Techniek 1200 - Mapping

Post Reply
MonstroMorini
Posts: 61
Joined: Tue Mar 04, 2014 4:22 pm

Techniek 1200 - Mapping

Post by MonstroMorini » Mon May 07, 2018 1:59 pm

In progress....

Image

Bechikbare mappings
Veel maps staan online beschikbaar. Let op, vaak staat er bij een map ****_OL aan het eind. Deze zijn met de lambda uitgeschakeld.
Deze moet je kiezen als je zelf "de baas" wilt zijn over de map en bv zelf de beste CO instelling wilt bereiken.
Racemaps zijn altijd met lambda off
Downloaden bv: http://www.tuneecu.com/Morini_Tune_list.html of https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
  • Corsaro
2333MA45 (D) 2006, een van de eerste mappings. Duidelijke afwijkingen met latere modellen rond de stationair teoerental kenvelden, misschien een reden waarom met deze mapping de motor nog wel eens afslaat

Half 2006 en nog een stukje 2007:
2333MOL1249 (UK) Heeft al verbeterde settings

23ACMOR95C (D) 2008 E3 Standaard mapping.
Meest gebruikte setting, prima start en stationairloop eigenschappen Ventilatoren gaan bij 90 graden watertemperatuur aan

23ECMOLCORB (F)
Word in Frankrijk gebruikt. Daar zijn de MoMo’s afgeregeld op 106pk (middels gasklepbegrenzer). Mapping ziet er hetzelfde uit verder als 23ACMOR95C

23ACMOL49C (UK)
23ACMOL49D (UK)
Zien er ook uit als 23ACMOR95C. Verder weinig info…

23ACMORCORA (D) 2010 E3 Standaard.
Bijna hetzelfde als de 2008 E3, prima compromis tussen verbruik en performance. Starten probleemloos.
Ventilatoren gaan bij 98 graden watertemperatuur aan.
23ACMORCORA_OL
Zelfde map, lambda off.



Race Mappings:
23ACMOLK22D
23ACMOLK22C
23ABMOLSK22
EbisUltimateRace05/06/08

De 22D is de meest actuele (2010). Mappings zijn bijna identiek, alleen met een HEX (hexadecimale dump vergelijking) editor zijn verschillen zichtbaar.
In vergelijking met de E3 Standaard mappings zijn er duidelijke verschillen, de race mappings zijn duidelijk “rijker” ingesteld, daarom is het verbruik met deze maps ook (iets) hoger. Power zit nu wat hogerin, wel lekker soepele loop (22D) onderin en mooi gelijkmatig (minder bruut) oppakken van onderuit. Bedoeld en geoptimaliseerd voor gebruik zonder katalysator en db-killers – maar loopt met ook prima – al is de mapping dan helemaal te rijk.
De ventilatoren schakelen ook bij deze maps pas op 98° in. Fans naar 95°kan je met de laatste writer versies zelf instellen.

6.4 Avio, Sport, Scrambler, 9 1/2, Granpasso....
23EDMORSPTC (F)(D)
Mapping van de Sport en Scrambler Modellen, praktisch identiek met 23ECMOLSPTA.

23ACMORSPTA
Standaard Granpasso sinds 2008.

2337MOR95OL
2006 120PS Map van de 9 1/2, lijkt op de Corsaro E3 Map, volgens zeggen prima mapping.

2337MOL95
2009 120PS Map, zelfde mappings als de 2337MOR95OL, verschillen niet duidelijk, kan zonder kat

23ECMOLSPTA
2010er Map van de 9 1/2 . Sterk verandert tov de 2006 2337MOR95OL,ook grote afwijkingen tov de Corsaro E3 mappings. Schijnt, volgens de kenners, niet zo’n succes te zijn

23ACMORCAVG
Corsaro Avio 2009 Map.
Wijkt af van alle andere maps, vooral de ontstekingsinstelligen tussen 1400-1600 RPM. Maar aangezien de Avio heerlijk schijnt te rijden misschien toch een aanrader om ’n keer te proberen 



Maps van Guy - met tips!
Er is ook nog mijn aangepaste en gratis map die ik al meerdere keren gedeeld heb. Hier gaat ie weer.

CORA basis: dus MET db killers!
- Rijker gezet onder de 3000-3500 toeren en kleine gasopeningen, lijkt op CORC met zachter opppaken vanuit gas dicht (geul in map weggewerkt, nu vloeiend zoals race map).
- lambda uit
- minieme aanpassing compensatie motortermperatuur (tussen 60 en 75 graden).
- aanpassing compensatie luchtdruk/luchttemperatuur (verbruik stijgt niet zoveel meer als de buitentemperatuur daalt)
- ventilatorregeling aangepast op 96 graden.

Op de snelweg waar je contant boven de 4000 toeren zit is er geen verschil met de CORA map en haal ik met mijn motor 1/17 bij een buitentemperatuur rond de 20 graden. CO is motorafhankelijk, mijn staat daarvoor op -2. Start met 0 en zak totdat hij niet meer naar behoren loopt en keer terug naar de laatste goede waarde. Verbruik bij toer/fun rijden ligt bij mij meestal net onder de 7L/100km (dus nog beter dan 1/14).

Er is een A1 en een C1. Het verschil zit enkel al je vanuit lage toeren het gas helemaal blok open draait. De ene lijkt op CORA de andere op CORC. Sommigen onder jullie hebben al met deze maps gereden.

Laden en gebruik van een map is doe-het zelf en dus op eigen risico. Ik kan enkel zeggen dat mijn motor er naar volle tevredenheid mee loopt. Enkel op grote hoogte (meer dan 1500m) bij koud en erg vochtig weer (bvb. vorige jaar in Oostenrijk) start hij wat minder enthousiast maar dat zou met CORC ook het geval moeten zijn. Het is eigenlijk een compromis tussen aangenaam rijden en aanvaardbaar verbruik.

In Guzzidiag of Iawdiag niet alleen de TPS resetten maar ook de self-learning parameters resetten! Dat zijn de onthouden compensatie waarden van de laatste keer dat de ECU een mapping met lambda aan erin gehad heeft. Veloce rijders die met open uitlaat en hun 2de ECU gebruiken hebben daar geen last van maar diegenen met slechts 1 ECU zullen ooit een lambda aan gehad hebben. In ieder geval, voor het zekerste gewoon resetten, heb ik ook gedaan!

Grts

Files: https://www.sendspace.com/file/lvoa00
Kantekeningen van Marc Veld (MotoStretta)
.......
Heb voor de Corsaro inmiddels 9 versies gemaakt en voor de 9 1/2 2 versies. Voor de Granpasso heb ik er 4.
Heb inmiddels de nodige Moto Morinis gedaan en ja het kost zeer veel tijd.
Voor de Morini Rijders die bij mij in onderhoud zijn update ik bij elke grote beurt deze tegen een uurtarief van 1 uur.

(Ben nu bezig speciaal voor de Granpasso lamda versie te maken op verzoek van de klant)
Al deze mappingen zijn tot stand gekomen op een automatische gekoppelde wervelstroomrem bank (superflow). Uit mijn hoofd werken andere testbanken (dynostar,tovami, dynojet etc) met een handmatig gestuurde rem. Afhankelijk hoe je de belasting terug schroeft schroef je het vermogen omhoog. Proef ondervindelijk kun je per straat of race motor dit een procentuele waarde meegeven. Superflow zegt dat je dat de boel voor de gek aan het houden bent. Maar zo werken dus veel testbankhouders.

Op Facebook heb ik op een ducati pagina mij er wel eens mee bemoeid. Het probleem met social media is dat er altijd wel iemand vind dat hij het beter weet of vind dat de koffie elders nog beter is. Dat kan. Zo'n discussie win je nooit. Mijn advies voor deze geleerden is praat eens met zo'n bedrijf als superflow. Dan weet je wat er bij komt kijken om een volwaardige realistische test te maken, laat staan een goede brandstof map te maken.

Buiten de afstelling van de afr is een fijn afstelling van het co ook een must.

