ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 28 Sep 2013, 00:28

omdat iedereen een menig heeft ben ik een proefje begonnen... voortgang te volgen op het Guzzi forum (anders moet ik het op meerdere plekken tegelijk bijhouden): http://www.mgcn.nl/forum/index.php?show ... 7&p=246311

omdat de plaatjes niet te zien zijn zonder inloggen hier het bericht met links
---------------------------
en het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
•BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
•Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
•Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
•Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%

meer info op http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdst ... n_anwb.pdf


dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
•ultimate 98: 784
•euro 95: 811
•95 E10: 796
•BlueOne 95: 777

http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319618.jpg

vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846

http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319644.jpg

in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...

http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319660.jpg

en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!


(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)
Last edited by Tintin on 30 Oct 2013, 19:52, edited 1 time in total.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 28 Sep 2013, 10:09

Bewonder je inzet Andre, geen overbodige luxe. Zo zag ik van het weekend een hopeloos aangetaste polyester tank van een BSA Road Rocket op het veteranentreffen. Ook mijn broer had een Kanguro tank gescoord van ebay.de die hopeloos lek gebubbeld bleek..
Last edited by Tom on 28 Sep 2013, 11:53, edited 1 time in total.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 28 Sep 2013, 11:45

"Leuk" trouwens dat de benzinemaatschappijen hier totaal niet voor gewaarschuwd hebben. Zeker bang voor claims :roll:

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 28 Sep 2013, 22:22

ethanol bijmengen is geld bijverdienen: subsidies van de overheden... zo ik ook gewoon doen als ik ene olieboer was... en die paar oude barrels die stuk lopen en vervolgens verdwijnen... ook alleen maar milieuwinst! :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 29 Sep 2013, 15:33

Op het Guzzi forum lees ik:

"BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....

Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit."

Betekent dit dat in Tango peut 8% ethanol zit, dus eigenlijk meer dan de "E5" zou moeten bevatten?

Dan ben ik ook benieuwd naar de 98RON van Tango, omdat dat naast BP eigenlijk de enige merken zijn die nog 98RON verkopen. Shell=97RON.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 30 Sep 2013, 08:13

350-v-twin wrote:Op het Guzzi forum lees ik:

"BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....

Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit."

Betekent dit dat in Tango peut 8% ethanol zit, dus eigenlijk meer dan de "E5" zou moeten bevatten?

Dan ben ik ook benieuwd naar de 98RON van Tango, omdat dat naast BP eigenlijk de enige merken zijn die nog 98RON verkopen. Shell=97RON.
yep, Tango mengt meer ethanol bij omdat ethanol door de subsidies nu eenmaal goedkoper is dan dinofuel...
ik zal eens vragen wat er in de Tango 98 zit... heb zelf geen ethanolmeter :)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 30 Sep 2013, 08:34

antwoord: Euro 95 en euro 98 hebben (vooral bij de goedkopere pompen) vaak een groot deel ethanol in het mengsel zitten, soms wel meer dan 10% zonder dat er E10 op de pomp staat.
ik blijf gewoon Ultimate of V-power tanken met de brommer... als het echt niet anders kan een prijsknaller maar dan rij ik de tank z.s.m. leeg :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 01 Oct 2013, 13:00

Ik blijf voorlopig zoveel mogelijk vaste klant bij BP, scheelt ook in de 'freebees' (spaarprogramma), haha.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 05 Oct 2013, 17:43

"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 29 Oct 2013, 22:01

"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 29 Oct 2013, 22:48

Zo aardig al wat feitjes verzameld, thumps up

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 29 Oct 2013, 23:11

Tom wrote:Zo aardig al wat feitjes verzameld, thumps up
nog wat twijfels over d eaggressieviteit van BlueOne: http://www.mgcn.nl/forum/index.php?show ... 7&p=248261
zal nog wel wat over gesproken worden...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 30 Oct 2013, 09:20

Jammer dat we de afbeeldingen op het Guzzi forum niet kunnen zien.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 30 Oct 2013, 18:13

die klacht had ik aan de duc kant ook al gehad... kan je deze wel zien?
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 079537.jpg
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 30 Oct 2013, 19:02

Ik hoorde op het duc forum dat de links naar de foto's wel werken zonder in te loggen... OK, dan een kopie van het bericht met links naar de foto's...
-----------------------------------
zo, tijd voor de 1e maandelijkse update...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 079537.jpg
flesjes staan er nog mooi bij, geen rare dingen op het eerste gezicht (corossie, opgeloste o-ring, laagvorming, kleurverschil)
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 079598.jpg
vloeistofniveaus wel wat gedaalt en gewicht ook weer lager (en in lijn met de eerste wegingen):
BP Ultimate 98: - 4 gram
Tango Euro 95: - 6 gram
Aral 95E10: - 16 gram (!)
Haan BlueOne 95 : - 11 gram

ik zag wel in de BlueOne fles wel iets raars met het staafje ijzer: de restje beschermende lak (had het niet helemaal blank geschuurd) laten los zowel in de benzine als erboven...
de randjes van het ijzer, die bubbeltjes en krulletjes die je ziet zijn de restanten van beschermende laklaag (de rest heb ik weggeschuurd) die los laat...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 079613.jpg
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 079620.jpg
hebben de andere 3 flessen geen last van... we gaan zien waar dit toe leidt....
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply