En toen kwam E10 benzine

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

En toen kwam E10 benzine

Post by mantaray » 12 Apr 2011, 10:51

Door het verkrijgen van mijn oud caferacer-setje ben ik me een beetje gaan verdiepen in tankbehandeling van polyester tanks ed.

Het zou dus ong een 200€ voor een polyester tank gaan kosten (als je het laat doen) gelukkig staat deze al geruime tijd droog en is er nog geen E5 in geweest

Verder kwam ik op het ducati oldtimerforum op een draadje
terecht waar over het opzwellen van het rubber gedeelte van de vlotternaald ging bij Dell orto's.
Zodoende laat die minder benzine door en bij volgas kan dat tot het leegdraaien van de vlotterkamers leiden.

Armere mengsels zijn geen goede vrienden van onze morinis dus de rest van de mogelijke problemen vul je zelf maar in.

Gelukkig schijnt Dell orto naaldjes te leveren zonder die rubbertjes... dus speciaal voor ethanol houdende benzines.
Er zou ook nog een of ander ringetje vervangen moeten worden.


Link naar het draadje.... mogelijk moet je eerst registreren

http://www.ducatifora.com/beneluxheads/ ... k&start=25

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 13 Apr 2011, 12:12

Dat is nog meer nuttige informatie, dank je!

Zowel de huidige "Euro 95", als de "Super Plus 98" zijn volgens mij al E5. Dat staat vaak ergens op de pomp. E5 met een cirkel erom.
E5 houdt in 5% ethanol toegevoegd. Ik heb nog niet gehoord dat dat problemen veroorzaakt in de carburateurs. Al zou dat best kunnen.

Meest erge probleem waar ik tot nu toe van hoorde. Clubgenoot met een polyester benzinetank op zijn motor. Tankt al jaren loodvrije benzine. Inmiddels had zijn tank grote blazen onder de lak. Tijdens een weekend rijden moest hij 3x carburateurs reinigen, omdat de polyester oploste in de benzine.

Om die problemen te voorkomen moet je je tank coaten.

Ben benieuwd naar meer klachten omtrent E5 ten aanzien van de carburateurs.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 13 Apr 2011, 13:17

Shell V-power schijnt dus geen ethanol te bevatten.

In Duitsland heeft Aral het al afgeblazen.

Hier heeb ik nog niks ondervonden met bv de Dart (waar ook een kunststof tank in zit, niet de originele)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 13 Apr 2011, 18:06

Ik heb het niet specifiek over "kunststof", maar over "polyester".

Héél misschien is de kunststof ethanol-proof. Polyester is dat nooit.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 13 Apr 2011, 18:37

ik heb het niet over de kunststoftank die in de dart zit... die plastieksoort eh abs of zoiets
Maar over een tank gemaakt uit hars maar die er niet uitziet als de oude polyester tanks Eerder vrij glad en keihard terwijl die oude tanks toch wat meegeven

Hmm net een oude mailopgedoken en Tom Farrow spreekt toch over fiberglas

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 14 Apr 2011, 23:04

Nee, dan weet ik het niet :(

Post Reply