Spoellichaam onstekingsspoel

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Spoellichaam onstekingsspoel

Post by evschothorst » 25 Mar 2009, 09:44

Hallo Morinisti,

Voor een 1984 400-er (is ongeveer de "nieuwere" 350 K, de 400 sport was allen in DE voor zover ik weet) wil ik de ontstekingsspoel op de grondplaat nieuw wikkelen. Schijnt niet meer zo fris...er komt heel weinig energie uit...

Draad heb ik wel, maar het spoellichaampje niet. De beschrijving op de website (super!!!) geeft maten aan. Ik twijfel een beetje over of ik nu DIE maten hebben moet, want waren er niet meerdere spoelmaten?
Ook over internet krijg ik die wikkellichaampjes niet.(naja ik heb die nit vinden kunnen) Heeft iemand van julllie een idee?

Oja. Eigenlijk zoek ik ook nog een adres voor de rotor pulley trekker (steed lenen 100 km weg is lastig *:) Is die maat voor de 27x1,5 rechts, uitwendig voor de pulley-afdrukker is korrek? Over ebay en de de lokale handelaars bij mij in de buurt (hamburg) ben ik helaas niet niet geslaagd.
Heeft iemand adressen (internetshop?).....

Groeten, Evert

PS. t wordt hoog tijd voor een rondje op de fietsen, (de laverda doet t....) hier bij Hamburg schijnt vandaag de regen een beetje weggetrokken....maar zie hoe t vanmiddag is...Krijg ook weer zin in "treffen" na de lange winter!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Spoellichaam onstekingsspoel

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2009, 10:16

evschothorst wrote:Hallo Morinisti,

Voor een 1984 400-er (is ongeveer de "nieuwere" 350 K, de 400 sport was allen in DE voor zover ik weet) wil ik de ontstekingsspoel op de grondplaat nieuw wikkelen. Schijnt niet meer zo fris...er komt heel weinig energie uit...

Draad heb ik wel, maar het spoellichaampje niet. De beschrijving op de website (super!!!) geeft maten aan. Ik twijfel een beetje over of ik nu DIE maten hebben moet, want waren er niet meerdere spoelmaten?
Ook over internet krijg ik die wikkellichaampjes niet.(naja ik heb die nit vinden kunnen) Heeft iemand van julllie een idee?
Volgens mij zijn de onstekingsspoelen allemaal hetzelfde, tenminste als er géén Kokusan ontsteking gemonteerd is. Uit mijn hoofd 0,125mm draad, 3000~3250 windingen. En dan moet je uitkomen op max. ±300 Ohm.
Zie http://www.motomoriniclub.nl/rewindignitioncoilD.html
evschothorst wrote:Oja. Eigenlijk zoek ik ook nog een adres voor de rotor pulley trekker (steed lenen 100 km weg is lastig *:) Is die maat voor de 27x1,5 rechts, uitwendig voor de pulley-afdrukker is korrek? Over ebay en de de lokale handelaars bij mij in de buurt (hamburg) ben ik helaas niet niet geslaagd. Heeft iemand adressen (internetshop?).....
Nee, 27x1,5 is niet juist. Je moet een trekker hebben met de maat M27 x 1,25. Probeer bij een Vespa dealer. Vespa's hebben dezelfde maat.

Wáár heb je de maat M27 x 1,5 gezien? Toch niet op onze site?! :?:
Als die wel op onze site staat, laat even weten, want dan pas ik dat gelijk aan. Maat is écht M27 x 1,25

Hier een afbeelding van de enige echte juiste trekker;

Image

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 25 Mar 2009, 16:50

Moin, moin Toni,
(die Hamburgers zeggen ook middags moin....) Vielen Dank für die Info.

Nee die maat heb ik niet van jullie site (natuuurlijk niet *.-)
Ik heb dus zojuist er eentje (die pullytrekker) besteld op internet. En tegelijk ook een gelijkrichter /regelaar van n Honda 2e hands....(Nu heb ik geen regelaar als noodoplossing alleen een gelijkrichter op 1 fase die me thuisgebracht heeft uit griekenland laatste vakantie)

Overigens: Jouw maat is wellicht dezelfde als die van "polrad abzieher von Simson", die zijn schijnbaar hier goed te krijgen en goedkoop (vanaf 4 euro ofzo op ebay duitsland)... kwaliteit weet ik niet. Maar soms staat de maat er niet bij, en ik weet helaas niet of die altijd gelijk is geweest bij Simson.....

Voor het spoellichaampje ben ik echter nog niet veel verder gekomen., weet iemand een elektronikaboer die zoiets heeft, of brommerspoel ofzo die ik kopen kan en nieuw wikkelen?

mvg, Evert

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2009, 18:35

evschothorst wrote:Moin, moin Toni,
(die Hamburgers zeggen ook middags moin....) Vielen Dank für die Info.
OK, ok, maar hoe spreek je dat uit?
evschothorst wrote:Nee die maat heb ik niet van jullie site (natuuurlijk niet *.-)
Schrok al, want laatst noemde iemand ook al precies die foute maat....
evschothorst wrote:Ik heb dus zojuist er eentje (die pullytrekker) besteld op internet. En tegelijk ook een gelijkrichter /regelaar van n Honda 2e hands....(Nu heb ik geen regelaar als noodoplossing alleen een gelijkrichter op 1 fase die me thuisgebracht heeft uit griekenland laatste vakantie)
De Club heeft de 2 originele thyristors op voorraad ....
Dan kan je 'm zelf repareren, of laten doen natuurlijk.
evschothorst wrote:Overigens: Jouw maat is wellicht dezelfde als die van "polrad abzieher von Simson", die zijn schijnbaar hier goed te krijgen en goedkoop (vanaf 4 euro ofzo op ebay duitsland)... kwaliteit weet ik niet. Maar soms staat de maat er niet bij, en ik weet helaas niet of die altijd gelijk is geweest bij Simson.....
Sorry, weet ik niet. Geen verstand van Simson. Even bellen naar een goede Simson dealer in Duitsland, zie b.v. www.zweiradpavillon.de/
evschothorst wrote:Voor het spoellichaampje ben ik echter nog niet veel verder gekomen., weet iemand een elektronikaboer die zoiets heeft, of brommerspoel ofzo die ik kopen kan en nieuw wikkelen?
Ja, ik weet wel iets. 8) Kom erop terug.
Last edited by 350-v-twin on 25 Mar 2009, 18:38, edited 1 time in total.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2009, 18:37

