ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 30 Mar 2014, 13:05

Tintin wrote:maar... in de Haan zitten er ineens roestbruine puntjes op het alu stripje http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 122530.jpg

geen idee wat het is maar daar worden we niet vrolijk van...

dus... de winterstop is voorbij maar die flessen staan er toch dus ik laat ze nog ff staan... gewoon, eens kijken wat er verder gebeurt. Dus geen maandelijkse updates meer maar ik check ze nog wel met enige regelmaat. Als er iets is dan meldt ik het hier!
Maar wat wil je uiteindelijk met deze verdampingstest aantonen?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re:

Post by Tintin » 08 Jun 2014, 23:52

350-v-twin wrote:
Tintin wrote:maar... in de Haan zitten er ineens roestbruine puntjes op het alu stripje http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 122530.jpg

geen idee wat het is maar daar worden we niet vrolijk van...

dus... de winterstop is voorbij maar die flessen staan er toch dus ik laat ze nog ff staan... gewoon, eens kijken wat er verder gebeurt. Dus geen maandelijkse updates meer maar ik check ze nog wel met enige regelmaat. Als er iets is dan meldt ik het hier!
Maar wat wil je uiteindelijk met deze verdampingstest aantonen?
het is geen verdampingstest... check post #1. Ik wacht alleen nog steeds op laagvorming, corrosie, oplossende o-ringen etc....
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 08 Jun 2014, 23:54

8 maanden gestaan, er verdampt duidelijk meer door de hogere temperaturen (en omdat ik om de 2 maanden check)
Image
verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -10 g (-31 g)
Tango Euro 95: -16 g (-46 g)
Aral 95E10: -20 g (-75 g)
Haan BlueOne 95 : -16 g (-55 g)

de soort van aanslag boven de Aral en Haan is er toch wel (vorige keer niet goed gekeken?), het glas boven de benzine vertekend duidelijk meer dan boven de BP ultimate... de Tango Euro 95 weet ik niet zeker maar daar lijkt het ook wel wat te vertekenen... kan het niet goed op de foto zetten maar wordt vervolgd

maar... in de Haan BlueOne zijn roestbruine puntjes op het alu stripje uitgegroeid tot een soort plantjes...
Image
straks heb ik in deze fles een compleet koraalrif!
en de bubbels van de los geweekte conserveringslak lijken wel op te lossen...
Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 26 Jun 2014, 08:48

interessant leesvoer via het Guzzi forum:
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505
Toevoegingen: Ethanol

Buiten de hiervoor aangehaalde loodvervangers moet tegenwoordig wettelijk tenminste 4½ % biologische brandstof (Ethanol) toegevoegd worden. Met andere woorden: onze hedendaagse Euro 95 is E5. Dit heeft weer als nadeel dat water wordt aangetrokken terwijl nagenoeg alle zwavel al uit de benzine verdwenen is. Gesproken wordt overigens om het percentage te verhogen naar 10%, dit is E10 en inmiddels verkrijgbaar. In Brazilië is het al 23% (!). Het gevolg van water in benzine is bacterievorming wat vroeger door het zwavel gedood werd. Benzine bederft daarom veel sneller dan vroeger, het begint nu al na 60 dagen. Bij wat langer stilstaan zijn we dus verplicht om een antiveroudering toe te voegen. Op deze manier kan de levensduur verlengd worden tot maximaal 2 jaar. Als je niet weet of een auto is omgebouwd naar E10 of je kunt geen Euro 95 tanken zoals bijvoorbeeld in Frankrijk dan is het verstandiger om 98 octaan te tanken. Het is niet zo dramatisch als veel mensen doen voorkomen; we rijden eigenlijk al op E5 en gaan dan naar E10. Het is wel iets duurder in verbruik, ongeveer 2%.
dat verklaard die groenbruine prut die we in de brandstoffilters terug vinden en denk ik dat die vlokken in de Haan BlueOne ook bacteriekolonies zijn...
Vapor lock

Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Overigens kan ik dit niet met zekerheid zeggen want “ik ben klein en Shell is erg groot (en machtig)”. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben.
aceton... lijkt me niet handig... zou zelf de 1:250 tweetaktolie truc toepassen
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 01 Jul 2014, 09:42

conclusie? de benzine wordt steeds duurder, maar wel slechter..

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 02 Jul 2014, 08:06

Tom wrote:conclusie? de benzine wordt steeds duurder, maar wel slechter..
yep :wink:
en de milieuwinst die je met ethanol haalt wordt teniet gedaan door het hogere verbruik en vroegtijdige slijtage van je blok, tank, carbs etc ...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by 350-v-twin » 10 Jul 2014, 11:43

Tintin wrote:
Tom wrote:conclusie? de benzine wordt steeds duurder, maar wel slechter..
yep :wink:
en de milieuwinst die je met ethanol haalt wordt teniet gedaan door het hogere verbruik en vroegtijdige slijtage van je blok, tank, carbs etc ...
De milieuwinst wordt verder teniet gedaan door de kap van bossen om palmolie te verbouwen. Vroegtijdig slijtage is juist weer goed voor de economie, koop je sneller wat anders.

Conclusie: de politiek heeft hier goed over nagedacht :cry:

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 12 Jul 2014, 09:27

350-v-twin wrote:
Tintin wrote:
Tom wrote:conclusie? de benzine wordt steeds duurder, maar wel slechter..
yep :wink:
en de milieuwinst die je met ethanol haalt wordt teniet gedaan door het hogere verbruik en vroegtijdige slijtage van je blok, tank, carbs etc ...
De milieuwinst wordt verder teniet gedaan door de kap van bossen om palmolie te verbouwen. Vroegtijdig slijtage is juist weer goed voor de economie, koop je sneller wat anders.

Conclusie: de politiek heeft hier goed over nagedacht :cry:
inderdaad, was de productie van ethanol even vergeten. Vroegtijdige slijtage is ook slecht voor het milieu... voertuigen/onderdelen worden eerder afgedankt en de productie van nieuw is een enorme belasting... van milieu en portemonnee
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 03 Aug 2014, 18:12

zomerupdate: verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -9 g (-40 g)
Tango Euro 95: -14 g (-60 g)
Aral 95E10: -20 g (-95 g)
Haan BlueOne 95 : -15 g (-70 g)

ook eens de vloeistofniveaus eens gemeten... (daling t.o.v. uitgangsniveau, vrijwel gelijk aan % verdamping)
BP Ultimate 98: -10,2%
Tango Euro 95: -15,3%
Aral 95E10: -26,0%
Haan BlueOne 95 : -21,1%
ben van de Aral dus een kwart kwijt.... in 10 maanden...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 081882.jpg

verder zijn de algen in de BlueOne weer lustig verder gegroeid (er vielen wat flupjes van de staaf toen ik de fles pakte, die verdwijnen in de praktijk dus rechtstreeks in je brandstoffilter of de rest van het systeem)
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 081904.jpg
en de ijzeren staaf in dezelfde fles begint ook wat roestplekjes te krijgen...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 081923.jpg
Last edited by Tintin on 27 Oct 2014, 12:45, edited 1 time in total.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 06 Aug 2014, 21:39

Ik vind een moestuintje toch leuker

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by hombre » 07 Aug 2014, 10:51

350-v-twin wrote:de politiek heeft hier goed over nagedacht :cry:

Zoals Jan Schaeffer (oud PvdA-ert) al zei: "Is het beleid, of is er over nagedacht?" (en dan in plat Amsterdams)

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 10 Sep 2014, 07:56

een ethanolvrij alternatief met RON102: http://www.competition102.com/

Waarom geen ethanol in competition 102®?
Reguliere benzine bevat tegenwoordig ruim 5 procent ethanol. Voor voertuigen die dagelijks rijden, levert dit nagenoeg geen problemen op, maar voor oldtimers die lange tijd niet gebruikt worden, kan de toevoeging van ethanol storingen geven. competition 102® bevat géén ethanol waardoor u dus zonder problemen kunt blijven rijden in uw voertuig na een periode van stilstand.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 10 Sep 2014, 12:51

vandaag via klassieke Ducati forum (Beneluxheads) bevestiging dat zowel V-power als Ultimate nog ethanolvrij zijn:
-------------------------------
Vpower is één van de weinige uitzonderingen op de europese wetgeving, en bevat géén ethanol - althans in Nederland. Dat is echter niet zo in alle landen.
Dit geldt voor de BeNeLux Duistand Zwitserland en Oostenrijk, maar NIET voor Frankrijk waar Vpower ethanol houdend is (ik bespaar je de details maar dit heeft te maken met die europese regelgeving). Voor andere landen heb ik geen info.

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUxSA
Belgian Shell S.A.
Arnaud Fraiteurlaan 15-23
1050 Brussels
RPR/RPM 0403.048.262

-------------------------------
Subject: CMC/IZ/ ethanol in BP Ultimate Ongelood 98?

Bedankt voor uw vraag m.b.t. het ethanolgehalte in onze benzines.

In principe is BP Ultimate 98 ethanolvrij. Als gevolg van productie en logistieke redenen is het echter mogelijk dat er een zeer kleine hoeveelheid ethanol in deze brandstof aanwezig is, BP garandeert thans echter dat dit niet meer dan 0,5% is.
Ter vergelijk: bij euro95 bedraagt de maximale hoeveelheid ethanol momenteel 5%. Deze percentages kunnen wijzigen, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe wetgeving. In Duitsland en Frankrijk bestaat de euro95 bijvoorbeeld al voor 10% uit ethanol.

U kunt het beste aan uw dealer of fabrikant vragen of Ultimate 98 op basis van bovenstaande informatie wel of niet geschikt is voor uw auto/motor.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Consumentenservice
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 10 Sep 2014, 13:18

Goede info! Beetje of topic maar mijn broer heeft al weer blaasjes in zijn polyester kanguro tank! Niet helemaal zeker dat het door de ethanol komt, maar in theorie best mogelijk omdat Esso waarschijnlijk wel ethanol mengt in hun super benzine (pas 1 keer afgetankt met esso na in gebruik name van de tank)
Oja, de tank was wel gesealed met 2k tank cure en extra met 1k rust arrest dat ethanol bestendig claimt te zijn. Vooralsnog heb ik nog geen blaasjes met de camel tank, maar ik tank dan ook alleen BP 98

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 10 Sep 2014, 14:59

Tom wrote:Goede info! Beetje of topic maar mijn broer heeft al weer blaasjes in zijn polyester kanguro tank! Niet helemaal zeker dat het door de ethanol komt, maar in theorie best mogelijk omdat Esso waarschijnlijk wel ethanol mengt in hun super benzine (pas 1 keer afgetankt met esso na in gebruik name van de tank)
Oja, de tank was wel gesealed met 2k tank cure en extra met 1k rust arrest dat ethanol bestendig claimt te zijn. Vooralsnog heb ik nog geen blaasjes met de camel tank, maar ik tank dan ook alleen BP 98
stuur eens een mailtje naar Esso consumentenservice... ben benieuwd wat ze te zeggen hebben
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply