eigen naam. Moto Morini is inmiddels aan een tweede, of misschien zelfs derde jeugd begonnen, als je afgaat op de nieuwe modellen die vanaf 2005 verschenen.
Dit boek beschrijft het verhaal van het bedrijf vanaf het eerste moment tot vandaag. Ook de techniek komt ruimschoots aan bod dankzij de technische kennis van de schrijver Massimo Clarke. De tekst wordt ondersteund door vele foto's die nooit eerder gepubliceerd zijn, maar die afkomstig zijn van de fabriek zelf. Zie voor details


 


Interview met ing. Franco Lambertini over de 1200cc v-twin motor
Het Franse blad "Café Racer" heeft een interview met ing. Franco Lambertini gepubliceerd over de ontwikkeling van de 1200cc v-twin. Dit motorblok wordt toegepast in de verschillende uitvoeringen van de Corsaro, de 9 1/2, Scrambler en de Granpasso. Voor ieder type motorfiets wordt het blok iets aangepast: andere cilinderkoppen, andere kleppen, andere mapping, maar de basis blijft hetzelfde "bialbero, corsa corta" blok. Lees hier het complete interview.


Racehistorie
In een ver verleden heeft Moto Morini grote overwinningen in de racerij behaald. In dit verhaal, afkomstig uit 'Motor Cyclist Illustrated' (febr. 1964), lees je over de rol van oprichter Alfonso Morini (1898-1969), over zijn samenwerking met een aantal anderen, hetgeen ertoe leidde dat Tarquinio Provini bijna wereldkampioen werd op de 250GP racer een jaar eerder. Hij kwam door omstandigheden uiteindelijk slechts 2 punten tekort in 1963.


Snelste ééncilinder ter wereld
In 1963 miste Tarquinio Provini het wereldkampioenschap 250cc op 2 punten. In "Legend Bike" nr. 139 (04/2004) stond een uitstekend artikel over Provini's 250cc Moto Morini racer, geschreven door Paolo Conti. De vertaling van dit artikel was al te lezen in Rebello nr. 70 en nu dus ook on-line dit interessante artikel over de "snelste ééncilinder ter wereld".


En dan nog

Deze site werd gebouwd door sr. webmaster Piotr Bilogan uit Polen in goed overleg met clublid Tony Kersbergen (nu ook jullie webmaster), die de teksten en foto's aanleverde. Beide Morini fans zijn zeer gefascineerd door deze fantastische Italiaanse machines.


Club Historie
De Morini Club Nederland werd in 1985 opgericht door Lil Kremers uit Tilburg.







april 2012