bougiekeuze, pingelen etc

Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

bougiekeuze, pingelen etc

Post by mantaray » 24 Jun 2009, 14:31

Probleem 1

Volgens de handleiding geven ze Champion N7Y op of bij snelle rijstijl N6Y

(Merk dat bij Champion een lager nr een koudere bougie is en geen warmere zoal bij NGK)

Momenteel zit er dus een BP7ES van NGK in.

Bij warme motor pingelt ie op 4000/ 5000 toeren.( geen overdreven snelle rijstijl )
Hoger is het iets minder.

Ik ga dus eens proberen met de BP8ES.

Bij het reserve materiaal zaten ook een BP9ES en een BPR9ES
Dus schijnbaar is er toch mee geprobeerd (de eerstgenoemde is nw)

Geen idee of je BP en BPR mag mixen


Probleem2


Bij warme motor en gas terugnemen blijft het toerental hangen op 3000/3500 en zakt slechts langzaam terug of soms helemaal niet.

Nu zag ik dat de carbs niet met elkaar verbonden waren en dat die slangetje die daar voor dienen dichtgemaakt waren.
Deze heb ik dus terug met een pijpje aan elkaar verbonden zodat de brug er weer ligt.

Dat heeft het hangen ietsje verbeterd, maar tis nog niet weg.

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1151
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: bougiekeuze, pingelen etc

Post by 350-v-twin » 24 Jun 2009, 15:22

mantaray wrote: Probleem 1

Volgens de handleiding geven ze Champion N7Y op of bij snelle rijstijl N6Y

(Merk dat bij Champion een lager nr een koudere bougie is en geen warmere zoal bij NGK)

Momenteel zit er dus een BP7ES van NGK in.

Bij warme motor pingelt ie op 4000/ 5000 toeren.( geen overdreven snelle rijstijl )
Hoger is het iets minder.

Ik ga dus eens proberen met de BP8ES.

Bij het reserve materiaal zaten ook een BP9ES en een BPR9ES
Dus schijnbaar is er toch mee geprobeerd (de eerstgenoemde is nw)

Geen idee of je BP en BPR mag mixen
Ik heb géén Dart, maar gebruik NGK BP6ES. In tegenstelling tot de manuals die BP7 aangeven. BP7 is te koud......

R zou ik zeker niet gebruiken, want R = resistance = weerstand.
mantaray wrote: Probleem2

Bij warme motor en gas terugnemen blijft het toerental hangen op 3000/3500 en zakt slechts langzaam terug of soms helemaal niet.

Nu zag ik dat de carbs niet met elkaar verbonden waren en dat die slangetje die daar voor dienen dichtgemaakt waren.
Deze heb ik dus terug met een pijpje aan elkaar verbonden zodat de brug er weer ligt.

Dat heeft het hangen ietsje verbeterd, maar tis nog niet weg.
Ik heb daar nog nooit van gehoord, behalve dan eerder van jou :wink:
Geen lekke vlotter? Zou het echt niet weten.... :(

Zal onze Vz bellen. Hij heeft veel ervaring met de 350, misschien heeft hij nog een ingeving. Heeft op een Excalibur echt eens een lekke vlotter gehad.

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 24 Jun 2009, 18:24

nee, geen lekke vlotter
Als je even via de koppeling afknijpt zakt ie weer
Volgens Hartmut zou het iets met de ontsteking zijn
Anderzijds als de gasklep dicht is moet ie toch zakken.
Geen eten= geen prestatie.


Oh ja de kleur van de voorste bougie is bruinig dus eigenlijk ook goed.

Denk niet dat je een 350 met een Dart kan vergelijken, zeker vanwege de andere sproeiers, hogere bedrijfstemp, luchtsysteem, andere uitlaat.
Kompleet anders dus

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 25 Jun 2009, 16:42

hmm er zaten 2 verschillende bougies in voorin de BP7ES en achter de BP8ES
Beiden vervangen door BP8ES.
Het "hangen" is merkbaar beter, komt nu na enige aarzeling terug naar 1500

Ontsteking statisch goedgezet en ook even een strobscoop gekocht en op 7000rpm gecontrollerd.
Dat was in orde ttz als ik het 350 merkteken aanhoud

Pingelen(4000-> 6000rpm) is nog niet weg, zou er arm mengsel overblijven, maar de kleur van de bougies is ok ?
Oh ja en ik tank 98 oktaan.

Mogelijk een luchtlek tss carb en filter en/of filterhuis.

Volgende stap is carbs syncroniseren

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1151
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Jun 2009, 21:11

Ik heb je een uitgebreide reactie gestuurd van een uitermate deskundige vriend.

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 30 Jun 2009, 09:06

Heb ik gelezen, bedankt ;-)

Ben wat met de ontsteking van de 3 1/2 bezig geweest omdat de compressie wat verhoogd was.
Heb die uiteindelijk wat verlaat.

Hetzelfde procede toegepast bij de Dart en tis al stukken beter.
Dus de volgende keer als ie open gaat nog een tikkeltje later en dan zal het ok zijn.

Uiteindelijk ga ik dicht in de buurt van het 500 mark eindigen (zoals Hartmut voorspeld had)

Post Reply