ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 31 Oct 2013, 16:20

Ja perfect, nu zien we het wel!

Mooi topic, want het suddert al een tijdje in mijn achterhoofd.
Haan BlueOne ken ik niet, zal wel een soort witte pomp zijn, of heel lokaal merk.

Shell/Esso/Total/Q8/Texaco mis ik wel in deze test.

Gelukkig heb ik op mijn Kanguro een tank met een capaciteit van
>30 liter. Met de BP app kom ik altijd bij een BP pomp voor Ultimate 98 :D

Die polyester tank heeft aan de binnenkant een dusdanig perfecte coating dat er pure alcohol in kan :wink: (AL RIJ IK DAAR MET EEN HELE GROTE BOOG OMHEEN!!!)
Last edited by 350-v-twin on 31 Oct 2013, 22:40, edited 2 times in total.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 31 Oct 2013, 18:50

350-v-twin wrote:Ja perfect, nu zien we het wel!

Mooi topic, want het suddert al een tijdje in mijn achterhoofd.
Haan BlueOne ken ik niet, zal wel een soort witte pomp zijn, of heel lokaal merk.

Shell/Esso/Total/Q8/Texaco mis ik wel in deze test.

Gelukkig heb ik op mijn Kanguro een tank met een capaciteit van
>30 liter. Met de BP app kom ik altijd bij een BP pomp voor Ultimate 98 :D

Die polyester tank heeft aan de binnenkant een dusdanig perfecte coating dat er pure alcohol in kan :wink:
kan geen 10 flessen neerzetten... V-power had ik wel neer willen zetten maar dat is RON97 of lager alhoewel daar de meningen ook over verschillen... dus dan liever iets waar geen discussie over bestaat

wat ik wilde neerzetten (m.b.v. een Saab flexifuel rijder met een ethanol meter in zijn dash...):
* ouderwetse benzine, zou alleen nog Ultimate of V-power zijn maar vanwege de RON discussie betreffende V-power voor ultimate gekozen (alhoewel de Shell bij mij om de hoek zit)
* iets wat half NL tankt... Tango 95
* E10 uit Duitsland, de benzine waar de discussie om begonnen is
* De Haan BlueOne (overigens ook te koop als Argos BlueOne... breder in NL verkrijgbaar), wel goedkope en veel ethanol maar volgens de fabrikant economischer vanwege de natte ethanol en minder agressief... dat prikkelde de nieuwsgierigheid dus ook in een fles gestopt

Wat betreft de grote merken... als je daar premium tankt zal er ook wel minder ethanol in zitten maar daar heb ik verder geen gegevens over....
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 24 Nov 2013, 10:02

en we zijn ondertussen 2 maanden verder...
op het eerste gezicht gaan rare dingen aan de hand, geen laagvorming, geen weggerotte o-ringen, geen aangetast metaal of alu...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 282969.jpg
afgelopen maand wel weer het nodige verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -7 gram (-8 gram)
Tango Euro 95: -10 gram (-12 gram)
Aral 95E10: -19 gram (-23 gram)
Haan BlueOne 95 : -14 gram (-17 gram)

is wel wat harder gegaan dan vorige maand, de temperaturen varieerden ook wat meer de afgelopen 4 weken

één ding wat wel opviel: in de BlueOne fles lost de lak vrolijk verder op, in de E10 fles is het eerste fliepje lak ook los aan het laten...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 24 Nov 2013, 11:42

Voor wat het waard is: jaren geleden heb ik telefonisch contact opgenomen met Shell, omdat ik benieuwd was naar V-Power. De voorlichter heeft mij toen verzekerd dat de Nederlandse V-Power 97 RON is. (Buitenland wisselend).

Wij zijn een land van HEMA en eenheidsworst: 95 RON. In Duitsland valt er veel meer tanken. Italië staat het niet eens aangegeven, waarschijnlijk uitsluitend 95 RON, maar dat is door gebrek aan aanwijzingen niet eens zeker.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 30 Nov 2013, 16:21

Wat moeten we hier van denken? Komt uit http://www.amklassiek.nl "Auto-Motor Klassiek", nov. 2013.

