Spaakwielen voor 350 + frame poedercoat

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
Billy May
Posts: 14
Joined: 28 Feb 2010, 12:45

Spaakwielen voor 350 + frame poedercoat

Post by Billy May » 03 Mar 2010, 23:58

Hallo!

Ik heb onlangs een '77 strada gekocht in Engeland.
(http://www.racingvincent.co.uk/14%20Nor ... 220707.htm)
Het was een leuk uitje, en ben ook nog langs NLM geweest. Zeer vriendelijke mannen met kennis van zaken! Maar hier mijn 2 prangende vragen:

1-Ik wil de fiets wel enigzins origineel houden, maar vind spaakwielen echt veel mooier dan de sterwielen. Bovendien wil ik graag een dubbele schijf ipv de enkele. Heeft iemand suggesties? (voor nieuwe Borrani's heb ik geen geld helaas)

2- De vorige eigenaar is begonnen met restaureren, maar heeft het niet afgemaakt. Hij heeft het frame en framedelen gepoedercoat maar helaas (vind ik) in rood. Welke mogelijkheden heb ik om dat netjes zwart te krijgen zonder dagen te moeten zandstralen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Thomas Welvaadt

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 04 Mar 2010, 08:34

Hoi Thomas,

Ziet er uit als een goed af te maken project. Dat rode van het frame kan je gewoon zwart spuiten over de poedercoat heen. Zou er wel een grondlaag onder doen voor betere hechting.

En spaakwielen zijn inderdaad veeeeeel moooier dan die gietwielen maar ik vrees dat vervangen geen goedkope zaak gaat worden. Een achtertrommel gaat nog wel lukken maar een Morini schijf voornaaf met één schijf zijn er al nauwelijks, met 2 schijven is maar 18 maanden een fabrieksoptie geweest. Misschien zijn er andere naven die je er ook in kan krijgen, je moet voor 2 schijven ook je rechtervoorpoot vervangen. i.p.v. Boranni kan je ook morad velgen gebruiken, zien er vrijwel identiek uit en goedkoper. Hier wat linkjes:

http://www.central-wheel.co.uk/cwc/mora ... d_rim.html
http://www.hagon-shocks.co.uk/HagWheel.htm
en in Nederland...
http://www.jvd-wheels.com/Velgen_WM.htm
http://www.haanwheels.com/nl/classic/
http://www.wielservice-hasselt.nl/docum ... velgen.doc

hier nog een handige tabel voor wielbouwers....
http://www.hagon-shocks.co.uk/WheelTab.htm

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Spaakwielen voor 350 + frame poedercoat

Post by 350-v-twin » 04 Mar 2010, 21:30

Billy May wrote:Ik heb onlangs een '77 strada gekocht in Engeland.
(http://www.racingvincent.co.uk/14%20Nor ... 220707.htm) Het was een leuk uitje, en ben ook nog langs NLM geweest. Zeer vriendelijke mannen met kennis van zaken! Maar hier mijn 2 prangende vragen:
Hallo Thomas,

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop!!
voor zover ik kan zien, zien de spullen er goed uit!!
Billy May wrote: 1-Ik wil de fiets wel enigzins origineel houden, maar vind spaakwielen echt veel mooier dan de sterwielen. Bovendien wil ik graag een dubbele schijf ipv de enkele. Heeft iemand suggesties? (voor nieuwe Borrani's heb ik geen geld helaas).
Ik kan eens informeren bij een vriend die veel onderdelen heeft.
Misschien heeft hij een naaf voor spaakwielen liggen. Zal niet goedkoop zijn.....
Billy May wrote: 2- De vorige eigenaar is begonnen met restaureren, maar heeft het niet afgemaakt. Hij heeft het frame en framedelen gepoedercoat maar helaas (vind ik) in rood. Welke mogelijkheden heb ik om dat netjes zwart te krijgen zonder dagen te moeten zandstralen?
Tsja, over smaak valt niet te twisten. De latere modellen hadden af-fabriek een rood frame. Dus de kleur kan wel. Dat je het niet mooi vindt is een andere zaak. Door poedercoaten komt er al een flinke laag op het metaal. Als je dan nog een keer gaat gronden en spuiten wordt die laag alleen maar dikker.

Poedercoaten geeft op zich een mooie diepe glans, maar oh wee als er vocht onder komt. Dan trek je op een bepaald moment flinke stukken van het metaal.

Zelf heb ik een restauratie project gekocht. Om bovenstaande reden ga ik het frame juist spuiten :wink: , zoals de motor ook origineel uit de fabriek kwam.

:!: Als ik iets over de naaf hoor, dan laat ik het weten.

Succes met je project! Leuk!

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 24 Mar 2010, 18:55

Tintin wrote: Misschien zijn er andere naven die je er ook in kan krijgen, je moet voor 2 schijven ook je rechtervoorpoot vervangen.
Euhhh, ik heb net vandaag mijn 75 er van een 2de schijf voorzien, niks poten vervangen en het spul remt nu wat beter

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 25 Mar 2010, 08:48

mantaray wrote:
Tintin wrote: Misschien zijn er andere naven die je er ook in kan krijgen, je moet voor 2 schijven ook je rechtervoorpoot vervangen.
Euhhh, ik heb net vandaag mijn 75 er van een 2de schijf voorzien, niks poten vervangen en het spul remt nu wat beter
Dan had je al een rechterpoot met ogen om je remcaliper op te monteren. Kan dat die voorgemonteerd zitten maar ik heb ook exemplaren gezien waar de rechterpoot zonder ogen waren

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 25 Mar 2010, 12:02

Tintin wrote:ik heb ook exemplaren gezien waar de rechterpoot zonder ogen waren
Zo'n vork heb ik ook nog maar die is van een Strada. Wellicht hadden alleen de Sports die extra oogies?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 26 Mar 2010, 10:24

hombre wrote:
Tintin wrote:ik heb ook exemplaren gezien waar de rechterpoot zonder ogen waren
Zo'n vork heb ik ook nog maar die is van een Strada. Wellicht hadden alleen de Sports die extra oogies?
Vandaag een setje op eBay
http://cgi.ebay.nl/moto-morini-350-tele ... 0452666015

Billy May
Posts: 14
Joined: 28 Feb 2010, 12:45

Post by Billy May » 24 Apr 2010, 13:25

Heren, allereerst bedankt voor jullie reactie's!

Mijn frame+losse delen en mijn gietwielen liggen ondertussen bij MRB in Badhoevedorp (http://www.metaalreiniging.nl/)
Zij halen de oude poedercoatlaag eraf dmv een bad, stralen daarna alles om het echt schoon te krijgen en zullen het dan zwart coaten. Ze hebben me bovendien verzekerd dat het metaal niet zal lijden onder het stralen omdat ze fijn straalgruis gebruiken.
Ik heb besloten dat de basis gewoon goed moet zijn. De operatie kost me €250, en heb besloten om de fiets in 1e instantie met gietwielen op te bouwen.Ombouwen naar spaakwielen is een mooi 2e project....

Later foto's en beschrijving van het resultaat.....

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 26 Apr 2010, 18:25

Een strak plan ;-)

huub
Posts: 2
Joined: 05 May 2010, 10:52

Post by huub » 05 May 2010, 10:56

ik ben mijn morini van trommeltjes aan het voorzien , ik houd op termijn een spaakwieltje met schijf over...

Post Reply