Techniek 1200 - algemeen, Led verlichting

1200cc models
Post Reply
MonstroMorini
Posts: 61
Joined: Tue Mar 04, 2014 4:22 pm

Techniek 1200 - algemeen, Led verlichting

Post by MonstroMorini » Thu May 03, 2018 12:37 pm

Hoewel je daarmee je motor niet origineel laat (voor veel mensen belangrijk, ik weet het, maar ben een corsaro :mrgreen: ), ben ik altijd op zoek naar (kleine) verbeteringen.
In dit geval: Led verlichting. Was dit een aantal jaren geleden nog enkel geschikt voor de wc-verlichting, is de techniek inmiddels zover verbeterd dat je tegenwoordig voor vrijwel elk type koplamp een vervangingseenheid in led-techniek kunt aanschaffen. Waarom?
1 - meer lichtopbrengst
2 - lange levensduur (van belang bij trillende v-twins)
3 - kleurtemperatuur aanpasbaar (bv oveenkomstig aan origineel gloei/halogeen, 4300k - of geel 3000k of juist paarsig >6000k - om beter op te vallen als je tussen een file aan het laveren bent)


Ook voor de historische morini's zijn er tegenwoordig prima led vervangers, overigens.

Vroeger hadden led's een bedroevend lichtbeeld, maar dat is tegenwoordig echt prima, zonder strooilicht. En goed horizontaal af te stellen, aangezien de lichtbron meestal uit twee delen bestaat. De lampvoetmontage (h1, h4, h7, h11 etc) en de lichtbron zelf, welke met een bajonet in elkaar passen. Le(d)t hierop bij aanschaf.
Je monteert dus eerst je lampvoet in de koplamp, daarna plaats je daarin je lichtbron. Middels een kleine inbus is deze tov de voet te verdraaien en zodoende perfect uit te lijnen.

Voordeel van de led is dat ie (aangezien ie per lumen minder watt's verbruikt) minder warm wordt. Toch is koeling erg belangrijk, aangezien de led sterk achteruit gaat qua lichtopbrengst, indien de temperatuur hoger wordt. Om dit te voorkomen, is koeling nodig. Meestal met fan's, maar aangezien die stuk gaan geen aanrader, of passief. Bij de passieve koeling zijn er twee soorten, met koperstrips of met een koellichaam, waar meestal ook meteen de driver voor de led in geintregeerd zit.
Voorbeeld strips:
Image
Zoals je kunt zien bij deze met apart driver kastje - meestal klein genoeg om tussen reflector en lamphuis kwijt te kunnen.
Heb de geintegreerde versie in mijn auto en deze is apk goedgekeurd, dus ook keurmeester blij met lichtbeeld.
Bij evt montage in de auto, vraag aan de leverancier of ze radio ontstoord zijn! Met sommige types ontvang je nix meer.....

Voorbeeld koellichaam:
Image
Hierbij gaat de stekker dus direct, zonder kastje in bv je H4 plug.

Daarom heb ik in januari 2017 (dus met alweer hopeloos verouderde led techniek ;) ) uitgezocht hoe warm het in de lamphuizen wordt, ook omdat mijne van kunstof zijn. Bij mijn corsaro (kleine lamphuizen) heb ik voor de stripversie gekozen, indertijd was er ook veel minder keus wat dat betreft en waren de types met geintegreerd koellichaam (te) groot.


Monstro's Led test:

Opstelling
Image


Links groot licht, koelstrips buiten, rechts dimlicht, strips in de behuizing gefrommeld

Image

Omgevingstemperatuur (dankzij mijn harde werken in de garage ;) )

Image

Meting strips "buiten" (alle metingen na ca. 7 minuten branden van de betreffende lamp, voeler in de lampbehuizing)

Image

Strips binnen

Image

Temperatuur van het glas in beide gevallen

Image

maar die meting is waarschijnlijk beinvloed door Monstro's dikke vingers, het glas voelt koeler dan de huid. Sensor van mijn highend meter is een ongeisoleerd stukje draad.....

Aangezien ik normaal m'n motor uitzet bij lang wachten (bruggen/spoorwegovergangen e.d.) verwacht ik niet dat het in de behuizing echt veel warmer dan dit gaat worden.

Post Reply