Page 1 of 1

Hoofdsproeiers

Posted: 29 Jul 2016, 13:47
by 350-v-twin
Kan iemand mij vertellen hoe je merkt of de gemonteerde hoofdsproeiers te klein zijn?
Wat gebeurt er dan?

Op mijn Kanguro (350cc) zijn Dellorto's VHBZ 25BS gemonteerd met hoofdsproeiers 90. Volgens de Dellorto catalogus is dat de juiste maat.
Zelf heb ik het idee dat ze te klein zijn, maar ik wil ff jullie ervaringen horen als dat kan.

Re: Hoofdsproeiers

Posted: 29 Jul 2016, 19:08
by hombre
Als ze serieus te klein zijn kan je een vastloper krijgen door een te arm mengsel. Overigens hebben de 501-modellen allemaal 76 als hoofdsproeiermaat. Over klein gesproken! En dan toch de snelste zijn.
Ik heb wel eens ergens een discussie gezien over moderne benzine en van dat je dan wel één of twee maatjes kleiner kan gaan. Moderne benzine is immers ontwikkeld voor injectiemotoren en die hebben pas echt een kleine doorlaat. Ik heb hier eens een boom over opgezet met een pomphouder.

Re: Hoofdsproeiers

Posted: 29 Jul 2016, 21:27
by Eldert
ik denk dat je eerder groter moet met de hoofdsproeier . er zit tegenwoordig aardig wat alcohol ( ethanol ) in de benzine .
alcohol heeft een lagere calorische waarde dus er is meer van nodig .

Eldert

Re: Hoofdsproeiers

Posted: 30 Jul 2016, 08:38
by 350-v-twin
Dank jullie voor je commentaar!

Gisteren heb ik idd grotere hoofdsproeiers gemonteerd. Nog niet mee gereden.

Re: Hoofdsproeiers

Posted: 30 Jul 2016, 11:40
by hombre
Eldert wrote:ik denk dat je eerder groter moet met de hoofdsproeier . er zit tegenwoordig aardig wat alcohol ( ethanol ) in de benzine .
alcohol heeft een lagere calorische waarde dus er is meer van nodig .

Eldert
Van die calorietjes klopt ook. Gek genoeg reed mijn 3 1/2 een stuk verder op één tank vroeger. Dat lijkt me uiteindelijk toch ook milieuvriendelijker dan dat ik nu een vijfde meer uitstoot aan zooi dan voorheen... (om nog maar te zwijgen over polyester tanks die gewoon oplossen in die troep :cry: )

Re: Hoofdsproeiers

Posted: 31 Jul 2016, 15:25
by 350-v-twin
hombre wrote:Gek genoeg reed mijn 3 1/2 een stuk verder op één tank vroeger.
Ik heb aan den lijve ondervonden dat dat aan het merk van de benzine kan liggen. Een aantal jaren geleden moest ik met regelmaat naar Delft. Daar was de pomp van de Macro en dus gooide ik de auto gelijk vol. Ik hield altijd het verbruik bij mbv een handige rekenlineaal die ik had. Na een paar maanden ging mijn bezoek aan Delft niet door en tankte ik bij de Shell. Tot mijn stomme verbazing reed ik met de Shell benzine meer dan 100 tot 150km verder op een tank. Daarna heb ik die vergelijking nog een paar maal herhaald en iedere keer was het prijs: met Shell reed ik 100~150km méér op een volle tank dan met Macro benzine.