kies 
choose 

taal
languague





 


 




Actuele onderwerpen
   
15e Primavera-rit van Moto Guzzi Club België
Op 30 april organiseert Moto Guzzi Club België alweer voor de 15e keer de Primavera-rit. Vanuit Bierbeek 309km door de Ardennen, waarbij Noord-Frankrijk kort wordt aangedaan. De bijzonderheden staan op de poster van de organisatoren. Vanuit onze Morini Club nemen minimaal 3 personen deel. Indien je vanuit onze Club wilt deelnemen, neem dan even contact op met de webmaster.
   
Rondreis Sardinië
-  Sardinië  --  Sardinië;  --   Sardinië  --  Sardinië  --  Sardinië -- Sardinië  --  Sardinië;  --  Sardinië  --   Sardinië  --  Sardinië --  Sardinië  --   Sardinië;  --  Sardinië -
Tijdens de zeer geslaagde Algemene Ledenvergadering op 4 maart j.l. maakte Clublid Hans bekend dat hij druk bezig is met de voorbereidingen voor een georganiseerde motortrip (rondrit) van een week op het prachtige eiland Sardinië. De trip gaat hierop lijken en krijgt een rally-achtig sausje ;) Programma is nog niet helemaal rond, misschien wordt de rustdag overgeslagen, dat is nog punt van overleg. We gaan uit van de week nà de Imolabeurs. Een aantal van jullie is dan toch al in Italië. Als het allemaal lukt, dan maken we op de avond van de 17e september de oversteek vanuit Livorno of Genua naar Olbia op Sardinië. Er wordt door Hans hard gewerkt aan het maken van afspraken. Zodra er meer nieuws is omtrent definitieve data, programma, prijzen, mogelijkheden van vervoer van je motorfiets van en naar Nederland e.d., dan volgt dat op de website. Volgens velen is Sardinië écht de moeite waard: het rijden én eten & drinken is daar geweldig!!
   
Internationale Moto Morini bijeenkomsten
De Franse Moto Morini Club trapt het internationale seizoen af met een bijeenkomst vanaf vrijdagavond 14 april t/m maandag 17 april. Plaats van samenkomst is Tarconville (nabij Le Havre) in Normandië. De Fransen hebben nu hun programma klaar (prettig leesbaar in het Engels). Mocht je naar Normandië willen afreizen, meld je dan tevoren even aan bij Philippe Morini van de Franse Morini Club. E-mail adres:  motomorinipassion(AT)free.fr   (AT) staat voor @.  N.B. de afstand vanaf Utrecht bedraagt zo'n 560km.
Natuurlijk organiseren de andere internationale Clubs ook dit jaar weer hun bijeenkomsten: 5-7 mei in Denemarken, 2-4 juni in Italië en van 15-18 juni in Duitsland. Het complete internationale programma staat in de agenda.
   
Nu on-line: een foto album van een geweldige week motorrijden in het Picos gebergte in NW Spanje
In de herfst van 2015 heeft jullie webmaster deelgenomen aan de 28e editie van de Piston Rally, georganiseerd door de Moto Club Piston uit Santander, Spanje. Het heeft even geduurd, maar nu staat er een foto album on-line. Daarmee krijg je een indruk van een geweldige week motorrijden in het Picos gebergte in het noordwesten van Spanje.
   
Dart eigenaren opgelet: éénmalige aanmaak 'aftermarket' aluminium benzinetanks voor de Dart
Van onze Britse zustervereniging "Morini Riders Club " ontvingen we bericht dat er éénmalig een serie benzinetanks voor de Moto Morini Dart (350 of 400cc) geproduceerd wordt. De originele standaard kunststof benzinetank van de Dart is niet langer leverbaar en inmiddels blijkt er -- 25 jaar na productie -- regelmatig iets mis te gaan met de originele tanks. Reden voor de Britten om nu éénmalig een nieuwe tank te laten maken, uitgevoerd in aluminium. De producent is een bedrijf dat tanks bouwt voor Britse sportwagens. De Riders Club mikt op een minimum aantal van 20 stuks. Prijs per stuk wordt ongeveer 440 Britse Ponden (±500 Euro), excl. verzending. Indien je interesse hebt in zo'n vervangende aluminium tank, neem dan rechtstreeks contact op met Tom Farrow van de Britse Morini Riders Club, per e-mail: webmaestro (AT) morini-riders-club.comlub.com   (AT) staat voor @.
   

De jaarlijkse Ital Dag werd gehouden op 28 augustus 2016 in Beusichem.
Hieronder een impressie van de Clubstand, net voor de opening van het evenement. Op deze dag presenteren de Italiaanse merkenclubs hun motoren.


klik op afb.


Clublid Werner had een paar hele zeldzame onderdelen bij zich: fabrieks-prototype van een watergekoelde cilinder voor de 350cc. Verder een onderblok van een 175cc eencilinder, maar dan gemaakt bij Franco Morini. Misschien werd dat blok bij Franco Morini toegepast in hun model de "Albatross" uit de jaren '50/'60?

De Clubstand vóór de opening van het evenement.  Clubleden Hans, Ton, Anna, Fer and Werner die de stand bemannen.

Zeldzame onderdelen, inclusief een cilinderkop van het 720cc prototype blok van Franco Lambertini. En een 175cc blok (kopie?) geproduceerd bij Franco Morini.


Foto's van de Ital Dag 2015 vind je hier. Helaas was die dag wat verregend, daarom viel de opkomst tegen).
   
Speciaal Forum voor de Moto Morini 1200cc Corsa Corta modellen
 Raffaele uit Italië maakte ons attent op een nieuw Italiaans forum dat gestart is voor de 1200cc modellen.
"Het forum heet Corsacorta.it en is voorzien van een automatische vertaalmachine! http://www.corsacorta.it wordt officieel ondersteund door Moto Morini motorcycles (de fabriek). Neem deel aan het forum en schrijf in het Engels. De automatische verlating helpt ook om de onderwerpen te lezen. Aan het forum nemen twee belangrijke officials van Moto Morini deel, de huidige testrijder en de ontwikkelaar/vroegere testrijder. Op deze manier heb je support" aldus Raffaele.

Zie http://www.corsacorta.it
Restauratie 350 Sport (1975), het vervolg
In het verleden heeft jullie webmaster een heus project aangeschaft. De motorfiets kwam niet uit een vergeten kippenhok, maar uit een normale garagebox. Helaas was er jarenlang niet meer op gereden en was de bike niet meer compleet. Inmiddels is de restauratie goed op stoom. Begin november (2014) is het gereviseerde motorblok teruggeplaatst in het frame, zie onderaan deze pagina de plaatsing van het motorblok en natuurlijk ook het werk dat al gedaan is.
   
Fantastisch project
Oberdan Bezzi is een Italiaanse ontwerper van motorfietsen die de gave bezit 'oud' en 'nieuw' ontwerp te verbinden. Het nieuwe ontwerp krijgt stijlelementen van het oude ontwerp mee, waardoor een grote herkenbaarheid ontstaat en de 'kern' of 'ziel' van een merk een nieuwe impuls krijgt! In het verleden hebben we op deze pagina al eens aandacht aan deze maestro besteed. Hij heeft op papier een serie nieuwe Moto Morini modellen ontworpen die zéér geïnspireerd zijn op een aantal succesvolle modellen uit het verleden: de Sport, Touring en Camel. Helaas heeft de fabriek hier niets mee gedaan. Juist om die reden hebben vrienden van de Duitse Morini Club het initiatief genomen om een schitterend papieren ontwerp van Bezzi om te zetten in een échte motor.
Oud-en-nieuw worden verenigd: de lijnen van de legendarische 3½ worden overgezet op een 1200! Volg de vorderingen van het project op de website van de initiatiefnemers. Trouwens: waarom ook andere merken deze fantastische ontwerpen niet overnemen is voor velen een groot raadsel. Onwerkelijk? Te duur? Wie het weet mag het zeggen. Volg het Duitse initiatief op deze website.
   

Nieuwe eigenaar van de Moto Morini mailing list
De internationale Moto Morini mailing list heeft een nieuwe eigenaar. Voor deelname moet je je registreren via deze link. Na registratie kom je in contact met vele eigenaren van Moto Morini motorfietsen. Registratie is simpel, maar voor het geval je toch vragen hebt, neem dan contact op met Dan Kelo via ewordpainter - AT - gmail.com
Om een idee te krijgen, via deze link zie je wat motorfietsen van deelnemers aan deze mailinglist. Deelnemers uit onder andere: Australië, Canada, België, Denemarken, Italië, Noorwegen, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Engeland en de VS. Voertaal is Engels.

   

Verslag van Milaan-Taranto, juli 2012
Tijdens de 1e week van juli reed jullie webmaster zijn 2e Milaan-Taranto. De bijna 2.000km worden verreden in 6 etappes, waarvan de eerste etappe traditiegetrouw om middernacht van start gaat. Afstand per etappe is ongeveer 350km. Milaan-Taranto is een soort 'regelmatigheids rally', waarbij het niet gaat om ergens als eerste te finishen, néé, het gaat erom om op tijd te vertrekken bij de tussenstops. De rijders worden goed verzorgd met Italiaanse streekgerechten! De organisatie is uitstekend, kortom een TOP week als je van motorrijden houdt!! Lees hier het hele verhaal.

