Nieuw lid Arjan met 3 1/2 sport

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 11 Apr 2011, 21:07

Tom wrote:maar het is nog griezeliger om op (Britse) fietsen te rijden die nagenoeg NIET remmen!
:shock: :shock: :shock: :shock: Zit maar één ding op: verbieden dat Brit iron. 8) :mrgreen:

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 27 May 2011, 23:29

Tom wrote:Tony: Je hebt veel meer doseringsgevoel met een schijfrem, en met zo'n rem weet je nooit tot hoe ver je kan gaan, je kunt dit apparaat vol blokkeren volgens mij, dat maakte mijn ritje op dit monster gister wel wat griezelig, maar het is nog griezeliger om op (Britse) fietsen te rijden die nagenoeg NIET remmen!

Pfffft, remmen (zucht) :roll:

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 10 Oct 2011, 20:21

Over remmen gesproken..mijn broer heeft dus zijn 76 sport 'spaakwiel met schijf' omgebouwd naar een 74er 'spaakwiel met veels te grote trommel'.. het gedemonteerde wiel heb ik toen hij niet keek stiekem van de vrachtwagen laten vallen met het idee om 'ooit' mijn 77 gietwieler om te bouwen:

Image

Image

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 10 Oct 2011, 22:56

Jaja, wat een stoer ding! 8)

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 11 Oct 2011, 12:44

Ja cool heh, maar het was niet zomaar gepiept. Er moest nog een compleet achterwiel gevonden worden voor morini, en die zijn ten eerste niet te vinden in de maat van de trommel 180mm en ten tweede zijn dit soort wielen erg duur! Uiteindelijk heb ik een 200mm in Italie gevonden, gespaakt en al. voor 150 euro (nog bedankt Hans!) Toen moest nog een 'aanpassing' gedaan worden aan de kant van de tandwieldrager zodat de overbrenging van de ketting goed zou passen. Het deksel van de trommel en de tandwieldrager heb ik in Duitsland gevonden via het Duitse morini La Strega forum. Daarna moest het geheel van nieuwe lagers voorzien worden, busjes gedraaid worden, nieuwe band etc. Dat heb ik uitbesteed aan Bolman in Den Haag die dat klusje perfect geklaard heeft. Daarna de achterbrug opening wat ruimen omdat er een dikkere steekas in is gegaan, en volla! Er zit ook al een nieuwe spoel in (Rob Koster bedankt!), dit is nu mijn fijnst rijdende morini, wat een verschil!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 12 Oct 2011, 10:24

Tom wrote:Daarna moest het geheel van nieuwe lagers voorzien worden
Hallo Tom, ziet er goed uit!!

heb jij die lagers eruit gehaald, of bij Bolman laten doen?
Heb je tips? Ik heb n.l. 2 wielen waarbij dat ook moet gebeuren.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 12 Oct 2011, 12:04

Tony:

Ik heb ze inderdaad bij Bolman laten doen omdat er speciale maten inmoesten i.v.m niet standaard/ nieuw asje van de meenemer waar de borgmoer opgaat, en de grotere steekas. Er moesten daarnaast ook wat busjes gedraaid worden, Kijk het kost wat, maar dan gebeurd het gelijk goed. Er zitten ook meteen lagers in die wat sterker zijn en ook minder kantelmomenten hebben. Maar: bij Sanders in Den Haag hebben ze dus ook allerlei soorten lagers uit de zeventies en eighties, dus je kunt het ook zelf doen. Mijn broer was voor zijn Kanguro 130 euro kwijt voor het voorwiel en achterwiel. Het moeilijkste klusje is het eruit krijgen van de lagers. Maar daar hebben wij een handige harry voor (die ken jij ook wel) :lol:

Post Reply