Het rare is dat hier (bijna) geen aandacht aan wordt geschonken door de landelijke pers :(

Image

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 02 Dec 2013, 08:38

350-v-twin wrote:Wat moeten we hier van denken? Komt uit http://www.amklassiek.nl "Auto-Motor Klassiek", nov. 2013.

Het rare is dat hier (bijna) geen aandacht aan wordt geschonken door de landelijke pers :(
ik vraag me af waar ze dat getal van 8% ethanol vandaan hebben... zeker fanatieke forum bezoekers :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 05 Jan 2014, 19:34

dik 3 maanden verder... geen schimmel, algen, zeemonsters te bekkennen.. ziet er nog exact hetzelfde uit als vorige maand. Natuurlijk wel weer wat verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -4 gram (-12 gram)
Tango Euro 95: -5 gram (-17 gram)
Aral 95E10: -11 gram (-34 gram)
Haan BlueOne 95 : -7 gram (-24 gram)
We gaan moedig verder :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 01 Feb 2014, 21:19

maand 4... het lijkt alsof de Haan BlueOne troebel (blauwige waas) wordt... dit hebben de andere drie niet! Begint er water in het mengsel te komen vanwege de hygroscopische werking van de natte ethanol? Over een maand nog maar eens goed kijken...
wel weer het nodige verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-15 g)
Tango Euro 95: -6 g (-23 g)
Aral 95E10: -8 g (-42 g)
Haan BlueOne 95 : -6 g (-30 g)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 02 Feb 2014, 10:36

Hmmm interesting.. keep on the good work inspector Tintin

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 03 Feb 2014, 07:57

Tom wrote:Hmmm interesting.. keep on the good work inspector Tintin
voor je het weet is de geest uit de fles...
Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 02 Mar 2014, 22:39

5e update.. nothing much... behalve dat het rustig door verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-18 g)
Tango Euro 95: -3 g (-26 g)
Aral 95E10: -6 g (-48 g)
Haan BlueOne 95 : -5 g (-35 g)

ik dacht te zien dat in de Aral en Haan zich een soort van aanslag boven de brandstof begint te ontwikkelen wat op matglas lijk... als dat doorzet de volgende keer een foto
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 02 Mar 2014, 23:00

Op je avatar rij je trouwens géén v-twin?! Hoe zit dat? Aan te passen met photoshop?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat afbeeldingen.
Het lijkt erop dat Aral bijna 3x zoveel ethanol bevat ten opzichte van BP?
Is dat een juiste conclusie?

Jammer (heb ik al eerder opgemerkt) dat niet meer gerenomeerde brandstoffen vergeleken worden. Aral en Haan zijn in de Randstad niet te vinden. Tango verkoopt ook 98 RON. Dat is dan mooi te vergelijken met BP Ultimate.

Misschien leuk voor een vervolg onderzoek?!

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 29 Mar 2014, 21:02

6 maanden gestaan, winterstop zo'n beetje voorbij dus weer een update
verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-21 g)
Tango Euro 95: -4 g (-30 g)
Aral 95E10: -7 g (-55 g)
Haan BlueOne 95 : -4 g (-39 g)

de soort van aanslag boven de Aral en Haan is weer verdwenen... iets te maken met de lage temperatuur toen?

maar... in de Haan zitten er ineens roestbruine puntjes op het alu stripje
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 122530.jpg

geen idee wat het is maar daar worden we niet vrolijk van...

dus... de winterstop is voorbij maar die flessen staan er toch dus ik laat ze nog ff staan... gewoon, eens kijken wat er verder gebeurt. Dus geen maandelijkse updates meer maar ik check ze nog wel met enige regelmaat. Als er iets is dan meldt ik het hier!
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 29 Mar 2014, 21:14

Een soort genetisch gemodificeerd alg misschien?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 30 Mar 2014, 10:16

Tom wrote:Een soort genetisch gemodificeerd alg misschien?
zou zomaar kunnen.... vocht en organische bestanddelen kan van alles in groeien....
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply