Page 1 of 1

#50 carter vs 500 carter

Posted: 01 Nov 2016, 15:17
by leosmids
Weet iemand wat het verschil is tussen een 350 en 500 cc carter. Ik wil kijken of het mogelijk is om een korte slag blok te maken met een 250 krukas in een 350 carter met dan 71 mm zuigers. Alle hulp is welkom :D

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 02 Nov 2016, 09:02
by 350-v-twin
Tom en TinTin moeten dat weten! Ben benieuwd.

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 04 Nov 2016, 11:47
by Tom
Ja TinTin en ik weten dat wel! :mrgreen:

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 04 Nov 2016, 11:49
by Tom
Als in Kuifje en Bobby en het avontuur van...

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 04 Nov 2016, 12:25
by leosmids
Ok. Nu wordt het spannend ;-).

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 04 Nov 2016, 12:43
by Tom
We wachten nog even op Kuifje

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 05 Nov 2016, 11:33
by Tom
Ok, ik ga nu maar wat roepen hoor.

Cilindergat is groter.
ik weet dat zo beetje alle lagers en vooral hoofdlagers anders zijn bij de 500, versnellingsbakas dikker, grotere zwaardere krukas en dus lagering, lijkt me dat dit ook consequenties heeft voor de buitendiameter en dus de gietingen voor de lagers?

Met andere woorden, heel precies weet ik het niet.

Echter, het principe 125/250/350/500 blijft hetzelfde, ik weet alleen niet hoeveel en waar alle aanpassingen in zitten, hetgeen jij naar zoekt.

In zo'n geval zijn de technische tekeningen met bijpassende maten heel duidelijk, heb je die voor de 500 bijvoorbeeld?

Maar korte slag met dikkere zuigers, klinkt wel heel interessant, waar komt die gedachte vandaan?

Ik weet dat het 350 carter 'goed genoeg' zou moeten zijn voor de constructie van een 500.

De heer Lambertini was zo bevlogen dat hij voor de 500 nog betere en zwaardere constructies bedacht, terwijl dit in de praktijk niet nodig was.

Of dat wil zeggen dat een 250 krukas 'zwaar genoeg' is voor dat soort grote zuigers, ik denk dat jij de eerste bent die dat gaat uitvinden..en nu begint mij te dagen dat jij wellicht de voordelen zoekt ten aanzien van racerij met een lichtere krukas, kortere slag en grotere klappen van de zuigers.

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 07 Nov 2016, 08:20
by Tintin
kuifje was ff offline :mrgreen:
in theorie zijn de carters identiek maar net zoals Tom zei zullen de lagers wel anders gedimentioneerd zijn...
zal eens kijken of ik een 500 en 350 carter uit de verhuis-chaos op kan diepen voor een fotosessie

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 07 Nov 2016, 10:55
by Eldert
korte slag lijkt aardig op papier misschien maar er zijn ook andere factoren waar je rekening mee moet houden .
je hebt een grotere verbrandingskamer dus om toch aan een redelijke compressieverhouding te komen ( voor een racer 1 op 11 ) heb je een hogere zuiger nodig . in het geval van een Morini met de Heron verbrandingskamer een zuiger waar minder materiaal uitgehaald is .

zijn zulke zuigers er ? of moet dit custom gemaakt worden

Eldert

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 07 Nov 2016, 11:35
by Tom
Zuigers van een VW Lupo bijvoorbeeld, wat was daar ook al weer mee?

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 07 Nov 2016, 17:36
by leosmids
Alle in en outs moeten we nog bekijken. Als ik 71 mm zuigers op het 350 carter kwijt kan zou dat mooi zijn en hoef ik geen 500 carter te scoren. Idee is natuurlijk meer toeren kunnen draaien en het geeft ook de mogelijkheid om er grotere kleppen in te zetten. iets verder uit elkaar zodat er genoeg materiaal tussen de kleppen blijft zitten. Het wordt wel een aardige klus maar het is de bedoeling dat dit een langer lopend project wordt.

Alvast bedankt voor de input.

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 10 Nov 2016, 21:09
by 350-v-twin
Volgens Lambertini, de maestro zelf, zie http://www.motomoriniclub.nl/rebello-interv.pdf

"Het blok presteerde goed met een gemiddelde druk van 14,8 bar, hetgeen destijds een uitstekende waarde was. Hij draaide tot 12.000 toeren per minuut en leverde een goed koppel. Het benzineverbruik was gunstig".

Verder:

"Bovendien was de 350 een modulair blok. Het was mogelijk om verschillende motoren te bouwen met dezelfde carterdelen, zoals 125cc, 175cc of 250cc ééncilinder (175cc werd niet gebouwd, het werd een 250cc – TK), voorts 250cc en 350cc tweecilinders. (De 500cc wordt hier niet genoemd – TK). Het was voldoende om de cilinders te verwisselen. Dit was voor het eerst dat zoiets bij motorfietsen werd toegepast".

Aangezien Lambertini hier de 500cc niet noemt, best interessant om te weten of het carter dan wel/niet gelijk is aan de 350. Als je de onderdelen catalogi van de 350 en 500 vergelijkt kan je zien of de lagers in de carterhelften gelijk zijn of niet. Dat geeft al een goede eerste indicatie.

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 17 Nov 2016, 18:13
by leosmids
Iemand die nog 250 spul in de aanbieding heeft? Kan ik alvast kijken of ik de kruk in de 350 carters kwijt kan.

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 07 Dec 2016, 10:31
by leosmids
Ik heb voor een redelijke prijs een experiment van iemand kunnen overnemen. 350 blok compleet met een 250 krukas en 500 zuigers en cilinders. Goede basis om een korte slag blok mee te gaan bouwen. Ook een recht vertande primaire overbrenging kunnen scoren. Scheelt weer een klein beetje warmte ontwikkeling in het blok.

Re: #50 carter vs 500 carter

Posted: 07 Dec 2016, 10:35
by Tom
your lucky day! hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen zou ik zeggen