500 sport reanimatie

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Pascal
Posts: 13
Joined: 23 Apr 2018, 21:30
Location: Oudenaarde (B)

500 sport reanimatie

Post by Pascal » 23 Apr 2018, 22:20

Dag allen,

Vorige zomer kocht ik een mooie '80 500 sport in een niet rijdende staat. Na een carburator revisie kreeg ik de motor vrij snel aan de praat. Ik merkte al snel dat de motor niet juist klonk dus ben ik verder op zoek gegaan. Motorolie eruit, en ja hoor! Vol vijlsel! Dit wordt een heel project...

Na demontage van het blok blijken allerlei zaken beschadigd, waarvan de belangrijkste:
-De big-end lagers zijn helemaal aan gort. Ook het krukas is hierdoor ingesleten.
-De cilinder(s) lijken wat ovaal uitgesleten.
-Vloeibare pakking ipv een koppakking??? :x
-Verkeerde zuigerpen (small end) door de voorste zuiger geramd. Kreeg deze er pas met enorm veel kracht uit. Vermoedelijk was de zuiger hierdoor vervormd?
-Tandwiel oliepomp versleten.

Gezien de vonk reeds is overgeslagen tussen mezelf en de morini ben ik van plan deze motor te reviseren. Alle advies hierover is welkom.
Mijn eerste gedacht ging naar een goede donormotor maar dat blijkt niet gemakkelijk te vinden. Een revisie blijkt toch aan de orde.

Allereerst moet de krukas aangepakt worden. Ofwel de big-end geslepen of toch een nieuwe? NLM vraagt hiervoor 570 pond :roll: Alternatief iemand?
Cilinders naar een overmaat uitboren of een nieuwe bus in persen?

Graag jullie mening/advies

Pascal
(foto's volgen)

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: 500 sport reanimatie

Post by Tintin » 25 Apr 2018, 08:56

Hoi Pascal, pas op: dat virus laat je nooit meer los...
Ik heb nog 500 onderdelen liggen, ook krukassen en cilinders. Wellicht kan ik je grotendeels uit de brand helpen :wink:
maar foto's... ben benieuwd of ik hem herken :mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: 500 sport reanimatie

Post by 350-v-twin » 25 Apr 2018, 16:01

Wat een grof schandaal dat motorfietsen zo verkloot worden :evil:
Ik hoop niet dat je de hoofdprijs voor die motor betaald hebt.

Pascal
Posts: 13
Joined: 23 Apr 2018, 21:30
Location: Oudenaarde (B)

Re: 500 sport reanimatie

Post by Pascal » 26 Apr 2018, 05:04

350-v-twin wrote:
25 Apr 2018, 16:01
Wat een grof schandaal dat motorfietsen zo verkloot worden :evil:
Ik hoop niet dat je de hoofdprijs voor die motor betaald hebt.
Erg jammer ja. De aankoop was een beetje een gok maar ja, ik zag hem staan en had het gevoel dat hij gelukkiger zou zijn in mijn garage. :)
Uiteindelijk heb ik na veel afbieden nog 2000 euro betaald. In feite meer dan ik wou uitgeven maar ik was er al verliefd op geworden... Ik heb eigenlijk niet echt een idee wat de marktwaarde zou zijn van een 500s in goede staat. In ieder geval wil ik hem wel tip-top in orde brengen. Niet alleen voor mij maar ook omdat de moto het verdient.
Tintin wrote:
25 Apr 2018, 08:56
Hoi Pascal, pas op: dat virus laat je nooit meer los...
Ik heb nog 500 onderdelen liggen, ook krukassen en cilinders. Wellicht kan ik je grotendeels uit de brand helpen :wink:
maar foto's... ben benieuwd of ik hem herken :mrgreen:
Nice! Ik stuur je een PM

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 500 sport reanimatie

Post by Tom » 26 Apr 2018, 11:17

We have all been there once....

We, lees: de jongens van hier, helpen je wel uit de brand. We hebben niets voor niets een TinTin rondlopen 8)

NLM is een goed adres, maar het is ook hun brood, dus als je een van de weinige aanbieders van onderdelen bent, kun je min of meer vragen wat je wilt.

Kortom, goed dat je hier dus even rond vraagt!

