Page 2 of 3

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 03 May 2018, 08:48
by Tintin
hombre wrote:
02 May 2018, 23:00
Die tank is trouwens echt geen 3 1/2 tank hoor, de dop op die oude tanks zit in het midden...
de 3 1/2 tank is inderdaad korter en de dop zit bij die afgeschuinde dingen in het midden.
Blijft de vraag wat voor tnak dit is, ik heb nog nooit een afgeschuinde op een 500 gezien
welk framenummer heb je, wellicht is het een erg vroeg (proto) exemplaar...

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 06 May 2018, 15:11
by Pascal
Het gaat dus over de 500w03776.
Zo, dan blijft die tank er netjes op zitten.

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 12 May 2018, 21:41
by Pascal
Net nieuwe zuigers ontvangen van NLM. Ik merk een enorm verschil op in vorm van diegene die gemonteerd waren. Heeft iemand ervaring met deze vorm zuigers? De nieuwe zuigers lijken/zijn wel de originele vorm. Hoogte zuigerpen tot zuigertop is bij beiden wel hetzelfde. Links: zat gemonteerd, rechts: nieuw besteld.
20180509_213627.jpg
20180509_213641.jpg
20180509_213748.jpg

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 13 May 2018, 18:10
by 350-v-twin
:?: . . . . en de bovenkant van de zuigers? Die foto mis ik net.

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 13 May 2018, 21:20
by Pascal
20180509_213658.jpg

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 14 May 2018, 09:33
by hombre
dat lijken asso-zuigers (die nieuwe), geen bijzondere ervaring mee, ik heb er nog eentje liggen waar van onder een scheurtje in lijkt te zitten maar die er an de bovenkant niet door komt :?:

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 14 May 2018, 09:49
by 350-v-twin
Dat zijn dan kennelijk toch wel originele zuigers. Lange tijd ging het bericht rond dat er voor de 500 geen zuigers meer te koop waren. Uiteraard nog wel van Ducati Development Dortmund, maar dat zijn 'big bore kits' (520cc).

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 17 May 2018, 09:19
by Tintin
die gedemonteerde lijken wel zuigers voor een auto... VW Lupo?

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 17 May 2018, 09:34
by 350-v-twin
Tintin wrote:
17 May 2018, 09:19
die gedemonteerde lijken wel zuigers voor een auto... VW Lupo?
Dat zou nog wel kunnen. Uit Duitsland kwamen aangepaste VW Lupo zuigers, ook met de heron uitsparing in de bovenkant.

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 17 May 2018, 09:49
by Tom
Dit zijn de originele fabrieks zuigertjes, heb zelf ook nog een nieuw setje in verpakking liggen, welliswaar Cagiva, dus wellicht weer aftermarket spul?

Image

Image

Ik weet dat Tritsch met een knipoog adverteerde dat de zuigers die hij verkocht voor 350/400/500 nieuwe en verbeterde replica's waren van het origineel, dus geen aangepaste 'Autokolben'. Die van NLM zien er in ieder geval niet uit als huisvlijt, maar op t oog vrij identiek als de originele

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 17 May 2018, 09:58
by Tom
Trouwens, die oude 500 zuigers op de foto zien er toch nog hartstikke mooi uit? Waarom vervangen als je met een setje overmaakt zuigerveren, en dan 'terugvijlen' ook nog uit de voeten kan?

:!: O nu zie ik het die gedemonteerde zijn idd niet origineel :?

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 18 May 2018, 08:49
by 350-v-twin
Tom wrote:
17 May 2018, 09:49
Dit zijn de originele fabrieks zuigertjes, heb zelf ook nog een nieuw setje in verpakking liggen, welliswaar Cagiva, dus wellicht weer aftermarket spul?
Dat er Cagiva op de doos staat is niet verwonderlijk. In 1987 werd Moto Morini overgenomen door Cagiva. Als je goed op de doos kijkt staan er 4 merknamen naast/door elkaar: Cagiva, Ducati, Husqvarna en Moto Morini. Cagiva had zich lelijk vertild aan maar liefst 4 merken. En er gingen geruchten rond dat er gesjoemeld/gefraudeerd was met belastinggeld dat terugbetaald moest worden. Vervolgens sloot Cagiva in '92 de poorten van Moto Morini. Later werd Ducati verkocht aan een Amerikaanse investeringsgroep die het merk succesvol reanimeerde. De lege merknaam Moto Morini werd meeverkocht aan de Amerikanen.

Lang verhaal kort: dit zijn originele zuigers, waarschijnlijk van de Excalibur of New York die onder Cagiva regie werden gebouwd.

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 18 May 2018, 17:10
by Pascal
Tom wrote:
17 May 2018, 09:58
Trouwens, die oude 500 zuigers op de foto zien er toch nog hartstikke mooi uit? Waarom vervangen als je met een setje overmaakt zuigerveren, en dan 'terugvijlen' ook nog uit de voeten kan?

:!: O nu zie ik het die gedemonteerde zijn idd niet origineel :?
Ze zijn niet origineel maar ook mijn cilinders zijn redelijk beschadigd doordat de hele motor in de soep gedraaid is. Ik heb ook de indruk dat er 1 zuiger iets ovaal is door een ingeramde zuigerpen (was te dik). In ieder geval komt het er op neer dat ik momenteel zit met een boring van 71 of 72mm en een zuiger van 70 of 71mm (ik weet het niet meer zeker). De gemonteerde zuiger had ruim 1 mm speling :roll:

Ofwel kan ik gaan voor een big-bore kit 520cc met huidige cilinder en een hierin beschikbare overmaat zuiger. Dit mits opboren cilinder uiteraard.
Ofwel een andere cilinder scoren en netjes opboren naar de betreffende overmaat zuiger over welke ik reeds beschik. Mijn voorkeur gaat naar deze laatste. Tintin's gonna save the day, waarvoor dank! :lol:

De gemonteerde zuigers lijken van alle modellen die ik tegengekomen ben het meeste op die van Tritschs. Jammer dat alles niet verder met de nodige zorg is gemonteerd want die zijn blijkbaar echt wel kostelijk.

Ter zijde: Heeft iemand hier ervaring met de 520cc van ducati development dortmund?

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 19 May 2018, 11:37
by 350-v-twin
Pascal wrote:
18 May 2018, 17:10
Ter zijde: Heeft iemand hier ervaring met de 520cc van ducati development dortmund?
Daarvoor zal je op het Duitse Forum te rade moeten gaan, www.ital-web.de

Re: 500 sport reanimatie

Posted: 20 May 2018, 12:39
by Pascal
Dat laat ik dan maar links liggen. Mijn Duits is daarvoor niet goed genoeg.