schema Moto Morini 350 Sport 1981

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
tuonorider
Posts: 3
Joined: 22 Nov 2021, 15:06

schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by tuonorider » 22 Nov 2021, 15:44

Ik heb sinds kort een Moto Morini 350 Sport met startmotor, die in 1994 op Nederlands kenteken is gezet.
Gezien het frame nr is het een van de latere, dus rond 80-81 geproduceerd.

De vorige eigenaar wilde er een Cafe racer van maken, had alles gedemonteerd, maar gelukkig alleen het voorspatbord verzaagd.
Ben de motor nu weer aan het opbouwen, maar loop er tegenaan dat ik niet het juiste schema kan vinden.
De bedrading en elektra zat allemaal in een doos, dus ik heb geen referentie van hoe het zat.

Heb de schema's uit het Harglo wphb, maar die is zonder startmotor.
Ook zie bij de controle lampjes geen neutraal lampje en ik heb ook nog geen neutraal schakelaar gevonden.
Wel heeft de bedrading van de dynamo een extra witte draad, mogelijk is dit voor de oliedruk, waarvoor wel een lampje aanwezig is.
Vanaf de toerenteller aansluiting zie ik 2 rode draden waarvan 1 er een wit ringetje heeft.
Dit zullen de pick up spoelen wel zijn, maar welke van de 1e en welke van de 2e cylinder is heb ik ook nog niet kunnen achterhalen.

Kan iemand mij aan het juiste schema helpen, of heeft ie andere info waarmee ik deze warboel weer op zijn plek krijg?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by 350-v-twin » 22 Nov 2021, 17:12

Op de site van Andi Hofmann vind je diverse schema's. Dit is een link naar het schema van het model met de elektrische starter

https://www.hofmann-andi.de/downloads/S ... tarter.gif

Op mijn Kanguro (1984) zit idd een neutraal schakelaar en is het lampje "neutraal" op het dashbord groen.
Weet niet precies hoe dat zit, omdat ik dat nog nooit uit elkaar heb gehaald.

Ik meen dat de witte draad "aarde" is. Kijk eens of die kortsluit met de grondplaat waarop de spoelen zijn gemonteerd. Op vroege modellen is blauw aarde, op latere modellen is dat wit.

Het witte ringetje zit waarschijnlijk om één van de rode draden afkomstig van de pickup?
De draad met dat ringetje is voor de transducer van de voorste cilinder.

Hoop dat je hiermee geholpen bent :D

tuonorider
Posts: 3
Joined: 22 Nov 2021, 15:06

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by tuonorider » 24 Nov 2021, 09:24

Bedankt voor de info.
Hier kan ik voorlopig verder mee.
Op de site van Andy Hoffmann staat inderdaad veel bruikbare info.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by 350-v-twin » 24 Nov 2021, 10:45

Ik heb wel eens zitten filosoferen om een "M-Unit" (€269) te plaatsen op de plek van de zekeringenkast (=digitale besturingsbox voor de elektra).
Daarmee versimpel je het elektrisch schema en de benodigde bedrading aanzienlijk en heb je een ultra modern systeem op je motor. Er bestaan dacht ik 2 typen, waarvan 1 zelfs met Bluetooth connectivity.

Opmerkingen:
  • Originele bedrading is uiterst betrouwbaar
  • Met M-Unit niet meer origineel
  • M-Unit best wel duur
Image

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by Tintin » 25 Nov 2021, 10:08

Het is inderdaad een goed ding om de boel simpeler mee te maken...
Hoor ook wel andere verhalen over de M-unit, dat de werking wat discutabeler wordt als hij een tijdje gemonteerd zit (en corrosie zijn werk heeft kunnen doen op de contacten) en dat als hij stuk is je gewoon een nieuwe moet kopen. Reparatie van deze "blackbox" lijkt uitgesloten :(
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by 350-v-twin » 25 Nov 2021, 13:18

De M-Unit komt volgens mij voort uit de hardcore chopperbouw. Die worden meestal alleen bij mooi weer gereden en hebben dus geen last van corrosie.

Volgens mij lijkt dit op een soort van "CAN bus" systeem. Het corrosieprobleem is wellicht te voorkomen door af en toe een goede siliconenspray op de contacten te spuiten. Dat beschermt en geleidt. Gezien de componenten (microprocessor?) die deze blackbox aan de binnenzijde opfleuren zal reparatie idd onmogelijk zijn.

Dat is met de originele zekeringenkastjes gelukkig wel anders. "Grijze" en "Zwarte" verschillen aan de achterzijde v.w.b. de doorverbindingen.
Ik heb wel eens een zwarte omgebouwd tot grijze en dat werkte perfect.

tuonorider
Posts: 3
Joined: 22 Nov 2021, 15:06

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by tuonorider » 21 Dec 2021, 10:34

Dank zij het schema en de youtube filmpjes van Soren Hansen, ben ik ondertussen een aardig op weg met het weer plaatsen van alle bedrading.
De aarddraad is bij mijn model blauw en om aard problemen te voorkomen, verbind ik alle aardpunten met een extra aarddraad.
Is betrouwbaarder dan overal de poedercoating wegkrabben.

Ben wel op zoek naar de originele 6-polige hoofdschakelaar.
Er zit nu een vervanger op die alleen de 12V schakelt.
De groene ontstekingsdraad die in de 0 stand aan aarde hoort te liggen is gewoon afgedopt.
Via internet heb ik hem nog niet kunnen vinden, dus als iemand een adres heeft of er misschien nog een gebruikte heeft liggen hoor ik het graag.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: schema Moto Morini 350 Sport 1981

Post by 350-v-twin » 21 Dec 2021, 13:35

Die 6-polige schakelaar (3 standen) is nog wel te vinden hoor! Vorige maand scoorde ik er zelf een op een beurs in Italië.

Hier staat er ook één:
https://store.bevelheaven.com/Electrica ... ff-Switch/

Deze schakelaar is o.a. toegepast door Zündapp op sommige modellen.
Evt. op Ebay zoeken naar CEV 6-pole ignition switch.

Let wel op er bestaat n.l. ook een 5-polige uitvoering. Die werkt op jou model niet.

Post Reply