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 500 sport reanimatie

Post by hombre » 28 Apr 2018, 12:59

ik heb vorig jaar een 350-krukas laten slijpen, 2 cilinders laten honen en een hoofdlager op maat laten maken bij Frank in Hilversum voor minder, dus even zoeken en gij zult vinden. Het glijlager rechts op de krukas kan je vervangen door een Toyota nokkenaslager, als het huis (met die drie kleine imbussies) nog intact is. zal het nummertje nog even zoeken. het scheelt nogal qua centen in vgl met een origineel lager...
Zuigers en aanverwanten heeft Luzzi ms nog, maar dat zullen geen koopjes zijn...

Even doorbijten, maar een goede 500 Sport is een supermotor, ms wel een van de best sturende fietsen die ik ooit heb gehad!

Pascal
Posts: 13
Joined: 23 Apr 2018, 21:30
Location: Oudenaarde (B)

Re: 500 sport reanimatie

Post by Pascal » 30 Apr 2018, 17:53

Hierbij enkele foto's. Van zodra mijn BMW terug op zijn pootjes staat rol ik hem er nog even van tussen voor een betere foto. Ondertussen ben ik op zoek naar foto's van na de aankoop, in gemonteerde staat. Alweer een jaartje terug dus dat wordt diep graven.
Ik wil de morini graag zo origineel mogelijk dus opmerkingen zijn zeker welkom. Het is een morini 500W 1980. Blijkbaar in 2004 geimporteerd van NL naar BE.
Last edited by Pascal on 01 May 2018, 00:24, edited 2 times in total.

Pascal
Posts: 13
Joined: 23 Apr 2018, 21:30
Location: Oudenaarde (B)

Re: 500 sport reanimatie

Post by Pascal » 30 Apr 2018, 18:08

20180429_175953.jpg
20180429_180132.jpg
20180429_180011.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: 500 sport reanimatie

Post by Tintin » 01 May 2018, 08:20

dat lijkt wel zo'n oude afgeschuinde 3 1/2 tank... die hebben naar mijn weten nooit origineel op een 500 gezeten
Image

dit is een 500 tank
Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: 500 sport reanimatie

Post by Tintin » 01 May 2018, 08:21

2 van de 3 fotos doen het niet... kan je die nog ene keer plaatsen?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 500 sport reanimatie

Post by hombre » 01 May 2018, 09:03

Tintin wrote:
01 May 2018, 08:20
dat lijkt wel zo'n oude afgeschuinde 3 1/2 tank... die hebben naar mijn weten nooit origineel op een 500 gezeten
Ik denk dat het de reflectie is TinTin, de dop zit gewoon uit het midden

Pascal
Posts: 13
Joined: 23 Apr 2018, 21:30
Location: Oudenaarde (B)

Re: 500 sport reanimatie

Post by Pascal » 02 May 2018, 08:10

20180429_180037.jpg
20180429_180132.jpg
20180429_180011.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Pascal
Posts: 13
Joined: 23 Apr 2018, 21:30
Location: Oudenaarde (B)

Re: 500 sport reanimatie

Post by Pascal » 02 May 2018, 08:13

hombre wrote:
01 May 2018, 09:03
Tintin wrote:
01 May 2018, 08:20
dat lijkt wel zo'n oude afgeschuinde 3 1/2 tank... die hebben naar mijn weten nooit origineel op een 500 gezeten
Ik denk dat het de reflectie is TinTin, de dop zit gewoon uit het midden
Het is volgens mij toch de afgeschuinde 350 tank. Zie andere fotos

Er zijn me nog enkele onduidelijkheden:
-Ik merkte op dat er achteraan een brembo klauw zat en vooraan Grimeca. Dit lijkt me vreemd. Klopt dit wel? Schijven zijn voor en achter 260mm
-Is de 500 uitgevoerd in het zwart zoals de mijne? Ik las ergens dat de 350 allesinds niet in het zwart geleverd is.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: 500 sport reanimatie

Post by 350-v-twin » 02 May 2018, 14:21

Weet het niet 100% zeker, maar dacht dat de 500cc idd in zwart verkrijgbaar was, maar dan met striping blauw/goud/rood (van boven naar beneden), onderaan de tank, zoals deze:

Image

Hombre weet wel of dit origineel is, ik dacht van wel.
N.B. "zwart" is op zich wel een "Morini kleur", omdat de Rebello destijds ook in zwart geleverd werd.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 500 sport reanimatie

Post by hombre » 02 May 2018, 23:00

Denk het ook hoor, er zijn ook zwarte 3 1/2's met deze striping. Die op de foto van Tony is er precies zo een als die van Cees, en ik kan me herinneren dat er ook matzwarte waren.
Die tank is trouwens echt geen 3 1/2 tank hoor, de dop op die oude tanks zit in het midden...

Post Reply