Nieuw lid Arjan met 3 1/2 sport

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
User avatar
arjan
Posts: 4
Joined: 31 Oct 2009, 20:53

Post by arjan » 31 Oct 2009, 21:28

Hallo Morini Club Nederland. Het lijkt me wel leuk om mijzelf hier te introduceren.

Vorige maand met Tom een Moto Morini uit Duitsland gehaald. Tot nu toe geniet ik volop van de rij-ervaring en enthousiaste reacties van mensen op mijn pad.

Het is een '76 er met 14.000 km op de teller. Rijdt dan ook, naar mijn mening, als een nieuwe motor!

Foto's!

DE VORIGE EIGENAAR
Image

Image

Image

Image

ONS ANDERE PROJECT.
Image

TOMS MORINI
Image

TOMS MORINI 2
Image

Image

Image

Image

OFFICIEEL MAG IK GEEN BLAUW KENTEKEN VOEREN IVM INVOER IN 2009
Image

Image

Image

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 01 Nov 2009, 09:47

He Arjan

Gefeliciteerd dat ziet er een mooi stuk uit

Ik kan verkeerd zijn maar de achter schokdemper zouden chrome moeten zijn denk ik

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 01 Nov 2009, 11:30

Zeker mooi. En gezegend, dus wat kan je nog gebeuren? ;-)

User avatar
arjan
Posts: 4
Joined: 31 Oct 2009, 20:53

Post by arjan » 01 Nov 2009, 11:31

Dat klopt. Er zitten nu Hollandse dempers op van KONI.

Weet iemand wat de kleurcode is van het Morini-rood? De tank en zijkapjes wil ik graag wat opknappen.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 01 Nov 2009, 16:39

Als ze origineel zijn laat ze dan zo.
En als je ze toch laat doen, doe het dan goed ttz geen streepjes plakken maar spuiten of met de hand
Om zo dicht mogelijk het origineel te benaderen
De eerste sports hadden Fiat 152 (Rosso Vivo)

Vind dat ie er best uitziet zo, maar fotos bedriegen in dat opzicht wel eens.
Maar een oude machine mag best wat patin hebben

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 01 Nov 2009, 17:04

Hé Arjan,

mooie motor en welkom op het Forum!! Op het oog een goede aankoop :D

Vwb de kleur: een goede indicatie is vaak de onderkant van de tank.
Als je ermee naar een kleurmaker gaat, dan kan je het originele rood héél goed benaderen. Behalve de Fiat kleurcode die Raymond al noemde, vind je op de site van de Italiaanse Club ook kleurcodes. Ik weet alleen niet of daar ook kleuren bij staan van de 350 Sport.

http://www.morinispecial.it/ , dan "angolo tecnico" en "colori".
Last edited by 350-v-twin on 03 Nov 2009, 12:09, edited 1 time in total.

User avatar
arjan
Posts: 4
Joined: 31 Oct 2009, 20:53

Post by arjan » 02 Nov 2009, 17:56

Bedankt! Ik ben er ook erg blij mee, jammer dat de winter begint maar dan heb ik genoeg tijd om de tank + kappen te spuiten.

Ik wil m idd zo origineel mogelijk houden en zal dan waarschijnlijk de witte strepen erop spuiten en de Fiat 152 kleur gebruiken.

De kleur heb ik na een korte zoektocht op Google gevonden, de lakboer zal vast ook wel kleurkaarten van Fiat hebben.

Image

Bedankt voor de tips tot zover!

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 02 Nov 2009, 19:34

Een vraag voor de echte kenners: wie weet of er nog verschil zit met het 76er blok en een blok uit 79.? Uit de verhalen op internet lees je dat het blok anders gebalanceerd is, of zoiets. Wat ik misschien vragen wil: mijn 79er is nogal zenuwwachtiger als ik hem vergelijk met de 76er van arjan. En dan bedoel ik: echt heel anders. Mijn morini is constant in een opperste staat van opgefoktheid, deze 76 er is meer laagtoeriger, meer ontspannen, terwijl het toch echt een sportblok is! Verder voelt de koppeling ook anders, het geluid is heel anders (lafranconi's i.p.v busso's)