Trouwens, ik zie Winsen-Luhe. Mijn oom woonde vroeger in Ehesdorf en had WL op het kenteken van zijn auto. WL=Winsen an der Luhe, toch?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2009, 18:51

Het schijnt dat de spoel van de Vespa uitstekend past. Let op dat de weerstand tussen de 200 en 300 Ohm moet liggen. In het ergste geval zou je de nieuwe spoel moeten herwikkelen.

Zie

http://www.lambrettaspares.com/sparepar ... m0028.html

en

http://www.lambrettaspares.com/sparepar ... e0057.html

Dan zie je dat de spoel alleen""slechts" 8 Britse Ponden kost.

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 25 Mar 2009, 19:10

OK, ok, maar hoe spreek je dat uit?
Tja...zo ongeveer zoals je denkt....en schrijft, misschien een beetje langerekter. Morgen zeggen ze moin, is ja logisch, maar smiddags ook! vaak "dubbel" dan....das logisch toch?? Anekdote: ik moest een paar jaar geleden werken met een noordduiste club techneuten in Zudafrika, Durban.... Mooi hotel aan t strand helpt dan ook tegen heimwee enzo...'t duurde een beetje, maar dan werden we in t hotel elke keer begroet door t engelsprekende personeel met "moin moin", zwaar accent, maar de koffie smorgens vroeg smaakte misschien wel beter hierdoor!

Code: Select all

De Club heeft de 2 originele thyristors op voorraad ....
Dan kan je 'm zelf repareren, of laten doen natuurlijk.
mmm... dat kan wel...maar waarom zou ik voor onder 10euronen niet een japse halen van de sloop? Is er een probleem dat de "overschot" enegrie dan opgesttokt wordt in de regelaar, i.p.v de mooi thyristor regeling van t origineel?

Maat pulleyttrekker : Simson schint voor zover ik in internet gekeken heb altijd dezelfde maat... Vespa niet, meestal wat anders(al die nieuwe vermoed ik`)....daar moet je dus oppassen...
Ik heb eigentlijk die maat van internet, meen ik van een "gebruikelijke site", kan echter die foute pagina niet meer terug vinden....SHIT!...Hoop dat er niemand de boot me ingaat, zoals ik bijna....

ja ik heb WL op de Morini en een laverda (zane). De oude Lavs (Breganze 750 en 1000sfc) laat ik maar hollands oldtimer ...--> geen TÜV, geen belasting....
Ehesdorf? Bedoel je Ehestorf (bij Rosengarten?) is pakweg 20 of 25 km van mij... De wereld is toch klein nietwaar?
[/quote]

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 25 Mar 2009, 19:23

http://www.lambrettaspares.com/sparepar ... e0057.html

Dan zie je dat de spoel alleen""slechts" 8 Britse Ponden kost.

mmmh.... Low tension??? mit dik draad? die heeft geen 200 Ohm denk ik zo. Is de "normale" spoel denk ik?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2009, 21:31

evschothorst wrote:mmmh.... Low tension??? mit dik draad? die heeft geen 200 Ohm denk ik zo. Is de "normale" spoel denk ik?
Nee, ik bedoel het huis van de spoel :!: Die past zéér waarschijnlijk naadloos op de Morini dynamo. Moet je 'm alleen opnieuw wikkelen (zie boven).
Maar dan heb je wel een spoel die past.

Sommige Vespa's hebben bijna dezelfde dynamo als op de Morini (óók van Ducati Elletrotechnica). De grondplaat is ook identiek. De weerstand van de Vespa ontstekingsspoel zal wel anders zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.
evschothorst wrote:ja ik heb WL op de Morini en een laverda (zane). De oude Lavs (Breganze 750 en 1000sfc) laat ik maar hollands oldtimer ...--> geen TÜV, geen belasting.... Ehesdorf? Bedoel je Ehestorf (bij Rosengarten?) is pakweg 20 of 25 km van mij... De wereld is toch klein nietwaar?
Ja, bij Rosengarten. Toen heette het alleen Ehestorf, maar is al lang geleden. Kleine wereld inderdaad ....

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 28 Mar 2009, 10:34

de verkeerde info kwam van een Duitse site
http://www.angelfire.com/mo2/sr500/Zahn ... iemen.html

Daar was ik op gekomen via een link van de clubsite hier -->>>links --->>> marc's place

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 28 Mar 2009, 16:55

mantaray wrote:de verkeerde info kwam van een Duitse site
http://www.angelfire.com/mo2/sr500/Zahn ... iemen.html

Daar was ik op gekomen via een link van de clubsite hier -->>>links --->>> marc's place
Ja, klopt. Heb die Duitser net een mailtje gestuurd met de vraag de info aan te passen.

Post Reply