oliedruk 250T

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
marcbeez
Posts: 9
Joined: 19 May 2014, 09:28

oliedruk 250T

Post by marcbeez » 19 May 2014, 23:49

graag had ik advies om een oliedrukcontact te plaatsen op een 250T
ik heb net een 250T gekocht en hij lijkt in orde maar heeft vrij veel mechanische lawaai boven de 4000T/m, hij gaat ook slecht in toeren, 100km/u is zowat zijn max rechtop zittend
groeten marc

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: oliedruk 250T

Post by Tintin » 20 May 2014, 08:16

marcbeez wrote:graag had ik advies om een oliedrukcontact te plaatsen op een 250T
ik heb net een 250T gekocht en hij lijkt in orde maar heeft vrij veel mechanische lawaai boven de 4000T/m, hij gaat ook slecht in toeren, 100km/u is zowat zijn max rechtop zittend
groeten marc
Welkom!
op mijn 125h was 90km/h wel de max... de 250t zou sneller moeten kunnen maar niet veel want het blijft een mono
mechanisch lawaai kan wel komen doordat het blok niet optimaal gebalanceerd is en nogal trilt, vandaar ook het flexibele stuk in je uitlaatbocht.
Als je een oliedrukschakelaar plaatst kan je ook gelijk kiezen voor een extern filter:
Image

de 500's (en altere 350's?) hadden een oliedrukschakelaar, ik heb denk ik nog wel zo'n zijdeksel liggen
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: oliedruk 250T

Post by hombre » 21 May 2014, 02:22

Welkom bij de club, een 250 zie je bijna nooit in NL.
v.w.b. het lawaai, is je klepspeling wel oké? Als je kleppen te ruim staan maakt dat enorm veel herrie.
N.b. de 250 heeft een natte koppeling vlgs mij, dus moet je wel even checken of dat zijdeksel dan zomaar past...

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: oliedruk 250T

Post by Tintin » 21 May 2014, 08:09

hombre wrote:Welkom bij de club, een 250 zie je bijna nooit in NL.
v.w.b. het lawaai, is je klepspeling wel oké? Als je kleppen te ruim staan maakt dat enorm veel herrie.
N.b. de 250 heeft een natte koppeling vlgs mij, dus moet je wel even checken of dat zijdeksel dan zomaar past...
daar heb je een punt... maar ik heb ook nog een 125H deksel liggen dus die zou je kunnen gebruiken voor de ombouw en dan heb je in ieder geval de originele nog :mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

marcbeez
Posts: 9
Joined: 19 May 2014, 09:28

Re: oliedruk 250T

Post by marcbeez » 21 May 2014, 14:53

heren bedankt voor de snelle respons
de kleppen heb na eerste rit reeds ( koud) afgesteld (0.10) maakte geen verschil,
de kleppen maken nog steeds veel herrie, maar er zit nog een ander geluid, eender een kloppend geluid, bij ;
morini heeft normaal toch een vrij sterke kruk en drijfstang dacht ik
ik heb enkele triumph motoren gehad, tiger650, bonneville x2, trident, zo wat mechanische geluid ben ik wat gewend, heb nu ook nog een bmw r100s dus kleppen getik ben ik wel gewoon
de axiale speling van de tuimelaars heb ik nog niet gemeten (0.05-0.15dacht ik, bij triumph zaten er verende rondsels tussen de tuimelaars)
groeten marc

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: oliedruk 250T

Post by Tom » 21 May 2014, 15:46

Ik hoor alleen maar kloppende geluiden:

http://www.youtube.com/watch?v=M-wKYJpj-Fc

kun je meer specifiek zijn?

Bonkende geluiden is meestal lagers, geluiden hoger in het blok met metaal tegen metaal geluid zijn kantelende zuigers. Hard getik, kleppen, hebben we nog meer onpasselijke geluiden?

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: oliedruk 250T

Post by mantaray » 22 May 2014, 09:44

en kijk eens of de tank niet op het frame slaat( dat heeft mij ook bijna een hartstilstand gegeven)

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: oliedruk 250T

Post by hombre » 23 May 2014, 00:43

Tintin wrote:
hombre wrote:de 250 heeft een natte koppeling vlgs mij, dus moet je wel even checken of dat zijdeksel dan zomaar past...
daar heb je een punt... maar ik heb ook nog een 125H deksel liggen dus die zou je kunnen gebruiken voor de ombouw en dan heb je in ieder geval de originele nog :mrgreen:
Deksels!

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: oliedruk 250T

Post by Tintin » 23 May 2014, 14:32

hombre wrote:
Tintin wrote:
hombre wrote:de 250 heeft een natte koppeling vlgs mij, dus moet je wel even checken of dat zijdeksel dan zomaar past...
daar heb je een punt... maar ik heb ook nog een 125H deksel liggen dus die zou je kunnen gebruiken voor de ombouw en dan heb je in ieder geval de originele nog :mrgreen:
Deksels!
huh? :?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

marcbeez
Posts: 9
Joined: 19 May 2014, 09:28

Re: oliedruk 250T

Post by marcbeez » 12 Jun 2014, 14:24

heren,
examens zijn voorbij en ik heb terug meer tijd.
Ik ga de zijdeksels eens demonteren om te zien waar ik een oliedruksensor kan monteren, ga ook de distributieriem vervangen. er is in mijn buurt( hemiksem) een nieuwe motorzaak geopend die alleen Italiaanse fietsen repareert , die is op zoek naar de nodige pakkingsets.
Als ik het goed begrijp zijn de carters van de 125 en de 250t dezelfde, zijn er nog meerdere modellen waar de onderdelen te gebruiken zijn?
groeten marc

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: oliedruk 250T

Post by hombre » 12 Jun 2014, 23:35

De zuigers en cilinders van de 500 zijn ook hetzelfde als de 250 mono

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: oliedruk 250T

Post by Tom » 13 Jun 2014, 08:33

hombre wrote:De zuigers en cilinders van de 500 zijn ook hetzelfde als de 250 mono
Volgens mij niet hoor, Cees S heeft toen toch zo'n 250 racertje gebouwd waarbij dit bleek

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: oliedruk 250T

Post by mantaray » 13 Jun 2014, 09:42

marcbeez wrote:heren,
examens zijn voorbij en ik heb terug meer tijd.
Ik ga de zijdeksels eens demonteren om te zien waar ik een oliedruksensor kan monteren, ga ook de distributieriem vervangen. er is in mijn buurt( hemiksem) een nieuwe motorzaak geopend die alleen Italiaanse fietsen repareert , die is op zoek naar de nodige pakkingsets.
Als ik het goed begrijp zijn de carters van de 125 en de 250t dezelfde, zijn er nog meerdere modellen waar de onderdelen te gebruiken zijn?
groeten marc
Een oliedrukmeter monteren?
Dan zult ge dezelfde weg moeten volgen die ze bij de 350 ers gebruiken om een oliefitler toe te voegen.
Als de blokken op elkaar lijken moet ge heel de koppelingskant demonteren
Zal het eens nazien.

En pakkingssetjes zijn waarschijnlijk te bestellen bij Tritsch in Duitsland.
Volgende maand ben ik daar, dus als ik moet kijken ?

marcbeez
Posts: 9
Joined: 19 May 2014, 09:28

Re: oliedruk 250T

Post by marcbeez » 21 Jun 2014, 13:23

mantaray,
als je een pakkingset voor de 250T vindt in duitsland is dat altijd welkom.
mijn vork is vrij slap, de veren zullen wat moe zijn, heeft er iemand een idee wie er progressieve veren in zijn gamma heeft.
groeten marc

Post Reply