naaldlager achtervork?

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

naaldlager achtervork?

Post by hombre » 29 Jul 2016, 02:36

Heeft iemand z'n achtervork wel eens verbouwd naar een met naaldlagers?
Ik heb er nu een los van een Camel en als ik zo eens meet en dan wat op het web op zoek kan ik bijv 3 van deze dingen op een rijtje monteren (6 in totaal dus). Die van de Camel lijkt verdacht veel op die van de 3 1/2 trouwens. Iemand die wel eens naast elkaar gelegd?

https://www.bernardsanders.com/artikel/ ... en-hk-1816

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: naaldlager achtervork?

Post by 350-v-twin » 29 Jul 2016, 10:21

Nee, heb er geen ervaring mee.

Wat opmerkingen die ik in de loop der tijd verzameld heb:

1) Ik kan mij herinneren dat ik ooit het advies kreeg dat dat geen goede conversie is, maar ik weet niet meer wie mij dat vertelde.
2) In een oude Rebello (ong. 1998) staat een artikel van iemand die z'n 3 1/2 heeft omgebouwd naar naaldlagers.
3) Tritsch verkoopt naaldlager sets.
4) Bij de Camel zou ik extra oppassen, want hoewel je waarschijnlijk niet het zand opzoekt is het toch een off-the-road machine. Die lagers moeten daarom zoveel mogelijk stof-/zanddicht zijn.
N.B., kan het zijn dat om die reden er op mijn Kanguro kunststof bussen gemonteerd zijn voor de lagering?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 29 Jul 2016, 11:47

Ja ik weet dat die meneer van Amex het niks vond, maar die had wrs nog een voorraadje bussen waar-ie vanaf wilde :p
Die achtervork van jou is trouwens net zo'n ding als in de Excaliburs, een rechttoe-rechtaan as met twee kunststof bussen. Maar idd als ik die dingen monteer moet er wel een stofring tussen. Of ms bestaan er wel dichte versies van die lagers.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: naaldlager achtervork?

Post by 350-v-twin » 29 Jul 2016, 13:41

hombre wrote:Maar idd als ik die dingen monteer moet er wel een stofring tussen. Of ms bestaan er wel dichte versies van die lagers.
Precies :!: :!: Daar zou ik even naar informeren.

Tijdje geleden kraakten de (goedkope)wiellagers van mijn Kanguro. De nieuwe wiellagers -- met stofafdichting -- draaien nu weer zoals het hoort 8)

Eldert
Posts: 17
Joined: 17 Sep 2015, 11:21

Re: naaldlager achtervork?

Post by Eldert » 29 Jul 2016, 21:20

Hallo Hans

ik weet heel weinig van Moto Morini maar ik weet wel dat een naaldlager op een gehard oppervlakte moet lopen iets van 58 tot 62 rockwell . ik denk niet dat je achtervork as zo hard is

Groeten Eldert

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 29 Jul 2016, 21:26

Eldert wrote:Hallo Hans

ik weet heel weinig van Moto Morini maar ik weet wel dat een naaldlager op een gehard oppervlakte moet lopen iets van 58 tot 62 rockwell . ik denk niet dat je achtervork as zo hard is

Groeten Eldert
Die uit het linkje zijn dicht dus die draait dan in 'zichzelf', een open versie lijkt me inderdaad niet oké. Of maakt het niet uit?

Eldert
Posts: 17
Joined: 17 Sep 2015, 11:21

Re: naaldlager achtervork?

Post by Eldert » 29 Jul 2016, 21:38

waar laat je de binnenkant van het naaldlager op lopen ? op de originele achtervork as ?

eldert

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 29 Jul 2016, 21:42

Eldert wrote:waar laat je de binnenkant van het naaldlager op lopen ? op de originele achtervork as ?

eldert
Jawel, die zou dan hard genoeg moeten zijn... (?) Origineel draait-ie in bronzen bussen.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: naaldlager achtervork?

Post by 350-v-twin » 30 Jul 2016, 08:36

hombre wrote:Jawel, die zou dan hard genoeg moeten zijn... (?) Origineel draait-ie in bronzen bussen.
.....brons is zachter dan staal. Met naaldlagers wordt het staal-op-staal.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 30 Jul 2016, 11:41

Ja, maar ja, welke is uiteindelijk harder? Geloof dat die as ook hardverchroomd is?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 31 Jul 2016, 01:21

Dat spul van Tritsch draait ook een-op-een op de as zo te zien
http://w-tritsch.jimdo.com/spezialteile/

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 02 Aug 2016, 11:33

Zo, maar even wat informatie ingewonnen bij onze oosterburen. Die as is dus niet hard genoeg om daar zonder meer naaldlagers op te laten draaien. Die dingen worden afgedraaid en dan komt er een soort bus omheen waar de lagers op draaien... Of je moet de as van Tritsch bestellen die kennelijk wel gehard is. Zo zit dat dus!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: naaldlager achtervork?

Post by 350-v-twin » 02 Aug 2016, 17:48

Misschien zijn bronzen bussen een beter idee? Zo is het tenslotte af-fabriek geleverd. Beetje bankwerker kan ze heel precies draaien. Dan alleen nog een kwestie van 'oude eruit', nieuwe erin persen.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: naaldlager achtervork?

Post by hombre » 02 Aug 2016, 18:22

jep dat is idd het origineel, ik heb ze ooit als eens vervangen op m'n 3 1/2-ie.
Maar ik had laatst een setje balhoofdlagers besteld voor de kamelen en dat zijn allemaal standaardmaten (ook wiellagers voor een Fiat- ik weet even niet welk type) dus vandaar dat ik me afvroeg of dat niet anders kon. Maar ms komt er een geharde as uit Dld deze kant op, dus dan ga ik het sowieso proberen :mrgreen:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: naaldlager achtervork?

Post by 350-v-twin » 03 Aug 2016, 08:43

Dit is toch voor de kameel met de zwabberende achterbrug?

Post Reply