Accu plat
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Accu plat
Na een paar korte ritjes met de nwe accu was het ding plat.
Grrrrr en andere @@**** woorden
Dus de accu maar aan de oplader gehangen en vandaag eens aan het meten geslagen.
Amperes kan mijn multimetertje niet aan, dus de rest maar gevolgd
Tussen de gele draden van de alternator (???) 60volt bij 6000 rpm dus dat was ok.
Tss 1 gele en rood 30 volt bij 6000 rpm =ook ok
Tss massa en gele aansluitingen van spanningsregelaar geen contact= ook ok
Spanning zonder draaiende motor 12v
Met draaiende motor 13.7
Dus alles schijnt voor zover in orde.
Mag ik hieruit concluderen dat het spul niet genoeg oplaad bij stadsritjes als de koplamp blijft branden ???
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Accu plat
ja, met verlichting aan laad ie niet genoeg bij, tenminste dat heeft de mijne ook.mantaray wrote:
Na een paar korte ritjes met de nwe accu was het ding plat.
Grrrrr en andere @@**** woorden
Dus de accu maar aan de oplader gehangen en vandaag eens aan het meten geslagen.
Amperes kan mijn multimetertje niet aan, dus de rest maar gevolgd
Tussen de gele draden van de alternator (???) 60volt bij 6000 rpm dus dat was ok.
Tss 1 gele en rood 30 volt bij 6000 rpm =ook ok
Tss massa en gele aansluitingen van spanningsregelaar geen contact= ook ok
Spanning zonder draaiende motor 12v
Met draaiende motor 13.7
Dus alles schijnt voor zover in orde.
Mag ik hieruit concluderen dat het spul niet genoeg oplaad bij stadsritjes als de koplamp blijft branden ???
Maar op zich is dat geen probleem toch moet je alleen de volgende morgen het rechter kraantje open zetten. Dat is alleen niet goed voor de accu..
mvg
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Probleem is dat de dynamo van de vroege modellen max. 100 Watt levert. Magneten in het vliegwiel zullen na >30 jaar wellicht iets minder zijn.
Dan rijden veel personen met een te zware koplamp rond. Af fabriek waren het 35 Watt (12 Volt ronde gloeilamp) en dat trekt de dynamo wel. Probeer een H4 van 45 Watt te scoren. Die zijn er wel. Weet alleen niet of dat standaard in de reflector past. Maar dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Ik rij daar zelf ook mee, probleemloos.
Anders reduceren tot die 35 Watt bol.
Dan rijden veel personen met een te zware koplamp rond. Af fabriek waren het 35 Watt (12 Volt ronde gloeilamp) en dat trekt de dynamo wel. Probeer een H4 van 45 Watt te scoren. Die zijn er wel. Weet alleen niet of dat standaard in de reflector past. Maar dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Ik rij daar zelf ook mee, probleemloos.
Anders reduceren tot die 35 Watt bol.