Oer 350 open hartoperatie: montage nokkenas lagers etc

Things you can easily do yourself
Dingen die je makkelijk zelf kunt doen
Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Oer 350 open hartoperatie: montage nokkenas lagers etc

Post by mantaray » 20 Oct 2012, 16:02

Deze keer wou ik mijn laatste aanwinst (De 75 sport met een oude 350 s motor kogelgelagerde krukas) een upgrade geven.

Eerst wou ik het laten doen, maar ik had voldoende documentatie (oude strega's) en materiaal om zelf maar eens de stoute schoenen aan te trekken.
Het schakelgedeelte zag ik eigenlijk niet zo zitten, maar als de afstelschroeven niet los geweest zijn dan heb je een zorg minder.

Als ik echt in de sh... zat had ik mijn goede vriend Hartmut die me via mail en handy raad kon geven ;-)
En die had ik af en toe nodig, dus bedankt Hartmut

Links op de krukas heb ik het oude model lager vernieuwd

Image

Rechts wou ik een rollenlager.
Deze keer geen lager met kunststofkooi maar een bronzen kooi ( NJ 306 M1 C3)

Image

Motorblokdeel in de oven,( Sigrid omgekocht)
Image


verwarmd tot 180 graden en het lager de koelkast in
Image

(ik heb ook een spray gebruikt die afkoelde tot -45)

Na 20 minuten is het inbouwen van het lager een "koud kunstje) lol
Image

simmeringen ook vernieuwd natuurlijk
Image

Volgende stap de inbouw van een M nokkenas uit mijn schroot-Dart
Geeft een wat beter gedrag in het middenbereik

Image

Een blik op de gereinigde krukas met aan de rechtse kant de bus van het rollager
Boutjes van de drijfstangen aangetrokken, eerst 10 nm dan 20, 25 30

Image

Bij Ducati Development Dortmund andere bouten besteld voor de drijfstangen (die van de eerste serie zijn nl niet al te sterk en na eenmalig gebruik liever de schroothoop op
Links de originele - rechts de vervangers.
Image

Een blik op het linkerblokhelft:

Daar heb ik de schakelonderdelen van de Dart gebruikt, eerste serie versnellingen durven er wel eens uitspringen, dus weer een zorg minder.
Als jullie zoiets zouden doen moet je wel eerst de boel eens monteren zonder krukas en simmerringen in het blok.
De tandwielsetjes en assen kunnen wel eens wat verschillen, en je wil echt niet eindigen met een motor die in elkaar staat en zich moeilijk schakelen laat.

Dus zorg voor een .020mm speling op de assen en vergeet de de veer niet op te spannen achter het rechtstaande asje.


Image

Ik heb de boel nog gemonteerd met een papieren pakking , omdat ik die nog liggen had, maar sealing zonder pakking werkt ook .


Image

Het zaakje dichtgemaakt , opletten dat je de simmers niet beschadigd (je kan eventueel een stukje tape rond de assen doen )

Boutjes aangezet met 12 nm en de zaak is dicht

Merk dat ik er gelijk een aardedraad aan vastgemaakt heb, want eens de motor gedraaid heeft kan het losmaken van de achterste bout een blijvende lekkage geven.




Image


Morgen doe ik verder met ???????


Een setje nieuwe zuigers - originele die ik nog gevonden heb in de Cagivaverpakking.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 20 Oct 2012, 18:35

Netjes hoor. Heb je die bus rechts op de krukas laten zitten met dat andere lager? En vanwaar dat andere lager?

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 20 Oct 2012, 19:53

Ja de bus is blijven zitten, net zoals in mijn andere sport.
Bij de eerste morini's hadden de rechtse lagers soms last van brekende kooien.
Toen zijn ze in 78 op glijlager overgestapt om de axiale spanning op te vangen
Met een rollenlager vang je die ook op en is makkelijker toe te passen op die oude motoren.

Ik heb ook eens gelezen dat de oorspronkelijke bus er ook opgezet is met die bedoeling, maar ik ben er nog geen tegengekomen die los zit

Of bedoelde je waarom nu brons ?
De kunststofkooien zijn max 120 graden, niet dat ik er problemen mee had hoor.
In mijn andere bike heeft die er 12000 op zitten, ik hoor nog niks.
Opengemaakt heb ik die nog niet


Verder had ik er liever de dartkrukas in gehad, maar dat werd me een beetje te duur.
Moest geslepen worden en 1 tapeind moest dan afgedraaid worden + nog eens nwe lagerschalen..
Natuurlijk had ik dan wel een meer gebalanceerde motor gehad

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 20 Oct 2012, 20:51

Nee, idd vanwege die speling. Dacht idd dat die bus daarvoor was...

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 20 Oct 2012, 21:54

Het feit dat je het motorblokgedeelte in de oven hebt gelegd, en de lager in de koelkast, waarom is dat? Heeft dat iets met de speling te maken, het uitzetten van metalen enzo...

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 20 Oct 2012, 22:01

idd prutser, het lager krimpt door de koude en het huis zet uit
dus 2 maal winst
Als je de boel uit elkaar haalt kan je natuurlijk alleen het huis verwarmen, meestal vallen de lagers er dan ook wel uit
Alleen oppassen dat je het niet te warm maakt.

Post Reply