naaldlager achtervork?
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
naaldlager achtervork?
Heeft iemand z'n achtervork wel eens verbouwd naar een met naaldlagers?
Ik heb er nu een los van een Camel en als ik zo eens meet en dan wat op het web op zoek kan ik bijv 3 van deze dingen op een rijtje monteren (6 in totaal dus). Die van de Camel lijkt verdacht veel op die van de 3 1/2 trouwens. Iemand die wel eens naast elkaar gelegd?
https://www.bernardsanders.com/artikel/ ... en-hk-1816
Ik heb er nu een los van een Camel en als ik zo eens meet en dan wat op het web op zoek kan ik bijv 3 van deze dingen op een rijtje monteren (6 in totaal dus). Die van de Camel lijkt verdacht veel op die van de 3 1/2 trouwens. Iemand die wel eens naast elkaar gelegd?
https://www.bernardsanders.com/artikel/ ... en-hk-1816
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: naaldlager achtervork?
Nee, heb er geen ervaring mee.
Wat opmerkingen die ik in de loop der tijd verzameld heb:
1) Ik kan mij herinneren dat ik ooit het advies kreeg dat dat geen goede conversie is, maar ik weet niet meer wie mij dat vertelde.
2) In een oude Rebello (ong. 1998) staat een artikel van iemand die z'n 3 1/2 heeft omgebouwd naar naaldlagers.
3) Tritsch verkoopt naaldlager sets.
4) Bij de Camel zou ik extra oppassen, want hoewel je waarschijnlijk niet het zand opzoekt is het toch een off-the-road machine. Die lagers moeten daarom zoveel mogelijk stof-/zanddicht zijn.
N.B., kan het zijn dat om die reden er op mijn Kanguro kunststof bussen gemonteerd zijn voor de lagering?
Wat opmerkingen die ik in de loop der tijd verzameld heb:
1) Ik kan mij herinneren dat ik ooit het advies kreeg dat dat geen goede conversie is, maar ik weet niet meer wie mij dat vertelde.
2) In een oude Rebello (ong. 1998) staat een artikel van iemand die z'n 3 1/2 heeft omgebouwd naar naaldlagers.
3) Tritsch verkoopt naaldlager sets.
4) Bij de Camel zou ik extra oppassen, want hoewel je waarschijnlijk niet het zand opzoekt is het toch een off-the-road machine. Die lagers moeten daarom zoveel mogelijk stof-/zanddicht zijn.
N.B., kan het zijn dat om die reden er op mijn Kanguro kunststof bussen gemonteerd zijn voor de lagering?
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
Ja ik weet dat die meneer van Amex het niks vond, maar die had wrs nog een voorraadje bussen waar-ie vanaf wilde :p
Die achtervork van jou is trouwens net zo'n ding als in de Excaliburs, een rechttoe-rechtaan as met twee kunststof bussen. Maar idd als ik die dingen monteer moet er wel een stofring tussen. Of ms bestaan er wel dichte versies van die lagers.
Die achtervork van jou is trouwens net zo'n ding als in de Excaliburs, een rechttoe-rechtaan as met twee kunststof bussen. Maar idd als ik die dingen monteer moet er wel een stofring tussen. Of ms bestaan er wel dichte versies van die lagers.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: naaldlager achtervork?
Precies Daar zou ik even naar informeren.hombre wrote:Maar idd als ik die dingen monteer moet er wel een stofring tussen. Of ms bestaan er wel dichte versies van die lagers.
Tijdje geleden kraakten de (goedkope)wiellagers van mijn Kanguro. De nieuwe wiellagers -- met stofafdichting -- draaien nu weer zoals het hoort
-
- Posts: 17
- Joined: 17 Sep 2015, 11:21
Re: naaldlager achtervork?
Hallo Hans
ik weet heel weinig van Moto Morini maar ik weet wel dat een naaldlager op een gehard oppervlakte moet lopen iets van 58 tot 62 rockwell . ik denk niet dat je achtervork as zo hard is
Groeten Eldert
ik weet heel weinig van Moto Morini maar ik weet wel dat een naaldlager op een gehard oppervlakte moet lopen iets van 58 tot 62 rockwell . ik denk niet dat je achtervork as zo hard is
Groeten Eldert
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
Die uit het linkje zijn dicht dus die draait dan in 'zichzelf', een open versie lijkt me inderdaad niet oké. Of maakt het niet uit?Eldert wrote:Hallo Hans
ik weet heel weinig van Moto Morini maar ik weet wel dat een naaldlager op een gehard oppervlakte moet lopen iets van 58 tot 62 rockwell . ik denk niet dat je achtervork as zo hard is
Groeten Eldert
-
- Posts: 17
- Joined: 17 Sep 2015, 11:21
Re: naaldlager achtervork?
waar laat je de binnenkant van het naaldlager op lopen ? op de originele achtervork as ?
eldert
eldert
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
Jawel, die zou dan hard genoeg moeten zijn... (?) Origineel draait-ie in bronzen bussen.Eldert wrote:waar laat je de binnenkant van het naaldlager op lopen ? op de originele achtervork as ?
eldert
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: naaldlager achtervork?
.....brons is zachter dan staal. Met naaldlagers wordt het staal-op-staal.hombre wrote:Jawel, die zou dan hard genoeg moeten zijn... (?) Origineel draait-ie in bronzen bussen.
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
Ja, maar ja, welke is uiteindelijk harder? Geloof dat die as ook hardverchroomd is?
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
Dat spul van Tritsch draait ook een-op-een op de as zo te zien
http://w-tritsch.jimdo.com/spezialteile/
http://w-tritsch.jimdo.com/spezialteile/
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
Zo, maar even wat informatie ingewonnen bij onze oosterburen. Die as is dus niet hard genoeg om daar zonder meer naaldlagers op te laten draaien. Die dingen worden afgedraaid en dan komt er een soort bus omheen waar de lagers op draaien... Of je moet de as van Tritsch bestellen die kennelijk wel gehard is. Zo zit dat dus!
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: naaldlager achtervork?
Misschien zijn bronzen bussen een beter idee? Zo is het tenslotte af-fabriek geleverd. Beetje bankwerker kan ze heel precies draaien. Dan alleen nog een kwestie van 'oude eruit', nieuwe erin persen.
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: naaldlager achtervork?
jep dat is idd het origineel, ik heb ze ooit als eens vervangen op m'n 3 1/2-ie.
Maar ik had laatst een setje balhoofdlagers besteld voor de kamelen en dat zijn allemaal standaardmaten (ook wiellagers voor een Fiat- ik weet even niet welk type) dus vandaar dat ik me afvroeg of dat niet anders kon. Maar ms komt er een geharde as uit Dld deze kant op, dus dan ga ik het sowieso proberen
Maar ik had laatst een setje balhoofdlagers besteld voor de kamelen en dat zijn allemaal standaardmaten (ook wiellagers voor een Fiat- ik weet even niet welk type) dus vandaar dat ik me afvroeg of dat niet anders kon. Maar ms komt er een geharde as uit Dld deze kant op, dus dan ga ik het sowieso proberen
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: naaldlager achtervork?
Dit is toch voor de kameel met de zwabberende achterbrug?