   

Klassiekernieuws

Blauwe kentekenplaten
Voor motoren gold de regel dat bij eerste toelating voor op de weg vóór 1973 een blauwe kentekenplaat gebruikt mocht worden. Met ingang van
1 januari 2013 is deze regel verruimd naar motoren die vóór 1978 zijn toegelaten. De blauwe plaat wordt niet automatisch verstrekt. Je dient daartoe een verzoek in te dienen bij de RDW. Voor degenen die nu volgens de nieuwe regeling voldoen aan de criteria maar momenteel met een gele plaat rondrijden, bestaat de mogelijkheid tot omwisselen van het kenteken. De blauwe plaat voor motoren tot 1973 is alleen toegestaan indien het ken-teken is opgebouwd uit 2 letters, gevolgd door 4 cijfers. Voor de periode 1973-1977 wordt een kenteken verstrekt uit de serie XX-YB-XX
(2 cijfers, YB, 2 cijfers).

Schorsen
Je dient na het aflopen van de schorsingsperiode (1 jaar) zelf zorg te dragen voor het verlengen of het opheffen van de schorsing. In het laatste geval moet je ervoor zorgen dat de eventueel verschuldigde motorrijtuigenbelasting betaald wordt en dat het voertuig verzekerd wordt. Je krijgt géén schriftelijke waarschuwing meer van de RDW dat de schorsingstermijn verloopt. Mocht je vergeten de verzekering/belasting te betalen, dan volgt daar een forse boete op! Goed opletten dus!!

Speciale keuringsstations klassiekers
Met ingang van 1 februari 2013 zijn er vijf RWS-keuringsstations aangewezen waar je met je klassieker terecht kunt. Dit zijn Amsterdam, Zwijndrecht, Arnhem, Veldhoven en Zwolle.

(bron klassiernieuws: Fehac en Aermacchi Club)

   
Massimiliano Valentini en de ontwikkeling van de Camel 500
Opmerkelijk dat Moto Morini aan de basis heeft gestaan van het hele woestijnrally gebeuren! De Camel en de BMW GS80 waren destijds de eerste 2-cilinder offroads waarbij de Morini échte offroad capaciteiten had. De BMW werd een enorm succes voor gebruik als reis-enduro. De Camel 500 werd ontwikkeld door Valentini Moto een dealer van Moto Morini en werd daarbij ondersteund door ing. Franco Lambertini. Niet veel later nam de fabriek de Camel in productie. Lees meer over Massimiliano Valentini die in de jaren '80 deelnam aan een aantal woestijnrally's als o.a. Parijs-Dakar.
   

Corsarino's
Gelezen in Bromfiets van mei/juni 2012: in Nederland staan 316 Corsarino's op bromfiets kenteken. Bovendien staan er 2 geregisteerd als snorfiets. De Moto Morini Corsarino staat daarmee in de top-40 van de 400 genoteerde merken. In totaal telt ons land 1.157.887 bromfietsen op kenteken.
   

Standaard carburateurs en bezetting voor de 125/250/350/500cc modellen
Kort geleden ontving de Club van de Britse Dellorto importeur Eurocarb ltd. een tweetal pagina's uit een Dellorto catalogus. Hierin een overzicht van de carburateurs, zoals deze door de fabriek op de 125/250/350/500cc modellen werden gemonteerd. Uiteraard zijn ook de gegevens over de (standaard) sproeierbezetting, naald, vlotter en gasschuif opgenomen.

   
   
 

VIERING25 JARIG BESTAAN CLUB

Viering 25 jarig bestaan van de Club op 15 en 16 mei
De viering van ons 25 jarig bestaan was een groot succes!!! Op 15 mei startte de bijeenkomst in Hengelo (prov. Gld). Naast een groep eigen Clubleden die gekomen waren
met allerlei verschillende Morini modellen, waren er ook Clubleden uit België en deelnemers uit Duitsland en Engeland. Søren uit Denemarken was degene die de grootste
afstand had afgelegd, meer dan 600km enkele reis. Naast enkele 'officiële' plichtplegingen werden de motoren 's middags gestart voor een toerrit door de mooie omgeving.
Na terugkeer in Hengelo ging de barbecue aan en werd er gezellig nagepraat. 's Avonds was er gelegenheid mee te feesten met de HAMOVE motorclub. Op zondag konden
de races georganiseerd door HAMOVE bezocht worden. Al met al een zéér geslaagd gebeuren en we hebben een record gevestigd met het aantal verzamelde Morini's op
NL bodem. Via twee links, twee fotopagina's die een leuke impressie van de dag weergeven. Link 1, fotoalbum van Søren. En nog een Link 2. Nog meer in dit topic van het Forum. Clublid Tommy heeft zelfs een Hyves pagina gestart over Moto Morini. Ook daarop een paar foto's van het treffen in Hengelo.


25th anniversary 25th anniversary
25th anniversary
25th anniversary 25th anniversary 25th anniversary

  Uitlaten voor Kanguro's en Camels
Tot nu toe was het lastig om vervangings uitlaten te scoren voor je Kanguro of Camel, omdat de productie van de originele Lafranconi's al geruime tijd geleden gestopt is.
In Italië en Duitsland zijn nu vervangingsdempers beschikbaar.




 

de vervangingsdemper voor mijn Kanguro X1 kwam van de Duitse Morini dealer Wolfgang Tritsch. De X en X1 modellen hebben een 2-in-1 uitlaat.



vervangingsdempers voor de Kanguro X2 en Camels worden geadverteerd op de site van Moto Morini Club Italia. De X2/X3 modellen, incl. Coguaro hebben een 2-in-2 uitlaatsysteem.


 

In Italië is een nieuw boek verschenen over Moto Morini. Een uitgebreid, volledig verhaal over de historie van Moto Morini. Bij het rijke race verleden van de fabriek wordt uitvoerig stilgestaan, net als bij de modellen die in het verleden gebouwd zijn voor normaal straatgebruik. De fabriek werd in de tweede helft van de jaren '30 van de vorige eeuw gesticht, maar het complete verhaal over Moto Morini was nog nooit in boekvorm aan het papier toevertrouwd. De aktiviteiten van Alfonso Morini gaan terug tot de jaren ?20 van de vorige eeuw, toen hij samen met Mario Mazzetti, een ander merk stichtte, namelijk MM. Later verliet Alfonso het bedrijf (1937) om voor zichzelf te beginnen, onder zijn eigen naam. Moto Morini is inmiddels aan een tweede, of misschien zelfs derde jeugd begonnen, als je afgaat op de nieuwe modellen die vanaf 2005 verschenen.
Dit boek beschrijft het verhaal van het bedrijf vanaf het eerste moment tot vandaag. Ook de techniek komt ruimschoots aan bod dankzij de technische kennis van de schrijver Massimo Clarke. De tekst wordt ondersteund door vele foto's die nooit eerder gepubliceerd zijn, maar die afkomstig zijn van de fabriek zelf. Zie voor details


 


Interview met ing. Franco Lambertini over de 1200cc v-twin motor
Het Franse blad "Café Racer" heeft een interview met ing. Franco Lambertini gepubliceerd over de ontwikkeling van de 1200cc v-twin. Dit motorblok wordt toegepast in de verschillende uitvoeringen van de Corsaro, de 9 1/2, Scrambler en de Granpasso. Voor ieder type motorfiets wordt het blok iets aangepast: andere cilinderkoppen, andere kleppen, andere mapping, maar de basis blijft hetzelfde "bialbero, corsa corta" blok. Lees hier het complete interview.


Racehistorie
In een ver verleden heeft Moto Morini grote overwinningen in de racerij behaald. In dit verhaal, afkomstig uit 'Motor Cyclist Illustrated' (febr. 1964), lees je over de rol van oprichter Alfonso Morini (1898-1969), over zijn samenwerking met een aantal anderen, hetgeen ertoe leidde dat Tarquinio Provini bijna wereldkampioen werd op de 250GP racer een jaar eerder. Hij kwam door omstandigheden uiteindelijk slechts 2 punten tekort in 1963.


Snelste ééncilinder ter wereld
In 1963 miste Tarquinio Provini het wereldkampioenschap 250cc op 2 punten. In "Legend Bike" nr. 139 (04/2004) stond een uitstekend artikel over Provini's 250cc Moto Morini racer, geschreven door Paolo Conti. De vertaling van dit artikel was al te lezen in Rebello nr. 70 en nu dus ook on-line dit interessante artikel over de "snelste ééncilinder ter wereld".



Reparatie spanningsregelaar, kabelboom, dynamo e.d.
Clublid Rob Koster heeft een testbank voor de spanningsregelaar en kan dit onderdeel (indien noodzakelijk) repareren. Verder ook reparatie, vernieuwen van (delen) van de kabelboon, het opnieuw wikkelen van de ontstekingsspoel van de dynamo. Waarschijnlijk kan hij binnenkort ook het vliegwiel hermagnetiseren. Zie zijn servicepagina.

En dan nog

Deze site werd gebouwd door sr. webmaster Piotr Bilogan uit Polen in goed overleg met clublid Tony Kersbergen (nu ook jullie webmaster), die de teksten en foto's aanleverde. Beide Morini fans zijn zeer gefascineerd door deze fantastische Italiaanse machines.


Club Historie
De Morini Club Nederland werd in 1985 opgericht door Lil Kremers uit Tilburg.







april 2012