bougies gaan vlug kapot

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 18 Jul 2016, 17:30

Ik had al ervaring van in het begin dat ik mijn 350 sport had dat ik op tijd en stond best eens nieuwe bougies mocht monteren, want telkens hij na zo'n 400km goed warm was en ik hem afzette, was hij tot na afkoeling niet met de kickstrater meer op gang te krijgen. Nu loopt het echter de spuigaten uit: bij mijn laatste ritje met nieuwe bougies, merkte ik al sputtering. eerst nog efkes op één cilinder verder maar uiteindelijk aan de kant. Reservebougies er in en terug weg, maar eens terug thuis (ik heb wijselijk rechtsomkeer gemaakt), viel hij net voor ik de oprit bereikte alweer stil. De bougies die ik er uit had gehaald, stonden vrij wit welk dus duidde op een arm mengsel. Ik heb K&N luchtfilters zitten met Lafranconi uitlaatdempers en nu is mijn vraag: is hier iemand die met dezelfde opstelling rijdt en welke sproeiers hebben jullie dan zitten? Ik vermoed namelijk dat ik daar een aanpassing zal moeten doen...

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by hombre » 18 Jul 2016, 21:11

Ik had ooit een verbouwde GT met K&N's waar de hoofdsproeiers 125 waren ipv de standaard 112, de rest was hetzelfde meen ik me te herinneren

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 19 Jul 2016, 12:20

Ok, bedankt, ik zal eens proberen met een waarde van 10 hoger om te beginnen. :wink:

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 22 May 2017, 23:28

Wegens aanslepende verbouwingen nu nog maar pas eindelijk kunnen testen met grotere sproeiers maar na wederom een tiental kilometers te hebben gereden vandaag, was het weer zover en kon ik op één cilinder nog thuis geraken. Ik begin dan ook sterk te denken dat ik de fout echt in het ontstekingscircuit zelf moet gaan zoeken. De vraag is nu natuurlijk: wat ga ik vervangen? Zijn het de pick-ups die het laten afweten bij het warm worden? Ligt het aan de transducers? Eén van de twee transducers heb ik vervangen toen ik de Morini kocht want toen had ik totaal geen ontsteking op die ene cilinder. Is er een betaalbaar alternatief om het ganse boeltje te vervangen en zodoende wat bedrijfszekerheid te bekomen?

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 29 May 2017, 12:43

Allen bedankt dat jullie zo massaal reageren op dit topic. Zeer leerrijk tot nu toe.

Ik denk echter dat ik het euvel heb gevonden. Vanavond bij mooi weer echter nog een ultieme test.

Ben er vorige zaterdag mee bezig geweest en stootte op iets waar ik in feite al eerder aandacht had moeten aan schenken. Op mijn Morini zaten namelijk bougiedoppen met zogeheten ontstoorders in de vorm van ijzeren plakjes die rond de bougiekop zitten gefelst. Ik had daar tot nu toe overheen gekeken maar heb ze nu verwijderd. Sinds ik lang geleden op een van mijn Flandria-brommers al eens zo'n bougiekop van dat metalen omhulsel had ontdaan omdat ik ontdekt had dat deze voor kortsluiting zorgden (kan dus natuurlijk met een barstje in het bakelieten gedeelte van de bougiekop te maken hebben); heb ik immers al steeds wat argwanend gestaan tov dit soort bougiekoppen. Ik heb zaterdag een ritje gedaan van om en bij de 10 km en hij bleef het goed doen, daar waar hij voorheen bij dezelfde rit al lang op één poot begon te lopen.

Als er geen onweer dreigt, zal ik vanavond een langere rit maken (maar blijf toch 'rond de kerktoren' voor de zekerheid :D ) en zien wat het geeft. Als alles ok is, vervang ik uiteraard nog eens de oude koppen door nieuwe.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by 350-v-twin » 29 May 2017, 16:52

Ik kan je NGK bougiedoppen http://www.tenkateshop.com/ngk-bougiedo ... Gwod2GMKbQ aanbevelen. Die zijn waterdicht door de rubber rand om de bougie. Nog beter zijn de rubberen bijna "lege" doppen van Ariete, zoals op de off-roads Kanguro en Camel. Die zijn hier lastig te vinden, maar ze zijn en waterdicht en hebben geen inwendige weerstand, dus betere vonk.

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 29 May 2017, 17:30

Thx voor de tip. Op mijn Kanguro zitten er idd ook van die Ariete-doppen. Denk dat ik toch voor de NGK-doppen zal gaan voor de Sport. Maar goed, eerst eens testen vvd om te zien of de doppen wel degelijk de boosdoeners waren. :wink:

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Tintin » 30 May 2017, 08:22

je kan de weerstand makkelijk verwijderen uit een NGK dop, heb je ook een betere vonk
volgens mij heb ik eerder de "how to" hier geplaatst...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Tintin » 30 May 2017, 08:25

gevonden, je kan het de weerstand ipv een veertje ook vervangen door een koperen staafje
Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by 350-v-twin » 31 May 2017, 12:53

mantaray wrote:Tony kan je misschien het "nieuwe onstekingsgedeelte" in een ander draadje kopieren ?
Dan vinden we het later ook nog terug.
Heb contact gehad met de maker en lijkt wel iets voor mijn huidig project
Sorry Ray, wat bedoel je precies? Ik heb heb het niet begrepen ...

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by mantaray » 31 May 2017, 16:12

deze draad ff splitten en het gedeelte over de nieuwe ontstekingen van jou en tintin apart zetten.
Ik kan ook wel ff kijken hoor, ik heb nog steeds access hier

Heb het al even gedaan, het gedeelte heet nu alternatieve ontsteking
En sorry voor de highjacking Pantah

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 01 Jun 2017, 06:52

mantaray wrote: En sorry voor de highjacking Pantah
No problemo :wink: ik vind het allemaal hoogstinteressant wat ik allemaal lees. Ben trouwens nog altijd niet aan een duchtige testrit toegekomen :oops:

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Re: bougies gaan vlug kapot

Post by Pantah » 04 Jun 2017, 13:43

Gisteren ruim 30km gereden en alles in orde! Zo dadelijk weer de baan op. Ik hoop dat mijn post ook voor anderen nuttig was. :wink:

Post Reply