welke loctite?

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

welke loctite?

Post by hombre » 23 Mar 2017, 12:41

Zeg jongens, ik zoek me een versuffing, maar meen me te herinneren dat ik her en der Loctite moet gebruiken bij het opbouwen van een V-twinblok.

Ik gebruikte het bij:
- bouten en moeren van de bigends
- moer bij het wormwiel van de oliepomp
- de onderste poelie van de nokkenasriem

Maar welke moeten dat ook weer zijn?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: welke loctite?

Post by 350-v-twin » 26 Mar 2017, 09:30

Bericht van Kees S:

wat betreft Loctite:

Voor de big-end bouten en moeren gebruik je de 'gewone' blauwe Loctite Borgvast- middel of hoog. Op de Krukas moer hoeft in principe geen Loctite omdat daar een zelfborgende moer op zit. Gebruik altijd de latere 'kasteelmoer' (castellated nut) met de 4 inkepingen omdat je deze moer met een hoog koppel moet vastzetten. De laatste WPHB vermelden maar liefst een koppel van 13 mkg voor deze moer! (itt de eerste modellen die ik meen, iets van 6? hadden)

De oude platte zeskant moeren daarvan hardt het plastic uit en komt de moer daardoor vanzelf los..goede reden om deze moeren altijd te vervangen. De door Tritsch geleverde castellated moeren zijn overigens te dik die lopen aan in het zijdeksel en vreten daar!

Het onderste riemwiel voor de nokkenasriem (dus die op de krukas<noemen we een riemwiel nooit een tandwiel!) moet je vastzetten met Loctite High Strength Retainer 638 (da's wel vrij duur!) Dat is een middel dat ook vult itt. de water dunne Borgvast dat alleen voor schroefdraadborging is.

Het krukasriemwiel moet je vastzetten met 638 omdat het spietje alleen voor de positionering is en niet voor het opnemen van zijdelingse krachten...Toen de motoren nieuw waren werd het riemwiel gemonteerd met een zuigpassing. Door roest gaat ie vervolgens muurvast zitten en bij demontage blijkt altijd dat de passing niet meer correct is. Montage zonder 638 zorgt ervoor dat het riemwiel uiteindelijk verschuift op de as met dra-ma-ti-sche gevolgen...

638 moet je demonteren door het te verhitten met een brandertje. Dan wordt de loctite weer vloeibaar. (het is een uithardende polyesterhars..)

Voor de rest van de motor hoef je geen bijzondere borgingen meer toe te passen behalve natuurlijk de vloeibare RTV pakking tussen het carter...

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: welke loctite?

Post by hombre » 27 Mar 2017, 10:43

Kijk, Keessie bedankt!

Post Reply