Restauratie Camel Mk1

Factory off-roads or dual sports
De fabrieks off-the-roads
Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Restauratie Camel Mk1

Post by Tom » 19 Apr 2011, 23:11

Jaaaa! Eindelijk begonnen.. restauratie Camel 1e type uit 1981

De tank en zijkapjes zijn al gefixed, want zaten behoorlijk vol scheuren en deuken.. en nu ben ik met het rijwielgedeelte bezig..

Daarom: wie weet hoe ik aan de juiste balhoofdlagers en lagerschaaltjes kom? Ik kan eventueel naar een goede lagerboer gaan, maar het probleem zijn de schaaltjes, die krijg je er met geen mogelijkheid uit. Persen? Bidden? Wie weet het? Het zijn inderdaad die dure konische lagers

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 20 Apr 2011, 08:31

Goed man!

Bij mijn 350 heb ik ooit het lager vervangen. Ik had een grote, passende dop van een dopsleutelset. Verder een goede hamer en een stuk betonijzer. Op die manier krijg je 'm eruit.

Maar ik had al een nieuw lager liggen. Geen idee natuurlijk wat er voor lager in de Camel zit. Ik weet dat Wolfgang Tritsch balhoofdlagers verkoopt, maar die zijn niet origineel en volgens mij anders opgebouwd.

Informeer eens bij hem of dat lager past. Misschien kan je een lager van de Kanguro gebruiken? Werkelijk géén idee.

Maar moet het lager er écht uit? Beschadigd? Als het niet hoeft, lekker laten zitten.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 20 Apr 2011, 08:47

Ok bedankt Tony, daar heb ik werkelijk niks aan :D

Het lager zelf is er al uit, te veel beschadigingen, gek genoeg alleen het onderste balhoofdlager... nu de schaaltjes nog

NLM heeft ook veel..Ik ga daar eens informeren

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 20 Apr 2011, 09:02

Tony: Du hast recht .. Ik zie inderdaad dat Tritsch konische ombouwsetjes heeft voor 500 en 3 1/2... Ik meen dat een camel 500 gewoon een aangepast 500 frame is, waardoor deze lagers in theorie zullen passen.. Ik schrik alleen van de prijs, maar dat is voor twee, dus dat valt dan wel mee?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 22 Apr 2011, 10:40

Ik ben gister maar eens naar Sanders gegaan in Den Haag. Het blijkt dat zij vroeger dealer zijn geweest voor SKF automotive EN: dat zij nog beschikken over een vrij groot assortiment lagers uit die tijd WAARONDER het juiste lager voor de Camel, EN dus ook voor 3 1/2 en 500 waarschijnlijk! DUS [reclame] als je wilt ombouwen van kogels naar konisch, dan moet je bij Sanders wezen! [/reclame]

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 22 Apr 2011, 21:42

Hebben zij de lagerschalen? Dat zijn die 2 helften waar de kogellagers (balletjes) zich tussen bevinden.

Ik moet de voorvork nog van mijn projectbike halen. Die schalen zitten waarschijnlijk vastgerot op de as tussen de kroonplaten.

Tips om dat los te krijgen?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 22 Apr 2011, 21:42

Hebben zij de lagerschalen? Dat zijn die 2 helften waar de kogellagers (balletjes) zich tussen bevinden.

Ik moet de voorvork nog van mijn projectbike halen. Die schalen zitten waarschijnlijk vastgerot op de as tussen de kroonplaten.

Tips om dat los te krijgen?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 24 Apr 2011, 08:45

350-v-twin wrote:Hebben zij de lagerschalen? Dat zijn die 2 helften waar de kogellagers (balletjes) zich tussen bevinden.

Tips om dat los te krijgen?
Ja compleet, behalve de cupjes uiteraard. Mijn vader heeft de lagerschalen er uiteindelijk uitgeboord

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 25 Apr 2011, 10:04

De Camel heeft vlgs mij de conische lagers, de mijne wel althans.... Die kan je er met een dreveltje uittikken en bij de sfk-boer op de hoek nieuw kopen (de cups blijven dan in het frame zitten), zijn niet zo gek duur vlgs mij. Voor de liefhebbers: die van de Kanguro passen zo in een oude 3 1/2 met cups en al.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 18 Jun 2011, 23:01

Zo vanavond weer een stapje verder, wielen zitten eronder, spatborden erop, cockpitje en schokdempers gespoten en in elkaar gezet. Overigens de juiste stickers voor de Marzocchi's verkrijgbaar via: http://www.classic50mx.com/wshop_test_en.html

Nu de volgende vraag: wie weet, Hans weet jij, hoeveel cc's voorvorkolie erin moet, kan dat met de gebruikelijke ATF olie? of toch speciaal spul?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 19 Jun 2011, 13:35

Geen idee, kan het in de documentatie niet terugvinden... Ik heb er zelf ooit 200 ml per poot ingegooid geloof ik ... :?:

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 19 Jun 2011, 18:08

200 ml gooi je in de poot van een 3 1/2 toch...

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 19 Sep 2011, 22:13

Asjemenou!! Carter blijkt krom te zijn, we hadden ons er al over verbaasd dat alle lagers vervangen zijn, spik splinter nieuw, maar dat er toch nog zand in het carter zat.. waarschijnlijk is het revisie bedrijfje aan het blok begonnen, zagen later pas dat het carter krom is, en hebben toen niet de moeite genomen om alles alsnog netjes schoon te maken.. het zand is waarschijnlijk ook de reden dat alles stuk is gelopen!! Hoe nu verder dat is de vraag. Is een 3 1/2 carter bruikbaar bijvoorbeeld?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 19 Sep 2011, 23:17

Da's klootn!
Bij 350 carters zijn de gaten voor de cilinders vlgs mij kleiner. De maten van de lagers e.d. zou je eens na moeten meten.

Is zoiets niet te richten? Heet stoken en aan elkaar schroeven bijv?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 20 Sep 2011, 12:37

Mijn vader had al zoiets van einde oefening maar we weten dus niet of een 3 1/2 carter bruikbaar is. Vandaar de rondvraag voordat we een 3 1/2 carter gaan slopen! Het goede nieuws is dat ik de tank en zijdeksels strak in de lak heb gekregen, zo'n badkamer kan meerdere functies aan blijkt maar weer (volgende keer wel een krantje gebruiken).

Post Reply