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 02 Nov 2009, 20:16

Tom wrote:Een vraag voor de echte kenners: wie weet of er nog verschil zit met het 76er blok en een blok uit 79.? Uit de verhalen op internet lees je dat het blok anders gebalanceerd is, of zoiets. Wat ik misschien vragen wil: mijn 79er is nogal zenuwwachtiger als ik hem vergelijk met de 76er van arjan. En dan bedoel ik: echt heel anders. Mijn morini is constant in een opperste staat van opgefoktheid, deze 76 er is meer laagtoeriger, meer ontspannen, terwijl het toch echt een sportblok is! Verder voelt de koppeling ook anders, het geluid is heel anders (lafranconi's i.p.v busso's)
Er staan hier op de site een aantal interviews met de peetvader van de 3 1/2, Franco Lambertini..

Hij verteld dat ze per ongeluk wel eens sport nokkenassen in strada blokken hebben gemonteerd en andersom in sport blokken.. Daarom hebben ze vanaf 75? of 76? geen sport nokkenassen meer in sports gebouwd... :?

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Nov 2009, 00:25

Hi tom check de stuurtijden van de nokkenas eens.
Misschien heb je geluk en een L5 erin zitten.
Of de oudere heeft geen S nokken

http://www.motomoriniclub.nl/tabel.html#camshaft

Dan zie je vanzelf welk type erin zit

Niet vergeten om de klepspeling te verhogen tot 1 mm als je gaat meten.
Een sjabloon heb ik ook nog wel voor je denk ik.

Image

Bij interesse stuur je maar je adres per PB



Normaal zou een oude sport onrustiger moeten zijn, later hebben ze iets aan de drijfstangen gedaan en dan waren er minder trillingen.

Eigenlijk moet ie ook net andersom zijn dan wat je verteld, lam in het onderste bereik en boven de 5000 in zijn nopjes




http://www.motomoriniclub.nl/tabel.html#camshaft

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Nov 2009, 00:32

Borrani wrote:
Er staan hier op de site een aantal interviews met de peetvader van de 3 1/2, Franco Lambertini..

Hij verteld dat ze per ongeluk wel eens sport nokkenassen in strada blokken hebben gemonteerd en andersom in sport blokken.. Daarom hebben ze vanaf 75? of 76? geen sport nokkenassen meer in sports gebouwd... :?
Imho was dat veel later hoor 75-76 waren de beginjaren van de sport.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 03 Nov 2009, 12:39

Misschien eens de sproeiers e.d. vergelijken? Ik had in mijn Stradaatje vroeger andere naaldbuizen zitten en toen werkte hij ook alleen maar bij hoge toeren. Het type weet ik niet meer, maar daar zaten alleen een paar gaatjes onderin en de vervangers hadden er ook een paar bovenin.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 03 Nov 2009, 17:19

Idd het verschil tussen Strada en Sport in de carburatie:

Naaldbuizen
Strada: 260K
Sport: 260BD

Tritsch in Duitsland heeft ze op voorraad.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 03 Nov 2009, 17:33

mantaray wrote:Hi tom check de stuurtijden van de nokkenas eens.
Misschien heb je geluk en een L5 erin zitten.
Of de oudere heeft geen S nokken
Hoi Mantaray, bedankt voor de info, ik ga eerst maar eens naar het sproeiertje kijken omdat ik uit ervaring weet dat daar veel verschillende in worden gestopt, ik zelf had bij de aanschaf een 118 (!) erin zitten wat het karakter erg anders maakte, daarna een 112 erin gezet en toen werd hij pas echt een asociale vooral en dus ook bij hogere toeren en snelheden. Ik heb zo de indruk dat ik een 'normale' sport heb en mijn broer gewoon tammere nokassen, maar dat past wel goed bij um vind ik :lol:

groetjes

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 03 Nov 2009, 20:26

350-v-twin wrote:Idd het verschil tussen Strada en Sport in de carburatie:

Naaldbuizen
Strada: 260K
Sport: 260BD

Tritsch in Duitsland heeft ze op voorraad.
TLM in Nijmegen heeft deze ook gewoon liggen, haal ik meestal mijn Dell'Orto spullen

Post Reply