ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 10 Oct 2015, 17:08

We gaan allemaal de winterstalling weer in... tijd om na te denken waar je hem mee aftankt :crazy:
de flessen staan 2 jaar... 6 maanden na de laatste update

Image

BP Ultimate 98: -18 g (-80 g)
Tango Euro 95: -26 g (-119 g)
Aral 95E10: -28 g (-159 g)
Haan BlueOne 95 : -23 g (-125 g)

In Aral E10 is de laag water niet meer te zien, of in de oplossing gesuspendeerd (moet haast wel) of verdwenen (onwaarschijnlijk). De algen in de BlueOne zitten er nog steeds.

Image

Het verhaal dat je o-ringen oplossen begint wat twijfelachtig te worden... zie er nog niets aan. Als de flessenleeg gaan kan ik pas voelen of ze week zijn en dus onder druk bezwijken. Daar moeten we dus nog op wachten. Zie verder ook niets aan de alu of staal...

Begin mei de volgende update... als ik verhuisd ben. Dit wordt dan denk ik gelijk de laatste... mag ook wel na 2 1/2 jaar (er zijn niet veel motoren die zo lang hun benzine erin laten)

Mocht er iemand nog de faciliteiten hebben om de inhoud te testen (op samenstelling, calorische waarden etc.) laat het me dan weten dan stuur ik je begin volgend jaar een sample voordat ik de inhoud naar de chemocar breng (behalve de BP Ultimate en de Tango 95 ... die mik ik wel in een minder kritisch koekblik :grin: )
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 11 Oct 2015, 13:10

Met het risico dat je vrouwtje strakjes stilstaat halverwege der boodschappenlijstje, egoist!

:mrgreen:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by 350-v-twin » 11 Oct 2015, 15:14

Leuk zo'n statisch onderzoek, maar wat is nou de conclusie?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 11 Oct 2015, 18:11

350-v-twin wrote:Leuk zo'n statisch onderzoek, maar wat is nou de conclusie?
Dat de verschillende soorten ethanol en niet-ethanol houdende benzine samenstellingen onder dezelfde en 'op redelijke wijze empirisch vast te stellen ' omstandigheden in meer of mindere maten verdampen, vocht aantrekken dan wel algen doen laten groeien.

En dat ...

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by 350-v-twin » 11 Oct 2015, 21:46

Tom wrote:Dat de verschillende soorten ethanol en niet-ethanol houdende benzine samenstellingen onder dezelfde en 'op redelijke wijze empirisch vast te stellen ' omstandigheden in meer of mindere maten verdampen, vocht aantrekken dan wel algen doen laten groeien.

En dat ...
Ja, dus ...

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 12 Oct 2015, 08:48

dat het niet handig is om, als je erg weinig rijdt, je brommer af te tanken met ethanolhoudende brandstof... beter een paar centen extra uitgeven aan premium ethanolvrije/arme brandstof

buiten dat: ik zou de inhoud graag laten analyseren maar ik ken niemand met de mogelijkheden of faciliteiten... iemand innige contacten bij de KNMV, MAG, ANWB etc. om dit wellicht te kunnen verwezelijken?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by hombre » 12 Oct 2015, 22:08

Misschien via de motorbladen?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 13 Oct 2015, 08:02

als er iemand ergens een ingang heeft laat maar weten...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 01 Sep 2016, 22:19

OK, laatste post... met de aankomende verhuizing is de proef naar de chemokar verdwenen :|
na 3 jaar is de eindstand:

BP Ultimate 98: -22 g (-102 g)
Tango Euro 95: -28 g (-147g)
Aral 95E10: -25g (-184 g)
Haan BlueOne 95 : -29 g (-154 g)


Image

eindoordeel (Methode AD friettest):
BP Ultimate: geen bijzonderheden, ruikt gewoon naar verse benzine, geen troep/aanslag op het staal of alu, o-ring nog net zo flex als toen ie er in ging (op het gevoel... heb geen apparatuur om exacte metingen te doen)
Image

Tango euro 95: idem, is wat donkerder van kleur maar dat is het enige verschil met de BP
Image

Aral 95E10: ziet er uit als thee, ruikt zwak naar terpentine, o-ring broos maar kost wat moeite om te breken, zit wat licht bruine aanslag op het staal
Image

Haan BlueOne 95: prut onderin de fles, bloemkolen op het alu, bruine aanslag op het staal, vocht/condens boven het vloeistofniveau, o-ring bros en hard (makkelijk te breken), kleur niet erg donker, ruikt muf... niet naar terpentine :?
Image

jullie mogen zelf conclusies trekken... ik blijf lekker op RON98 rijden en voor de winterstop tank ik af met BP Ultimate... ;)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by 350-v-twin » 02 Sep 2016, 09:21

Voor mijn motorfietsen tank ik uitsluitend nog BP Ultimate 98. Als ik het niet kan vinden is Shell V-Power een goed alternatief.

Overigens, het is jammer dat niet wat meer gangbare merken zijn getest.
Ik mis Esso, Shell, Texaco, Total, e.d.

In de verre omtrek is geen Aral te bekennen hebben zich volgens mij teruggetrokken uit NL.
Ik ken zegge-en-schrijve één Haan leverancier (waar ik met een grote boog omheen rij).

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 03 Sep 2016, 22:10

350-v-twin wrote:Overigens, het is jammer dat niet wat meer gangbare merken zijn getest.
Ik mis Esso, Shell, Texaco, Total, e.d.
ff goed teruglezen: niet getest, wel bevraagd: viewtopic.php?f=13&t=352&start=45#p3427
350-v-twin wrote:In de verre omtrek is geen Aral te bekennen hebben zich volgens mij teruggetrokken uit NL.
Ik ken zegge-en-schrijve één Haan leverancier (waar ik met een grote boog omheen rij).
Ik ben naar Duitsland gereden om E10 te halen, je moet natuurlijk wel de benzine hebben waar de discussie om begonnen was. Haan zit wel 4x in den Haag: http://www.tankstation.nl/31.222.177.22 ... e.asp.html
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

E10 (Ethanol benzine) in België ipv Euro 95

Post by 350-v-twin » 28 Oct 2016, 12:55

Las vandaag op RTL Nieuws onderstaand bericht. Daar heb ik gelijk een vraag over: hoe gaan onze Belgische vrienden hiermee om? Is er ethanol-arme benzine verkrijgbaar?

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/tanken ... r-voor-e10
Tank jij ook weleens in België vanwege de goedkopere benzine? Dan is het handig om te weten dat daar in 2017 alle Euro 95-benzinepompen overschakelen op de brandstof E10. Een benzinesoort waar niet elke auto tegen kan. Maar hoe weet je of jouw auto E10-geschikt is?

E10-benzine is een combinatie van 90 procent fossiele brandstof en tien procent ethanol. Door de verminderde hoeveelheid fossiele brandstof in E10 is de benzine beter voor het milieu. Voor tien procent van de auto's geldt echter dat ze niet geschikt zijn voor het gebruik van E10. Motor gaat eraan kapot.

Zo kunnen rubber-, kunststof- en aluminiumonderdelen van auto's beschadigd raken door het ethanol in de E10-brandstof. "Het kan met name schadelijk zijn voor oude auto's. De motor kan er kapot aan gaan", zegt Ad Vonk van de ANWB. In een test met een auto die E10-ongeschikt was ontdekten onderzoekers een gat in de hogedrukbrandstofpomp. Niet iets waar je als autobezitter op zit te wachten dus.

Check je auto/motor. Maar hoe weet je dan zeker of je met je auto zorgeloos E10 kunt tanken? "Kijk even goed of jouw auto wel E10-geschikt is voordat je het tankt", aldus Vonk. Checken kan onder andere op de site E10check.nl

Attentie: ons merk komt niet eens voor in het lijstje.

En als je dan toch per ongeluk E10 tankt is er volgens auto-expert Erik Jan de Jong nog geen man overboord: "Het is niet zo ernstig als benzine tanken in een dieselauto, maar het is wel aan te raden om dan zo snel mogelijk gewone benzine bij te tanken om het ethanolgehalte te verlagen."

Nederland
Ook Frankrijk heeft inmiddels bijna al haar Euro 95 pompen vervangen voor E10 punten. In Nederland en Duitsland wordt E10 wel aangeboden, maar niet in plaats van Euro 95. Voorlopig kun je hier de oude vertrouwde benzinesoort dus nog gewoon tanken.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 28 Oct 2016, 13:05

Bizar dat er, behoudens de testen van onze eigen TinTin :mrgreen: , zo weinig over de schadelijke effecten bekend is. Auto's kunnen kapot gaan, maar we moeten het al weer een aantal jaartjes tanken?
Ook staat er dat E10 wegens milieu-eisen meer wordt doorgevoerd. Maar mijn Camel tank is al twee keer opgelost (de lak) en de (nieuwe formule) tank cure heeft al twee keer losgelaten.

Of heeft dit alles niks met elkaar te maken?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by 350-v-twin » 29 Oct 2016, 21:12

Tom wrote:maar we moeten het al weer een aantal jaartjes tanken?
"Moeten" is er voorlopig nog niet bij, althans in Nederland.
Tom wrote:Ook staat er dat E10 wegens milieu-eisen meer wordt doorgevoerd. Maar mijn Camel tank is al twee keer opgelost (de lak) en de (nieuwe formule) tank cure heeft al twee keer losgelaten.
Of heeft dit alles niks met elkaar te maken?
De milieu-effecten van E10 staan -- denk ik -- los van het vermogen van E10 om lak op te lossen :D , gewoon de eigenschap dat de lak oplost in alcohol (maakt méér kapot dan je lief is ....).
Dat de tank cure loslaat heeft ermee te maken dat de ondergrond onvoldoende vetvrij gemaakt is. Had je moeten laten stralen, zoals ik heb gedaan met mijn Kanguro tank. Is al 6 jr probleemloos gecoat.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 01 Nov 2016, 12:25

Heeft ook niks met elkaar te maken, maar wilde gewoon ff zeiken:

de tankcure heeft inderdaad met te gladde hechtingslaag te maken, niet met ontvetten (wat niet mis kan gaan omdat tankcure daar speciale reinigers voor levert).

Klopt dat er eerst gestraald moet worden, tankcure raadt het coaten van kunststof tanks sowieso af, maar de handel denk daar anders over..

ahum, andere discussie

Post Reply