Moto Morini Corsarino ZZ onderhoud vragen

The US model was called Pirate
Post Reply
david881
Posts: 1
Joined: 10 Feb 2019, 20:52

Moto Morini Corsarino ZZ onderhoud vragen

Post by david881 » 10 Feb 2019, 20:59

Beste Leden van dit forum.

Na een geruime tijd passief topics te hebben gevolgd, heb ik mij hierbij aangemeld op het forum. Leuk om door alle berichten te struinen en zo het een en ander op te steken.

Na meerdere Italiaanse 50cc te hebben gehad, heb ik onlangs een schitterende Moto Morini Corsarino 48cc 4 takt aangeschaft. Het is een hele andere rijbeleving als de 2 takt versies.
het regulier onderhoud van de 2 takt italiaantjes is mij duidelijk. Voor de 4 takt motor heb ik echter een aantal vragen:
- Welke motorolie is het beste om te gebruiken?
- Hoeveel ml gaat erin? ( ik meen +- 700ML gelezen te hebben?)
- Zijn er periodiek specifieke zaken die ik moet controleren?

Ondertussen heb ik wat gespeeld met de stationair en luchtschroef zodat de motor mooi rustig loopt. Voorheen had hij de neiging nogal eens af te slaan.

Alvast hartelijk dank voor jullie berichten!
David

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Moto Morini Corsarino ZZ onderhoud vragen

Post by 350-v-twin » 11 Feb 2019, 11:27

Beste David,

Welkom op het forum! Leuk dat je zo'n mooie Corsarino hebt aangeschaft.

De afbeelding hieronder is van een onderhoudsboekje van een Corsarino. Je zult alleen nog moeten uitzoeken wat het huidige equivalent is van Castrol XL. Zelf zou ik een minerale olie 20W50 gebruiken. Tank zoveel mogelijk benzine zonder (of zo min mogelijk) toegevoegde ethanol, zoals "BP 98 Ultimate", "Shell V-Power" of "Esso Synergy Supreme+ premium 98".

Image

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Moto Morini Corsarino ZZ onderhoud vragen

Post by Tintin » 12 Feb 2019, 08:33

castrol classic verkoopt nog XL: https://www.castrol.com/en_gb/united-ki ... -oils.html
is inderdaad 20W-50 voor oudere motoren
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply