Trekt slecht

The US model was called Pirate
Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Trekt slecht

Post by Mick » 01 Mar 2019, 22:38

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van mijn eerste 4 takt italiaan een corsarino.
Nu heb ik een paar kleine dingen... ik kon bij de aankoop niet proefrijden maar er werd verzekerd dat de brommer goed liep.
Bij thuiskomst en verzekerd de brommer geprobeerd, hield in liep niet meer stationair.
Dus kleppen gesteld, carb schoongemaakt en stationair naald aangepast (waardoor de brommer dus nooit stationair had kunnen lopen). Nu het grootste probleem ik haal net de 40 km h.
In de 1 en 2 trekt de brommer redelijk, 3 en 4 eigenlijk niet meer...
Na hier wat rond te hebben gelezen kwam ik erachter dat de carb niet orgineel is, het is een ronde dellorto met de vlotter ernaast.
Kan dit zo duidelijk dit probleem geven? Of is dit gewoon op te lossen met deze carb?
O ja de CO schroef (stationair sproeier) moet bijna helemaal ingedraait zijn om stationair te lopen.

Mvg Mick

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Trekt slecht

Post by 350-v-twin » 02 Mar 2019, 10:34

Ha Mick,

Ik weet 100% zeker dat de fabriek destijds 2 verschillende typen carburateurs heeft toegepast op de Corsarino. De kleinere heeft een "vierkant doosje" aan de achterzijde (daar lijkt het op) als luchtfilter. Het andere type kan rond zijn en daarmee loopt het Piraatje 70~80km/u.
Een vriend van mij heeft een aantal Corsarino's en heeft mij dit uitgelegd. Details weet ik niet meer, maar kan ik navragen.

Ik vermoed eigenlijk dat de hoofdsproeier van jouw Corsarino niet klopt, waarschijnlijk te groot, waardoor het motortje stikt in teveel benzine.
In het verleden heb ik eens een overzicht gekregen uit het Dellorto boek met daarin de juiste maten sproeiers:
http://www.motomoriniclub.nl/cv/CarbCorsarino.jpg
Helaas beschrijft deze pagina alleen de UA 15BS. Andere type weet ik niet.

Welk type carburateur zit er op jouw brommer? Je schrijft "en stationair naald aangepast". Wat bedoel je daarmee? In hoogte versteld neem ik aan?

Aanvulling:
Heb net mijn vriend gebeld. Hij adviseert de uitlaatpoort schoon te maken. Vaak zit die verstopt door gebrekkig onderhoud.

Dan de carburateurs: de UA 15BS zit op het type met 18mm inlaatklep, 16mm uitlaatklep. Deze levert bijna 4pk en loopt ong. 80km/u
De andere carburateur is de SH 14/12/2, bij deze hoort een 16mm inlaatklep en 15mm uitlaatklep. Levert 1,4pk en loopt ong. 60km/u

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 02 Mar 2019, 11:25

Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie.
Heb gauw even de uitlaat na gekeken die is niet heel vuil. Wel een goede tip
Heb een foto gemaakt van de carburateur, krijg hem alleen niet ingevoegd. Het is een ua 15 bs dus toch een originele.
Met die naald bedoel ik de schroef waar je de gas plunjer mee omhoog draait, beetje lastig omschreven haha.
Waar kan ik aan zien welke inlaat klep er in zou moeten zitten?
Ik ga nog even gauw de sproeier maten controleren.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Trekt slecht

Post by 350-v-twin » 02 Mar 2019, 12:37

Bedankt voor de snelle reactie.
Heb gauw even de uitlaat na gekeken die is niet heel vuil. Wel een goede tip.
Het gaat dan om het kanaal in de cilinderkop (de poort) waar de uitlaatbocht op aansluit. Niet perse de uitlaat zelf.
Heb een foto gemaakt van de carburateur, krijg hem alleen niet ingevoegd. Het is een ua 15 bs dus toch een originele.
1. Eerst de maat van de foto aanpassen, max 800 pixel breed o.i.d. en bijpassende hoogte.
2. De foto op een fotoserver zetten, bv flikr.com of één van de vele anderen.
3. Het adres van de foto dat met http:// begint tussen de [img] codes zetten. De sluitcode is ook [img], maar voor img een /
Ik kan het hier niet uittypen, want dan denkt het forum dat ik een foto wil plaatsen, haha.
Met die naald bedoel ik de schroef waar je de gas plunjer mee omhoog draait, beetje lastig omschreven haha.
Die plunjer noem je de gasschuif. De naald zit daaraan vast. Aan de bovenkant van de naald zie je 3 inkepingen. In het Dellorto overzicht zie je de kolom "tacca". Daarmee worden de inkepingen bedoeld. 1 Zou volgens mij de bovenste moeten zijn (zou in theorie ook de onderste inkeping kunnen zijn, ligt eraan of je vanaf de boven- of onderkant gaat tellen). Volgens mij is het echter de bovenste.
Waar kan ik aan zien welke inlaat klep er in zou moeten zitten?
Dat kan je niet zonder meer zien. Dan moet de cilinderkop eraf, maar dat zou ik niet doen.
Ik ga nog even gauw de sproeier maten controleren.
Prima! en dan vergelijken met de waarden uit het boek :D

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 02 Mar 2019, 15:11

Heb de sproeiers gecheckt, dit zijn de orginele.

De uitlaat port heb ik inderdaad ook naar binnen gekeken, dat is gewoon netjes..

Heb de naald in alle 3 posities gehad, allen slecht met optoeren.
Ook zonder naald geen verbetering.(Dit werkte bij mijn zundapp)

Heb ook nog de vlotternaald uit de inkeping gehad om meer benzine te krijgen. Dit hielp ook niet....

Heb de contactpunten voor de zekerheid iets afgevijld en afgesteld, geen verbetering...

Ook de bougie elektrode afstand gecontroleerd... bougie is licht bruin. Dus zou misschien iets rijker mogen maar niet heel slecht.

Heb ook de spruitstukpakkingen vervangen...

Dus het is een beetje een mysterie.. Kan de ene keer goed gas geven en de andere keer slaat hij gewoon af.

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 02 Mar 2019, 20:43

Update:

Heb voor de zekerheid condensator nog vervangen, geen verbetering

Ook het onstekingstijdstip dichter bij het statische gezet (wel eerst oude afgetekend) maar ook geen resultaat...

Heb nu de carburateur in een ultrasoon bad liggen, die zal morgen wel schoon zijn.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Trekt slecht

Post by 350-v-twin » 03 Mar 2019, 09:15

Ja de condensator stond ook nog op mijn lijst. En de hele uitlaat is schoon?
Dan komt bij mij toch nog het idee op dat er een grotere carburateur (UA 15BS) is gemonteerd, dan die er standaard op hoort, de SH 14/12/2.

Welk model Corsarino heb je? Volgens mij zaten die grotere carburateurs alleen op de ZZ en de Scrambler. Stel dat je een ZT hebt, dan hoort daar de kleinere op. Kun je een foto plaatsen?

Image
Hier zie je het framenummer met duidelijk "ZT" aangegeven.

Ik weet niet of mijn theorie juist is, maar wat je beschrijft doet mij denken aan een motor die gesmoord wordt in de hoeveelheid benzine. De (grote) carburateur heeft de juiste sproeiers, maar er bestaat ook een kleinere carburateur. Dan zou het alleen nog kunnen zijn dat de carburateur niet klopt. Misschien heeft de vorige eigenaar deze 1-op-1 overgezet van een snelle Corsarino, niet wetende dat er 2 typen bestaan, n.l. ook een model met kleinere kleppen.

Je zou de brommer eens moeten proberen met de SH carburateur (en juiste sproeiers/naald). Deze liggen niet voor het oprapen. Paar jaar geleden voor iemand de SH 14/12/2 meegebracht uit Milaan/Novegro. Op die beurs vond ik er 3. Prijzen varieerden tussen 45 en 90 Euro. Neem eens contact op met Luc Stoppini (www.brommertje.nl). Misschien heeft hij raad en heel misschien ook zo'n carburateur. Hij komt regelmatig in Italië en kan er vast een meebrengen. Mocht dat niet lukken, dan heb ik nog een zeer betrouwbaar contact. In welk deel vh land zit je? Deze man heeft een eigen bedrijf en een groot hart voor Corsaro's/Corsarino's. Hij kan je vast verder helpen.

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 03 Mar 2019, 09:47

Mijne is inderdaad een zt, met een kort zadel en bagagedrager.

Als de brommer koud is heeft hij inderdaad wel de neiging tot verzuipen, maar eenmaal warm en als je hem dan op toeren krijgt blijft de bougie weer mooi bruin.

Dat zijn goede tips, een beetje netwerk kan geen kwaad met een oude brommer... zal inderdaad hem eens bellen. Was de site al wel tegen gekomen maar dacht dat hij alleen in onderdelen deed...

Ik woon vlak bij Apeldoorn in de buurt

Nog aanvullend: het is als je half gas geeft vaak dat de brommer afslaat, doe je in 1 keer volgas heb je de meeste kans dat het goed gaat.
Ook heb je met optrekken dat het schokkerig gaat.

Ik hoop inderdaad dat het probleem in de carburateur zit...
Het motortje lijkt niet versleten, geen rook of iets dergelijks.
Misschien een wat lage compressie in vergelijking met mn 2 takts.

De foto's zal ik vanavond of morgen even uitvogelen, met hulp van jouw vorige uitleg daarover moet het gaan lukken.

Nogmaals erg bedankt voor je hulp en het meedenken

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 03 Mar 2019, 10:46

Image[/URL]

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 03 Mar 2019, 10:48

Image

Mick
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2019, 22:16

Re: Trekt slecht

Post by Mick » 06 Mar 2019, 17:59

Het probleem zit in de carburateur, nu zou ik graag een orginele sh14/12/2 monteren. Weet iemand er 1 te koop? Of desnoods een goede vervanger?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Trekt slecht

Post by 350-v-twin » 07 Mar 2019, 22:58

Maat van mij heeft er 1. Hij wil 'm wel ruilen met jouw grotere carburateur. Als je daarmee instemt, stuur dan even persoonlijk bericht.

Rafson
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2020, 19:08

Re: Trekt slecht

Post by Rafson » 23 Apr 2020, 20:59

Dag liefhebbers,

Ik kom even terug in dit topic:
is het probleem bij jou intussen opgelost met de nieuwe carbu Mick?

Ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit. Ik kocht jaren geleden mijn huidige Corsarino. Heeft nooit deftig gelopen. Als hij koud stond trekt hij zeer goed tot het blokje warm komt te staan. Dan begint de motor te sputteren en valt hij uit. Ik vermoed dat het geen originele carbu is. de afstelling werd jaren geleden wel volledig gedaan. Ik heb toen verschillende mensen gecontacteerd die het probleem ook niet konden achterhalen (hadden geen kennis van moto morini's)

Bij deze enkele foto's die ik vandaag heb genomen:
Chassisnr..jpeg
Carbu sproeier.jpeg
Carbu zijaanzicht.jpeg
Carbu bovenaanzicht.jpeg
Carbu achterzijde.jpeg
ik ben terug begonnen aan dit restauratieprojectje, alle hulp is welkom!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Rafson
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2020, 19:08

Re: Trekt slecht

Post by Rafson » 23 Apr 2020, 21:00

Carbu bovenaanzicht.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Rafson
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2020, 19:08

Re: Trekt slecht

Post by Rafson » 23 Apr 2020, 21:01

Chassisnr..jpeg
Carbu zijaanzicht.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply