kanguro to scrambler

Factory off-roads or dual sports
De fabrieks off-the-roads
Post Reply
mingh
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2011, 00:21

kanguro to scrambler

Post by mingh » 30 Mar 2011, 10:41

Hi,

een vraagje: ik heb ergens in de buurt van antwerpen een Kanguro 350 zien staan voor een 600€. Nog geen concrete info rond de staat van het ding maar hij schijnt te draaien.
Jullie zullen me er misschien voor gaan haten maar ik speel met t idee om hier een scrambler van te maken, iets voor lokale kleine weggetjes, de ene al wat meer verhard dan de andere. Met de reputatie van de Sport indachtig (lichte levendige riders bike met goed rijgedrag, geweldig in de bochten, betrouwbaar en zuinig) lijkt me dat een ideale basis, én goedkoper dan een sport of strada te vernaggelen. Bovendien een prima aanvulling voor m'n laverda jota die voor het snelle lange werk meer uitnodigt.

daarom
-hoe is het rijgedrag van de kanguro? Kan die (eventueel met kortere veren en ander stuurtje) dienen voor het gebruik dat ik voorzie? of is ie daarvoor teveel trailbike? (te hoog, te grote wielen, te specifiek frame ?
-specifieke dingen om op te letten qua motor, frame of aandrijving?
-Ik heb al even gezocht op deze site maar heb geen info gevonden ivm verschillen in afstelling, versnellingsverhoudingen.... tegenover de sport of strada. Met andere woorden, is het een even lollig ding om te rijden?
-zijn er specifieke onderdelen voor de kanguro die erg moeilijk te krijgen zijn?
-hoeveel weegt ie?

Bedankt.

Een mogelijks nieuwe morinist.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: kanguro to scrambler

Post by 350-v-twin » 31 Mar 2011, 12:00

mingh wrote: een vraagje: ik heb ergens in de buurt van antwerpen een Kanguro 350 zien staan voor een 600€. Nog geen concrete info rond de staat van het ding maar hij schijnt te draaien.
Jullie zullen me er misschien voor gaan haten maar ik speel met t idee om hier een scrambler van te maken, iets voor lokale kleine weggetjes, de ene al wat meer verhard dan de andere. Met de reputatie van de Sport indachtig (lichte levendige riders bike met goed rijgedrag, geweldig in de bochten, betrouwbaar en zuinig) lijkt me dat een ideale basis, én goedkoper dan een sport of strada te vernaggelen. Bovendien een prima aanvulling voor m'n laverda jota die voor het snelle lange werk meer uitnodigt.
Eigenlijk beste een goed idee!!
mingh wrote: daarom:
-hoe is het rijgedrag van de kanguro? Kan die (eventueel met kortere veren en ander stuurtje) dienen voor het gebruik dat ik voorzie?
of is ie daarvoor teveel trailbike? (te hoog, te grote wielen, te specifiek frame ?
Ik heb zelf zo'n Kanguro als de bike nabij Antwerpen (type X1 met de schijfrem vóór). Het rijgedrag is meer dan uitstekend: een echte 'gooi en smijtfiets'!! Het motorblok is hoog ingebouwd (veel grondspeling) en hoewel ik lang ben (1.92m), vind ik de motor behoorlijk hoog. Het type kickstarter is ook nog iets langer dan op de Strada en Sportmodellen. De veerwegen, zowel achter als voor zijn uitstekend. Zelf vind ik het een fantastische motorfiets 8).
mingh wrote: -specifieke dingen om op te letten qua motor, frame of aandrijving?
Monteer in ieder geval onmiddellijk een nieuwe tandriem (124L075), van b.v. Mitsuboshi. Die passen over het algemeen het beste.
Maak de carburateurs goed schoon en vernieuw het luchtfilter. Gelijk maar kleppen stellen. Als je met 'Fingerspitzengefühl' te werk gaat
heb je er een zéér betrouwbare motor aan!
Overigens vind ik de standaard benzinetank (10 liter) aan de kleine kant. De benzinekraan heeft geen reservestand. Erg opletten
want voor je het weet sta je zonder benzine. (Zelf heb ik een extra polyester tank van Valantini 34 liter, maar zo'n losse tank vind je
niet ten noorden van de Alpen), zelfs in Italië vind je ze niet meer los.
mingh wrote: -Ik heb al even gezocht op deze site maar heb geen info gevonden ivm verschillen in afstelling, versnellingsverhoudingen.... tegenover de sport of strada. Met andere woorden, is het een even lollig ding om te rijden?
Er is op dit model een nieuwer type carburateur gemonteerd: VHBZ t.o.v. Sport en Strada die het met een VHB doen. Ook de bezetting wijkt
iets af. Motorblok van dit type is gelijk aan de Strada, in ieder geval zelfde nokkenas. Het blok is gemerkt "X", terwijl de Sport/Strada
over "A" of "K" blokken beschikken. De Kanguro heeft een gescheiden 12 Volt/6 Volt systeem. De koplamp wordt rechtstreeks gevoed uit de dynamo met 12V, de rest vh systeem is 6V. er is daarom ook een 12V/6V spanningsregelaar aan boord.
Rijden met het brede stuur en de hoge zit vind ik zelf super. Je zwaartepunt ligt daardoor hoger en je vangt ook meer wind.
mingh wrote: -zijn er specifieke onderdelen voor de kanguro die erg moeilijk te krijgen zijn?
Ja:
- de rubber ellebogen tussen carburateur en luchtfilter. NLM in Engeland heeft wel vervanging, maar niet origineel
- remschijf
- plaatwerk
- rubbers van de voetsteunen
- centrale middenbok. Was destijds een accessoire. De zijstandaard was standaard.
Overigens hebben Tritsch in Duitsland en NLM in Engeland veel spullen. In NL/B vind je weinig tot niets, omdat hier deze modellen hier nooit
officieel geïmporteerd zijn. De Kanguro's in Nederland (België?) zijn grijs geïmporteerd door particulieren.
mingh wrote: -hoeveel weegt ie?
Zou ik moeten nakijken. Volgens mij ong. hetzelfde als de Sport/Strada.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: kanguro to scrambler

Post by hombre » 02 Apr 2011, 10:42

mingh wrote:Jullie zullen me er misschien voor gaan haten maar ik speel met t idee om hier een scrambler van te maken
Goed plan! Hoe een Kanguro rijdt weet ik niet, maar met een Camel is het erg leuk om lekker over drempelige wegen te raggen :-)

Misschien kan dit plaatje je inspireren (o ja, ik heb nog een kanguroframe liggen voor de liefhebbers):

Image

mingh
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2011, 00:21

Post by mingh » 11 Apr 2011, 14:31

dat komt al heel erg in de buurt! nice

Post Reply