K&N filter ipv luchtfilters 3 1/2 strada?

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
Guus van Beek
Posts: 1
Joined: 01 Feb 2010, 21:49

K&N filter ipv luchtfilters 3 1/2 strada?

Post by Guus van Beek » 01 Feb 2010, 21:57

bij mijn 1975 3 1/2 strada zijn de rubber aanzuigbuizen tussen carburateurs en luchtfilterkast gescheurd.
Zijn er nog nieuwe rubber aanzuibuizen te koop? zo ja, waar?
Ik overweeg anders K&N filter erop te zetten.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Welke type? welke (grotere) maat sproeiers moeten erin?

dank
Guus van Beek

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: K&N filter ipv luchtfilters 3 1/2 strada?

Post by 350-v-twin » 01 Feb 2010, 23:56

Hallo Guus,

Ja, de aanzuigbuizen, ofwel 'ellebogen' zijn bij Tritsch in Duitsland, of NLM in Engeland te koop. Mochten ze ze onverhoopt niet in huis hebben, dan heb ik nog een adres in de VS.
Stuur Tritsch een fax, want die reageert slecht op emails. NLM kun je bellen om te bestellen. Beide doen postorders.

K&N filters kan wel, maar is lastig. Sommigen ondervinden geen problemen, maar de 350 is behoorlijk gevoelig voor een normaal luchtfilter. Bestel gelijk 2 nieuwe filters voor in het luchtfilterhuis.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 02 Feb 2010, 12:22

Ik heb jaren op K&N's gereden maar de afstelling kreeg ik nooit optimaal. Komt voornamelijk om dat die van de achterste cilinder in de rijwind steekt en dus krijgt in verhouding meer lucht binnen bij hopere snelheden of tegenwind

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 02 Feb 2010, 14:04

Ik heb de getunede fietsen van Dieter Hoffmann eens van dichtbij bekeken en die heeft een soort windschermpje voor de achterste carburateur gemaakt die aan de tank hangt. Zijn motoren gaan als een kogel dus ik vermoed dat dat wel aardig werkt.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 16 Nov 2011, 22:40

Kijken of ik nieuw leven in de topicje kan blazen, want er is naar mijn weten nog steeds geen zaligmakend weerwoord gevonden op die k&n's. Sommige morinisti zweren erbij, andere vinden het maar niks. Mijn ervaring is dat k&n's zeker wel 'zelfs met veel wind tegen en van opzij' goed kunnen werken, en dat is in mijn beleving met 115 sproeiers en met een verlengstukje (de oude elleboogjes bijvoorbeeld) ze tot onder de tank te brengen (ik ben nu aan het experimenteren met een deels rubbere afdichting over de k&n's om nog meer onstabiliteit uit het systeem te halen). Het kan ook direct op de kelk, maar dan wel de ovale k&n's en met 118 sproeiers in de BS 25's, dat werkt ook goed tot circa 110/120 km/h, daarna is het over met de pret. MAAR ik heb dus ook wel haggelijke momenten meegemaakt, dat bij het inhalen van vrachtauto's je in een soort 'luchtzak' terechtkomt waardoor de motor ernstig terugvalt in vermogen en de carburateurs zich moeten herpakken, soms wel van 110 tot 75 km/h waardoor ik eieren voor met geld kies en op de vluchtstrook verder ga toeren. Wie weet hier meer over, uberhaupt over de combi morini en k&n?

Post Reply