Alternatieve ontsteking

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Alternatieve ontsteking

Post by Tintin » 23 May 2017, 10:53

iemand uit de Guzzi club is een bedrijfje voor electronische ontstekingen begonnen en die is bijna klaar met een versie voor de Morini 3 1/2 en 500
hier het bericht wat ik een tijdje terug op het engelse forum erover geschreven heb:
SWF IGNITION SYSTEMS is on the verge of completing a ignition system for the 3 1/2's and 500's. There is already some info on the forum.
http://morini-riders-club.com/forum/vie ... swf#p23174
Huub is running this with $5 AliExpress ignition coils... works fine up till now :wink:
I have supplied the maker of the systme with three electronic rev counters so these will also work with the system.
Exact cost is still unknown but it will probably be considerably cheaper compared to a complete Sachse setup.

je kan hem om info vragen op mail@swf-ignitionsystems.nl
hij heeft eerder o.a. een ontsteking gemaakt voor grote guzzis en daar zijn de meesten erg tevreden over.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Tom » 23 May 2017, 11:05

Ik heb de hype voor nieuwe accu ontstekingen nog steeds niet begrepen, geeft volgens mij aan dat er nog altijd een mysterie hangt boven het originele systeem, waar ik, eentje al weer 43 jaar oud, op al mijn Morini's nog steeds plezier van heb.

Natuurlijk zou ik niet snel meer een rit naar Bologna doen van 5000 km op de combinatie zwarte transducer/rode pick up, maar er zijn nog steeds (goedkopere) alternatieven.

Ik stel voor dat de schrijver zich eerst verdiept in het systeem:

https://www.youtube.com/watch?v=FWyYDVuvCp8

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by 350-v-twin » 24 May 2017, 16:12

Ik kreeg onlangs e-mail uit Italië over een nieuwe ontsteking. Ik ben bezig met een sub-pagina op de website met de omschrijving, foto's e.d.
De maker schreef mij dat hij alles zoveel mogelijk op de originele ontsteking heeft gebaseerd, maar heeft verbeterd.

Bestaat uit:
- universele transducers, dwz aan te sluiten op zwarte of rode pickup dmv verschillende aansluitingen.
- vervangt zwarte of grijze transducers.
- incl. aansluiting electronische toerenteller.

Verschil met origineel:
- meerdere (16) verschillende ontstekingscurven instelbaar.
- 2 extra externe bobines voor de hoge spanning naar de bougies. Bij de originele transducers zit deze bobine in de vorm van een spoel ingebouwd. In dit systeem dus apart.

Werkt op:
- originele dynamo, dwz mbv de ontstekingsspoel.

Kost compleet € 200 (concurende prijs).

Mocht je interesse hebben, dan kan ik je voorzien van het e-mail adres van de maker.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Tintin » 24 May 2017, 23:07

ik had begrepen dat het SWF systeem nog goedkoper zou zijn...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by mantaray » 26 May 2017, 07:47

hebben die geen site Tintin ?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by 350-v-twin » 26 May 2017, 10:29

Het zou niet eens om de prijs moeten gaan. Veel belangrijker is de juiste maximale vervroeging.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by mantaray » 26 May 2017, 17:16

350-v-twin wrote:Ik kreeg onlangs e-mail uit Italië over een nieuwe ontsteking. Ik ben bezig met een sub-pagina op de website met de omschrijving, foto's e.d.
De maker schreef mij dat hij alles zoveel mogelijk op de originele ontsteking heeft gebaseerd, maar heeft verbeterd.

Bestaat uit:
- universele transducers, dwz aan te sluiten op zwarte of rode pickup dmv verschillende aansluitingen.
- vervangt zwarte of grijze transducers.
- incl. aansluiting electronische toerenteller.

Verschil met origineel:
- meerdere (16) verschillende ontstekingscurven instelbaar.
- 2 extra externe bobines voor de hoge spanning naar de bougies. Bij de originele transducers zit deze bobine in de vorm van een spoel ingebouwd. In dit systeem dus apart.

Werkt op:
- originele dynamo, dwz mbv de ontstekingsspoel.

Kost compleet € 200 (concurende prijs).

Mocht je interesse hebben, dan kan ik je voorzien van het e-mail adres van de maker.
Een nieuwe ontsteking kan ik dat toch niet noemen Tony, werkt met originele pickup en en ontstekingspoel.
De laatsten zijn net de meest storinggevoelige onderdelen

Maar ben benieuwd naar de nieuwe pagina en hoe het geheel eruit ziet

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Tintin » 26 May 2017, 21:08

geen website maar Hubert (Huub Casanova) heeft het protoype getest.... vraag hem eens hoe die bevalt (hij is niet erg actief op dit forum,wel op het engelse).
bij de 1e productieronde neem ik er in iedr geval één voor de oermorini, daarna heb ik nog 4 gegadigden mocht het goed bevallen... :mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by 350-v-twin » 27 May 2017, 09:58

mantaray wrote: Een nieuwe ontsteking kan ik dat toch niet noemen Tony, werkt met originele pickup en en ontstekingspoel.
De laatsten zijn net de meest storinggevoelige onderdelen

Maar ben benieuwd naar de nieuwe pagina en hoe het geheel eruit ziet
Idd geen nieuwe ontsteking, maar een doorontwikkeling van de oude. Zelfs met zwakke ontstekingsspoel trekt dit systeem een vonk van 10mm. Bovendien universeel toepasbaar: aansluiting voor rode of zwarte pickup. Tevens voorzien van aansluiting voor electronische toerenteller. Daarnaast zijn er totaal 14 ontstekingscurven beschikbaar (7 tbv 350 en 7 tbv 500) en de mogelijkheid om je eigen curve toe te passen. De Italiaanse bouwer had zelf de pickup van Marcus Heilig toegepast.

Gisteren ben ik nog met de vertaling bezig geweest, maar gaat moeizaam.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Tintin » 29 May 2017, 08:16

mantaray wrote:Hmm misschien voor mijn volgende projectje.
FF kijken hoe ik in contact kom, guzzi forum ?
mail@swf-ignitionsystems.nl voor de maker
http://morini-riders-club.com/forum/mem ... ofile&u=84 voor de leverancier van de testezel
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Alternatieve ontsteking

Post by mantaray » 31 May 2017, 16:26

Heb ondertussen contact gehad met Anne en de ontstekingskurve kan je :

1) standaard Morini (vast)
2) zelf programmeren in een excel en uploaden (programmeerbaar)
3) een kurve specifieren en erop laten zetten. (vast)



Ik was van plan om er zo eentje op mijn huidig project te zetten (staat nog helemaal uitgekleed)
Maar misschien bouwen we even de blauwe strada om en neem ik die mee naar het treffen in Hamburg

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Alternatieve ontsteking

Post by mantaray » 12 Jun 2017, 18:11

OK heb zaterdag de strada in de van gegooid en richting Heino gereden voor de test.

Er moesten nog wat aanpassingen gedaan worden om het printje te bevestigen .. beetje draaiwerk voor wat busjes ed.
De verdere montage was eigenlijk straightforward ..nog even afstellen en het grote moment was aangebroken.
Starten ging vrij goed, op stationair kuchte de motor een beetje maar dat had ik anders ook bij een koude motor.

Anne had er een een v35 curve opgezet en later heeft hij die op mijn verzoek aangepast naar iets wat meer op de curve van een 350 morini leek (die op het internet de ronde gaan)
Daar zit je op 1000 rpm al op 20 graden, wat in de praktijk voor het terugslaan van de kickstarter zorgde.
Bij het reduceren van die 20 graden naar 10 was dat flink verminderd, maar nog niet helemaal weg.
De motor liep nu mooi 1200 rpm stationair .. tijd om een blokje rond te rijden.
In de woonwijk ben ik niet verder gekomen dan de 2 de versnelling, maar over het hele toerenbereik geen hickups.
Inmiddels was het 15 u en was het hoog tijd om weer naar huis te gaan.

Gisteren geen tijd meer gehad om er verder een testrit mee te doen en vanmorgen het systeem weer vervangen door de M.Heilig pickup en de blauwe transducers.
Deze ontsteking gaat op mijn huidig project.
Dan kan ik ook eens bekijken wat het doet onder volle belasting.

Minpuntje, maar wel op te lossen zei Anne, is het niet functioneren van de elektronische toerenteller.
Uit metingen bleek ook dat mijn huidig printje voor de toerenteller ook vrij optimistisch was die wees 1400/1500 toeren aan en lager kon ik de motor niet instellen.
Met een meter op de krukas bleek dat 1200 te zijn.

Heb iig geval veel bijgeleerd de laatste dagen ;-)
20170610_123419small.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Alternatieve ontsteking

Post by 350-v-twin » 12 Jun 2017, 20:01

Het mooie van de originele ontsteking is dat deze 7 à 8 graden verlaat tijdens het kickstarten. Dat voorkomt terugslaan van de kickstarter!!

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Alternatieve ontsteking

Post by Tintin » 13 Jun 2017, 08:59

tot welk toerental is de verlating? obv deze curves tot pakweg 250rpm waar ie de 0 doorsnijdt
http://www.motomoriniclub.nl/zuendung2.pdf
ik heb ook zo'n setje besteld, volledig programmeerbaar dus ik kan net zoveel prutsen met de curve als ik wil :twisted:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Alternatieve ontsteking

Post by 350-v-twin » 13 Jun 2017, 12:08

Wat is het toerental bij kickstarten? Geen idee.

Post Reply