Uitlaat wartel op de uitlaatbocht?

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
Morinijan
Posts: 1
Joined: 19 Oct 2016, 11:18

Uitlaat wartel op de uitlaatbocht?

Post by Morinijan » 19 Oct 2016, 11:24

Weet iemand hoe ik de uitlaatwartel op de uitlaat bocht krijg?
Ik zie dat er op de uitlaat een soort rand zit. In het onderdelenboek zie ik dat deze eruit te halen is.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Anders weet ik niet hoe ik de wartel op de uitlaat krijg.

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Re: Uitlaat wartel op de uitlaatbocht?

Post by seventies » 19 Oct 2016, 21:33

begrijp eigenlijk niet wat je precies bedoeld. Misschien een foto posten?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Uitlaat wartel op de uitlaatbocht?

Post by hombre » 20 Oct 2016, 12:25

en over welk model heb je het?

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Uitlaat wartel op de uitlaatbocht?

Post by leosmids » 21 Oct 2016, 12:49

Hoi Morinijan,

Normaal kan de wartel over de rand die op de uitlaat zit. Er zitten dan twee halve maan platen tussen die tegen deze rand vallen en waar de uitlaat wartel tegen aan drukt. De rand die aan deze halve maan stukken zit komt tegen de wartel. Dit voor de 350 en 500 twins.

Succes,

Leo

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Uitlaat wartel op de uitlaatbocht?

Post by 350-v-twin » 21 Oct 2016, 15:08

Weet iemand hoe ik de uitlaatwartel op de uitlaat bocht krijg?
Ik zie dat er op de uitlaat een soort rand zit. In het onderdelenboek zie ik dat deze eruit te halen is.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Anders weet ik niet hoe ik de wartel op de uitlaat krijg.
De standaard situatie is zo dat de uitlaatbocht en de uitlaat 2 losse onderdelen zijn. De wartel schuif je in dat geval over de uitlaatbocht heen. Vervolgens schuif je de uitlaat op de bocht en die 2 onderdelen zet je op elkaar vast met een klem van de juiste diameter.

Ik heb eens gezien dat een 'grappenmaker' de uitlaat aan de uitlaatbocht gelast had. Dan krijg je de wartel er met geen mogelijkheid meer op.

Hieronder nog even de tip hoe je A) de wartel goed monteert en B) het hele uitlaatsysteem

Eerst A)
1) Wartel moet van brons zijn, of van verchroomd brons,
2) Schroefdraad van de wartel insmeren met koperpasta (anders krijg je 'm in de toekomst niet meer los),
3) Juiste type bronzen "halve maantje" om de flens van de uitlaatwartel,
(Let op: er bestaan verschillende soorten "halve maantjes". Er zijn verschillende typen flenzen vd uitlaatbochten. Die hebben verschillende "halve maantjes".
4) Nieuwe uitlaatpakking gebruiken,
5) Wartel eerst zoveel mogelijk met de hand vastdraaien,
6) Daarna goed passende haaksleutel gebruiken en vastdraaien.

Dan B)
1) Terwijl je de uitlaatbochten en wartel monteert hang je de uitlaten op hun plek, maar schroeft nog niets vast,
2) De beide bouten aan de uitlaat en de klem tussen uitlaatbocht en uitlaat dus nog niet vastdraaien,
3) Zodra de wartels met de haaksleutel zijn vastgedraaid, dan ook de bouten tussen uitlaten en achterbrug vastzetten,
4) Klem tussen bocht en uitlaat vastzetten.

Tot slot:
1) Trek nu de wartels zo strak mogelijk aan met de haaksleutel. Verleng de haaksleutel evt. dmv een stuk pijp van 20cm om meer kracht te kunnen zetten.
2) Rij de motor warm op bedrijfstemperatuur. Trek dan de wartels nogmaals na met de verlangde haaksleutel.
3) Na een volgende rit nogmaals herhalen.

Als je zo te werk gaat gaan de wartels niet meer los onder het rijden en is extra borging overbodig. De koperpasta zorgt ervoor dat je ook na jaren de wartels weer kunt lossen als dat nodig mocht zijn.
Koperpasta kun je ook gebruiken op het schroefdraad van de klem tussen bochten en uitlaten en op de bouten waarmee de uitlaten aan het frame vastzitten.

Gini Mauro van de Italiaanse Morini Club verkoopt nieuwe verchroomde bronzen wartels http://www.morinispecial.it/joomla/inde ... ent&id=178 en ook een perfect passende sleutel bij de wartels. Aanrader!!

Post Reply