kon het weer niet laten, another strada

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: kon het weer niet laten, another strada

Post by 350-v-twin » 13 Jun 2018, 16:11

Hier ook een oplossing om de grijze transducer op een electronische toerenteller aan te sluiten
http://motomoriniclub.nl/REVcounteradapter.pdf

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: kon het weer niet laten, another strada

Post by mantaray » 13 Jun 2018, 19:37

Bedankt Tony,
Eh wat zou" grey transducers only" daarmee te maken hebben, ik neem aan dat het aantal vonken de trigger zijn en niet het soor transducer, of zie ik dat verkeerd ?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: kon het weer niet laten, another strada

Post by 350-v-twin » 14 Jun 2018, 11:52

mantaray wrote:
13 Jun 2018, 19:37
Eh wat zou "grey transducers only" daarmee te maken hebben, ik neem aan dat het aantal vonken de trigger zijn en niet het soor transducer, of zie ik dat verkeerd ?
Op de grijze transducers zit géén aansluiting voor een electronische toerenteller, immers toen de grijze transducers gemonteerd werden ging dat in combinatie met een "ouderwetse" toerenteller voorzien van een mechanische kabel.

Om nu toch de electronische toerenteller van pulsen te voorzien is dit idee bedacht. Een klein printplaatje met electronica. Eraan is een draad gemonteerd die je om de bougiekabel wikkelt. De draad fungeert als een soort "antenne" en vangt de (inductie)pulsen naar de bougie op. Via het printplaatje worden die pulsen omgezet in pulsen waar de toerenteller mee uit de voeten kan.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: kon het weer niet laten, another strada

Post by mantaray » 15 Jun 2018, 07:44

Ja dat verhaal ken ik,maar grey transducers only is dus bullshit.
Het gaat hem over pulsen naar de bougies en waar die vandaan komen is onbelangrijk.
Kunnen evengoed blauwe rode, pimpelpaarse of voor mijn part rose transducers zijn.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: kon het weer niet laten, another strada

Post by 350-v-twin » 16 Jun 2018, 15:36

Het gaat idd niet om de kleur transducers, maar om het gegeven dat er op de roze, blauwe, pimpelpaarse GEEN aansluiting zit voor de electronische toerenteller.

Dat er "grey only" staat is goed te verklaren, immers vanuit de fabriek kwamen aanvankelijk motoren met zwarte transducers, later grijze transducers.

Blauw, roze, pimpelpaars en weet ik wat voor kleur werkt min of meer toevallig, maar destijds was er alleen zwart of grijs, waarbij grijs geen aansluiting had voor een electronische toerenteller.

Stel dat de aansluiting op een zwarte transducer is afgebroken, ook dan kun je dit apparaatje gebruiken, want het pikt via inductie de pulsen op die door de bougiekabel gaan.

Post Reply