Bij dit werk is de 4 gastester, oog en oren. Aan je gassen uitstoot kun je zelfs zien hoe de conditie van je motor is. Onverbrande gassen dus verkeerd mengsel is meteen zichtbaar.

Komt ook nog bij dat dit soort meetapparatuur schaars is en ook nog eens per jaar getest moet worden. ( ik wil natuurlijk ook graag zeker weten dat de gassen goed gemeten worden)


Een mapping overblazen op de parkeerplaats van de Mac kan en er zullen best wel rijders zijn die uitermate tevreden zijn met dit werk.

Ik ben altijd benieuwd hoe de zaak er dan cilinderkop technisch bij staat. Meestal krijg ik de gelegenheid pas nadat deze morini na een 2 of 3de eigenaar is verhuist en deze ernstige problemen onder vind.
Een toekomstige eigenaar betaald dan vaak de tol.

Het dan weer in topconditie maken van zo'n morini vergt ook nogal wat energie. Dit is ook een verhaal op zich.

Zoek mij eens op op insta staan veel mooie foto's op van hoe mis het kan gaan.
Namen heb ik echter wel weggelaten.

Een Morini is een top merk en werk graag mee aan een stuk kwaliteit. En ja dat kost vaak pegels.

Moto Morini Italy is volop in de running. Support is razend snel.

*Originele delen zijn altijd bij mij te bestellen. Levering uit voorraad of binnen 3-5 werkdagen. De Morini voorraad is zeer groot. Ik heb direct contact met de fabriek.
*Technisch advies kan ik tot een bepaald niveau gratis geven. Dus vraag gerust.
*Koffie en een praatje op zaterdag is altijd leuk.
*Advies over behoud en onderhoud is ook gratis.

Voor sommige zaken heb ik zeer veel leergeld betaald en wil dit niet op straat gooien. Begrip hiervoor. Er moet soms wat gewerkt worden.
Alle updates of zaken die wij in de afgelopen 10 jaar zijn tegengekomen voeren wij automatisch door bij beurten.
Maps van Guy - met tips!
Er is ook nog mijn aangepaste en gratis map die ik al meerdere keren gedeeld heb. Hier gaat ie weer.

CORA basis: dus MET db killers!
- Rijker gezet onder de 3000-3500 toeren en kleine gasopeningen, lijkt op CORC met zachter opppaken vanuit gas dicht (geul in map weggewerkt, nu vloeiend zoals race map).
- lambda uit
- minieme aanpassing compensatie motortermperatuur (tussen 60 en 75 graden).
- aanpassing compensatie luchtdruk/luchttemperatuur (verbruik stijgt niet zoveel meer als de buitentemperatuur daalt)
- ventilatorregeling aangepast op 96 graden.

Op de snelweg waar je contant boven de 4000 toeren zit is er geen verschil met de CORA map en haal ik met mijn motor 1/17 bij een buitentemperatuur rond de 20 graden. CO is motorafhankelijk, mijn staat daarvoor op -2. Start met 0 en zak totdat hij niet meer naar behoren loopt en keer terug naar de laatste goede waarde. Verbruik bij toer/fun rijden ligt bij mij meestal net onder de 7L/100km (dus nog beter dan 1/14).

Er is een A1 en een C1. Het verschil zit enkel al je vanuit lage toeren het gas helemaal blok open draait. De ene lijkt op CORA de andere op CORC. Sommigen onder jullie hebben al met deze maps gereden.

Laden en gebruik van een map is doe-het zelf en dus op eigen risico. Ik kan enkel zeggen dat mijn motor er naar volle tevredenheid mee loopt. Enkel op grote hoogte (meer dan 1500m) bij koud en erg vochtig weer (bvb. vorige jaar in Oostenrijk) start hij wat minder enthousiast maar dat zou met CORC ook het geval moeten zijn. Het is eigenlijk een compromis tussen aangenaam rijden en aanvaardbaar verbruik.

In Guzzidiag of Iawdiag niet alleen de TPS resetten maar ook de self-learning parameters resetten! Dat zijn de onthouden compensatie waarden van de laatste keer dat de ECU een mapping met lambda aan erin gehad heeft. Veloce rijders die met open uitlaat en hun 2de ECU gebruiken hebben daar geen last van maar diegenen met slechts 1 ECU zullen ooit een lambda aan gehad hebben. In ieder geval, voor het zekerste gewoon resetten, heb ik ook gedaan!

Grts

Files: https://www.sendspace.com/file/lvoa00
Kantekeningen van Marc Veld (MotoStretta)
.......
Heb voor de Corsaro inmiddels 9 versies gemaakt en voor de 9 1/2 2 versies. Voor de Granpasso heb ik er 4.
Heb inmiddels de nodige Moto Morinis gedaan en ja het kost zeer veel tijd.
Voor de Morini Rijders die bij mij in onderhoud zijn update ik bij elke grote beurt deze tegen een uurtarief van 1 uur.

(Ben nu bezig speciaal voor de Granpasso lamda versie te maken op verzoek van de klant)
Al deze mappingen zijn tot stand gekomen op een automatische gekoppelde wervelstroomrem bank (superflow). Uit mijn hoofd werken andere testbanken (dynostar,tovami, dynojet etc) met een handmatig gestuurde rem. Afhankelijk hoe je de belasting terug schroeft schroef je het vermogen omhoog. Proef ondervindelijk kun je per straat of race motor dit een procentuele waarde meegeven. Superflow zegt dat je dat de boel voor de gek aan het houden bent. Maar zo werken dus veel testbankhouders.

Op Facebook heb ik op een ducati pagina mij er wel eens mee bemoeid. Het probleem met social media is dat er altijd wel iemand vind dat hij het beter weet of vind dat de koffie elders nog beter is. Dat kan. Zo'n discussie win je nooit. Mijn advies voor deze geleerden is praat eens met zo'n bedrijf als superflow. Dan weet je wat er bij komt kijken om een volwaardige realistische test te maken, laat staan een goede brandstof map te maken.

Buiten de afstelling van de afr is een fijn afstelling van het co ook een must.

Bij dit werk is de 4 gastester, oog en oren. Aan je gassen uitstoot kun je zelfs zien hoe de conditie van je motor is. Onverbrande gassen dus verkeerd mengsel is meteen zichtbaar.

Komt ook nog bij dat dit soort meetapparatuur schaars is en ook nog eens per jaar getest moet worden. ( ik wil natuurlijk ook graag zeker weten dat de gassen goed gemeten worden)


Een mapping overblazen op de parkeerplaats van de Mac kan en er zullen best wel rijders zijn die uitermate tevreden zijn met dit werk.

Ik ben altijd benieuwd hoe de zaak er dan cilinderkop technisch bij staat. Meestal krijg ik de gelegenheid pas nadat deze morini na een 2 of 3de eigenaar is verhuist en deze ernstige problemen onder vind.
Een toekomstige eigenaar betaald dan vaak de tol.

Het dan weer in topconditie maken van zo'n morini vergt ook nogal wat energie. Dit is ook een verhaal op zich.

Zoek mij eens op op insta staan veel mooie foto's op van hoe mis het kan gaan.
Namen heb ik echter wel weggelaten.

Een Morini is een top merk en werk graag mee aan een stuk kwaliteit. En ja dat kost vaak pegels.

Moto Morini Italy is volop in de running. Support is razend snel.

*Originele delen zijn altijd bij mij te bestellen. Levering uit voorraad of binnen 3-5 werkdagen. De Morini voorraad is zeer groot. Ik heb direct contact met de fabriek.
*Technisch advies kan ik tot een bepaald niveau gratis geven. Dus vraag gerust.
*Koffie en een praatje op zaterdag is altijd leuk.
*Advies over behoud en onderhoud is ook gratis.

Voor sommige zaken heb ik zeer veel leergeld betaald en wil dit niet op straat gooien. Begrip hiervoor. Er moet soms wat gewerkt worden.
Alle updates of zaken die wij in de afgelopen 10 jaar zijn tegengekomen voeren wij automatisch door bij beurten.

Post Reply