Versnelling springt soms uit / upgrade van de 75 sport

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Versnelling springt soms uit / upgrade van de 75 sport

Post by mantaray » 27 Jun 2009, 22:41

Doordat de versnellingen af en toe uitsprongen bestond het verdacht dat de schakelvorken (in mijn model nog uit allu) verbogen waren.
Dus nietegenstaande deze motor slechts 9000 echte km gelopen had moest ie dus open.

ImageImage


De Bevindingen

Schakelvorken intact, maar de nokken op de tandwielen van de 2 de en 3 de versnelling vertoonden afronding waardoor ze uit konden springen

Image

De keuze was dus:
1 niks doen met het euvel blijven zitten en aandachtiger schakelen.
2 toch ook maar de bronzen vorken erin steken en de rest zo laten
3 jong tandwielsetje inbouwen met betere schakeleigenschappen.

Je ziet op de foto dat bij latere tandwielsetjes de nokken konisch uitgevoerd zijn waar door ze naar binnen gedreven worden indien ze niet goed ingeschakeld zijn.
Dat is dus een hele verbetering

Image

Ik heb dus besloten om voor comfort te gaan en inwendig eea te verbouwen al blijft ie dan niet echt origineel
Het risico dat ik nog problemen zou krijgen met de versnellingen vond ik te groot en de boel lag nu toch helemaal open

Dus hebben we

Een jonge tandwielset ingebouwd.
Een glijlager op de krukas gezet (schuift de boel beter uit elkaar mocht ie later nog eens open moeten).


Image

Alle sims vervangen.

Zwarte ring achter de koppeling gemonteerd.(bij deze zat de koperen er achter)

0.3 van de koppen gehaald want daar zit bij de oudere modellen een insparing in voor de kopere ring van die oudere koppakkingen.
De nwe allupakkingen drukken dus niet over de hele breedte als je daar niks aan doet.
Onderste cylinderdichting laten vallen, (kan alleen als er geen stootrand in de cilynder zit) maakt in totaliteit iets meer compressie.

Toch de M nokkenas ingebouwd van de Dart (volgens peter geen verlies in pk maar echt betere loopkultuur)

Kleppen nagekeken en met pasta bewerkt (bij ons noemt met het roderen , bij jullie weet ik niet )



Enfin vanmorgen met de inbouw begonnen om 9 uur en om 23 uur alles weer op de plaats.
Rondje gedaan en schakelen gaat goed en zacht
Koppeling ok .
Meer power over het hele bereik en rustiger stationair.

Later de motor eens goed warm laten draaien.

Versnellingen gingen iets stroever maar schakelen verder perfect.
Bij snel optrekken pingelde de motor iets (door hogere compressie en andere nokkenas).
Heb het onstekingtijdstip dus wat verlaat, het pingelen is nu wel weg maar het voelt nu wat tammer aan.

Morgen ga ik de ontsteking eens tussen de 2 zetten en denk dat ik dan al aardig in de goede richting zal zitten.
Last edited by mantaray on 28 Sep 2009, 15:44, edited 1 time in total.

User avatar
Grufti
Posts: 13
Joined: 17 May 2009, 09:56
Location: Remscheid

Post by Grufti » 28 Jun 2009, 16:43

Goed Werk, Ray.
Acht, dat het Voorwiel nit omhoog gaat. :)
Hartmut

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 28 Jun 2009, 17:38

Ik heb alleen de stukken afgewassen hoor ;-)

Heb wel een idee dat de kmteller een beetje van streek is

8000-->> 140kmh

uurtje later 7000-->> 140 kmh

dus 8000 zal meer inde buurt van 160kmh liggen neem ik aan

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 29 Jun 2009, 09:55

Enig idee waarom de tandwielen aan de zijkant waren afgesleten?
Hebben jullie de oorzaak besproken?

Over de km teller: zeker de 'vroege' Veglia tellers hebben de neiging de naald bij hogere standen te laten zweven. De mijne is een keer opengemaakt door een professional (in Italië) om de gedeukte chromen ring te vervangen. Die man heeft zeker aan de binnenkant iets aangepast, want de teller wijst véél nauwkeuriger aan dan vóór die actie.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 29 Jun 2009, 11:37

350-v-twin wrote:Enig idee waarom de tandwielen aan de zijkant waren afgesleten?
Hebben jullie de oorzaak besproken?
Nee niet direct, omdat een komplete vervanging gedaan hebben.
Te voorzichtig geschakeld opperde Peter.
Ik neem aan als ie een paar maal uitgesprongen is dat het van kwaad tot erger gaat nietwaar
350-v-twin wrote:Over de km teller: zeker de 'vroege' Veglia tellers hebben de neiging de naald bij hogere standen te laten zweven. De mijne is een keer opengemaakt door een professional (in Italië) om de gedeukte chromen ring te vervangen. Die man heeft zeker aan de binnenkant iets aangepast, want de teller wijst véél nauwkeuriger aan dan vóór die actie.
De moer van de kabel ( aan het wiel) zat een beetje los, daarna verbetering

Post Reply