Page 1 of 1

bougies gaan vlug kapot

Posted: 18 Jul 2016, 17:30
by Pantah
Ik had al ervaring van in het begin dat ik mijn 350 sport had dat ik op tijd en stond best eens nieuwe bougies mocht monteren, want telkens hij na zo'n 400km goed warm was en ik hem afzette, was hij tot na afkoeling niet met de kickstrater meer op gang te krijgen. Nu loopt het echter de spuigaten uit: bij mijn laatste ritje met nieuwe bougies, merkte ik al sputtering. eerst nog efkes op één cilinder verder maar uiteindelijk aan de kant. Reservebougies er in en terug weg, maar eens terug thuis (ik heb wijselijk rechtsomkeer gemaakt), viel hij net voor ik de oprit bereikte alweer stil. De bougies die ik er uit had gehaald, stonden vrij wit welk dus duidde op een arm mengsel. Ik heb K&N luchtfilters zitten met Lafranconi uitlaatdempers en nu is mijn vraag: is hier iemand die met dezelfde opstelling rijdt en welke sproeiers hebben jullie dan zitten? Ik vermoed namelijk dat ik daar een aanpassing zal moeten doen...

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 18 Jul 2016, 21:11
by hombre
Ik had ooit een verbouwde GT met K&N's waar de hoofdsproeiers 125 waren ipv de standaard 112, de rest was hetzelfde meen ik me te herinneren

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 19 Jul 2016, 12:20
by Pantah
Ok, bedankt, ik zal eens proberen met een waarde van 10 hoger om te beginnen. :wink:

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 22 May 2017, 23:28
by Pantah
Wegens aanslepende verbouwingen nu nog maar pas eindelijk kunnen testen met grotere sproeiers maar na wederom een tiental kilometers te hebben gereden vandaag, was het weer zover en kon ik op één cilinder nog thuis geraken. Ik begin dan ook sterk te denken dat ik de fout echt in het ontstekingscircuit zelf moet gaan zoeken. De vraag is nu natuurlijk: wat ga ik vervangen? Zijn het de pick-ups die het laten afweten bij het warm worden? Ligt het aan de transducers? Eén van de twee transducers heb ik vervangen toen ik de Morini kocht want toen had ik totaal geen ontsteking op die ene cilinder. Is er een betaalbaar alternatief om het ganse boeltje te vervangen en zodoende wat bedrijfszekerheid te bekomen?

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 29 May 2017, 12:43
by Pantah
Allen bedankt dat jullie zo massaal reageren op dit topic. Zeer leerrijk tot nu toe.

Ik denk echter dat ik het euvel heb gevonden. Vanavond bij mooi weer echter nog een ultieme test.

Ben er vorige zaterdag mee bezig geweest en stootte op iets waar ik in feite al eerder aandacht had moeten aan schenken. Op mijn Morini zaten namelijk bougiedoppen met zogeheten ontstoorders in de vorm van ijzeren plakjes die rond de bougiekop zitten gefelst. Ik had daar tot nu toe overheen gekeken maar heb ze nu verwijderd. Sinds ik lang geleden op een van mijn Flandria-brommers al eens zo'n bougiekop van dat metalen omhulsel had ontdaan omdat ik ontdekt had dat deze voor kortsluiting zorgden (kan dus natuurlijk met een barstje in het bakelieten gedeelte van de bougiekop te maken hebben); heb ik immers al steeds wat argwanend gestaan tov dit soort bougiekoppen. Ik heb zaterdag een ritje gedaan van om en bij de 10 km en hij bleef het goed doen, daar waar hij voorheen bij dezelfde rit al lang op één poot begon te lopen.

Als er geen onweer dreigt, zal ik vanavond een langere rit maken (maar blijf toch 'rond de kerktoren' voor de zekerheid :D ) en zien wat het geeft. Als alles ok is, vervang ik uiteraard nog eens de oude koppen door nieuwe.

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 29 May 2017, 16:52
by 350-v-twin
Ik kan je NGK bougiedoppen http://www.tenkateshop.com/ngk-bougiedo ... Gwod2GMKbQ aanbevelen. Die zijn waterdicht door de rubber rand om de bougie. Nog beter zijn de rubberen bijna "lege" doppen van Ariete, zoals op de off-roads Kanguro en Camel. Die zijn hier lastig te vinden, maar ze zijn en waterdicht en hebben geen inwendige weerstand, dus betere vonk.

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 29 May 2017, 17:30
by Pantah
Thx voor de tip. Op mijn Kanguro zitten er idd ook van die Ariete-doppen. Denk dat ik toch voor de NGK-doppen zal gaan voor de Sport. Maar goed, eerst eens testen vvd om te zien of de doppen wel degelijk de boosdoeners waren. :wink:

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 30 May 2017, 08:22
by Tintin
je kan de weerstand makkelijk verwijderen uit een NGK dop, heb je ook een betere vonk
volgens mij heb ik eerder de "how to" hier geplaatst...

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 30 May 2017, 08:25
by Tintin
gevonden, je kan het de weerstand ipv een veertje ook vervangen door een koperen staafje
Image

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 31 May 2017, 12:53
by 350-v-twin
mantaray wrote:Tony kan je misschien het "nieuwe onstekingsgedeelte" in een ander draadje kopieren ?
Dan vinden we het later ook nog terug.
Heb contact gehad met de maker en lijkt wel iets voor mijn huidig project
Sorry Ray, wat bedoel je precies? Ik heb heb het niet begrepen ...

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 31 May 2017, 16:12
by mantaray
deze draad ff splitten en het gedeelte over de nieuwe ontstekingen van jou en tintin apart zetten.
Ik kan ook wel ff kijken hoor, ik heb nog steeds access hier

Heb het al even gedaan, het gedeelte heet nu alternatieve ontsteking
En sorry voor de highjacking Pantah

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 01 Jun 2017, 06:52
by Pantah
mantaray wrote: En sorry voor de highjacking Pantah
No problemo :wink: ik vind het allemaal hoogstinteressant wat ik allemaal lees. Ben trouwens nog altijd niet aan een duchtige testrit toegekomen :oops:

Re: bougies gaan vlug kapot

Posted: 04 Jun 2017, 13:43
by Pantah
Gisteren ruim 30km gereden en alles in orde! Zo dadelijk weer de baan op. Ik hoop dat mijn post ook voor anderen nuttig was. :wink: