Compressie verhouding 350 k vs 350 s

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 11 Mar 2016, 13:29

Weet iemand waardoor het verschil in compressie verhouding tussen de K en S vandaan komt? Zijn de carters verschillend of zijn het de cilinders die anders zijn? Ik wil dit weten omdat ik een blok aan het opbouwen ben met een K carter die als reserve blok moet gaan dienen. Mijn sport blok hangt nu in de motor en die staat bij MVS race engineering om er een paar uitlaten voor te maken. Kan dus niet even meten wat het verschil is. Hoop dat ik met de nieuwe uitlaten op de fabrieks opgave van 39 PK kom. Nu heb ik met een geslepen 2+2 nokken as en een compressie van 1:12 ongeveer 28 PK aan het achterwiel. Daar ga ik geen wedstrijden mee winnen :-(

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by 350-v-twin » 11 Mar 2016, 14:49

leosmids wrote:Weet iemand waardoor het verschil in compressie verhouding tussen de K en S vandaan komt? Zijn de carters verschillend of zijn het de cilinders die anders zijn? Weet iemand waardoor het verschil in compressie verhouding tussen de K en S vandaan komt? Zijn de carters verschillend of zijn het de cilinders die anders zijn?
Bij mijn weten zijn het niet de carters, maar de zuigers die het verschil veroorzaken. De carters van de 'vroegere' modellen Touring en Sport zijn identiek. Enige verschil tussen de blokken van die modellen: de zuigers en de nokkenassen. De Sport had om die reden een ingeslagen 'S' op het carter, (rechts) onder de voorste cilinder.

Image

In het 2e interview met Lambertini, zie http://www.motomoriniclub.nl/interview2D.html zegt hij daarover:
Antwoord: In de eerste plaats de 3½ Sport. In het begin verschilde het blok van de Sport t.o.v. het standaadblok op verschillende punten. De nokkenas was "heter", de zuigers waren lichter en de compressieverhouding was hoger. Maar, omdat bij de produktieafdeling vaak fouten en verwisselingen plaatsvonden, hebben wij later maar één type motorblok gebouwd, met als gevolg dat de verschillen in prestaties tussen de beide modellen slechts te danken waren aan de betere aerodynamische houding van de bestuurder op de 350 Sport. De eerste Sport, die met trommelremmen en spaakwielen was de beste in haar vermogen/gewicht verhouding, zodat de latere types, met schijfremmen en lichtmetalen velgen, nooit haar prestaties hebben kunnen evenaren.
Ik vermoed dat hij met het latere blok de "K"-serie bedoelt, want daar staat niet meer de "S" onder de voorste cilinder.
leosmids wrote:Ik wil dit weten omdat ik een blok aan het opbouwen ben met een K carter die als reserve blok moet gaan dienen. Mijn sport blok hangt nu in de motor en die staat bij MVS race engineering om er een paar uitlaten voor te maken. Kan dus niet even meten wat het verschil is. Hoop dat ik met de nieuwe uitlaten op de fabrieks opgave van 39 PK kom. Nu heb ik met een geslepen 2+2 nokken as en een compressie van 1:12 ongeveer 28 PK aan het achterwiel. Daar ga ik geen wedstrijden mee winnen.
Het is nog mogelijk dat de 39 PK SAE-PK's (aan de krukas) zijn en dat is minder dan DIN PK's (aan het achterwiel). De 350 is misschien geen PK-monster, maar de machine is zéér wendbaar. Menig zware 500-1000cc wordt in de Italiaanse Apennijnen helemaal zoekgereden door de wendbaarheid van de 350cc Moto Morini! :D

Ik heb thuis een artikel uit "Das Motorrad" (1974) waarin de Sport voor het eerst getest wordt. De topsnelheid van die machine is net boven de 170km/u, als ik mij goed herinner. Niet slecht voor een 350!

Je zou nog nieuwe 390cc zuigers kunnen overwegen. Die heb ik geplaatst in mijn gerestaureerde Sport. Halverwege deze pagina staan ze afgebeeld http://motomoriniclub.nl/project2D.html.
Mocht je daartoe besluiten, let dan wel op dat je de machine 1.500km inrijdt en niet gelijk vol gas gaat, want dan weet je zeker dat het fout gaat!! De handleiding geeft 500 km inrijden aan, maar 2 Duitse vrienden hebben mij gewaarschuwd, de zuigers kunnen gaan klemmen en pas na 1.500km kun je ze als ingereden beschouwen.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by 350-v-twin » 11 Mar 2016, 15:10

Vergat nog: er is wel verschil tussen de carters, maar dat heeft te maken met de lagering van de krukas. De vroege modellen hebben een groot kogellager aan één kant, de latere K-modellen hebben dat niet.

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 11 Mar 2016, 16:15

Bedankt voor de reactie. 390 cc zuigers zal niet gaan aangezien ik dan boven de 350 cc kom. Ik heb nu 62,4 mm erin zitten. Ik rij er mee bij de KNMV classics en daar wil ik een poging doen om het 350 kampioenschap weer eens te winnen. Afgelopen jaar een paar keer met de Morini meegedaan omdat de Ducati het had begeven op Hengelo, 2 keeer een vastloper waarschijnlijk omdat de ontsteking niet goed meer is. Ik heb een carter met de S onder de voorste cilinder en een K carter uit 1984 en nog een x blok waarvan ik het jaartal niet weet. Het glijlager van de krukas heb ik vervangen door een rollenlager. Er zit nu een Ricky race voorstuk op met een supertrap demper, de Ricky race demper had onvoldoende doorstroming voor langer volgas. Ben geen voorstander van een 2 in 1 systeem omdat een 2 in 2 beter af te stellen is. Kan dan per uitlaat de lucht/brandstof verhouding meten op de testbank.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by hombre » 12 Mar 2016, 00:58

Ik geloof dat de K'tjes gt-zuigers hebben en dat alleen de allereerste series Sportjes hogere compressie hebben door andere zuigers. Afgezien van de nokkenassen is er verder geen verschil.
Zit er in dat K-blokje nou een M-nokkenas?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by 350-v-twin » 13 Mar 2016, 11:02

leosmids wrote:Bedankt voor de reactie. 390 cc zuigers zal niet gaan aangezien ik dan boven de 350 cc kom. Ik heb nu 62,4 mm erin zitten. Ik rij er mee bij de KNMV classics en daar wil ik een poging doen om het 350 kampioenschap weer eens te winnen. Afgelopen jaar een paar keer met de Morini meegedaan omdat de Ducati het had begeven op Hengelo, 2 keeer een vastloper waarschijnlijk omdat de ontsteking niet goed meer is. Ik heb een carter met de S onder de voorste cilinder en een K carter uit 1984 en nog een x blok waarvan ik het jaartal niet weet. Het glijlager van de krukas heb ik vervangen door een rollenlager. Er zit nu een Ricky race voorstuk op met een supertrap demper, de Ricky race demper had onvoldoende doorstroming voor langer volgas. Ben geen voorstander van een 2 in 1 systeem omdat een 2 in 2 beter af te stellen is. Kan dan per uitlaat de lucht/brandstof verhouding meten op de testbank.
Kan je eens wat foto's plaatsen?

Als je niet weet hoe dat moet: zet ze op een gratis fotosite, als flickr.com of imageshack.com. Zo zijn er nog --tig anderen.
Iedere foto krijgt een eigen URL (adres dat begint met http://) B.v. http://www.ikbeneenfoto.com
Zet dan dat complete http:// adres als volgt in de boodschap tussen [img] hier-het-adres en je foto verschijnt in het bericht.
Na het adres vd foto afsluiten met [/img]

Nog 1 puntje: verklein de foto's vooraf naar 800 pixels breed en 600 px hoog. In die orde van grootte. Mag iets afwijken, maar niet veel breder. Als de foto's te breed zijn is je hele scherm uit z'n voegen.

Een X-blok is van een Kanguro (off-the-road).

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 18 Mar 2016, 12:13

Ja hombre daar zat een m nokkenas in.

Ik heb de k nokkenas laten verslijpen naar een 2+2 (ongeveer). Met een compressie verhouding van 1 op 12 kom ik nu op 28 achterwiel pk's Ga maandag de motor weer ophalen met de nieuwe uitlaat. Zal dan een paar foto's plaatsen. Ben nu ook het k blok aan het opbouwen met x koppen en cilinders waar dan 30 mm dell orto's op komen die onder een hoek van 20 graden op de kop komen zodat ze op de door dell orto gespecificeerde hoek van 40 graden kunnen komen te zitten.

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 22 Mar 2016, 12:26

Ok, hier de eerste foto om het te proberen.

Image

Hoop dat het lukt ;-)

Lijkt niet te gaan. Heb toch alles gedaan wat 350-v-twin aangaf :-(. Misschien dat hij even moet kijken wat ik verkeerd doe.

Ok. Ik heb hem door. De .jpg zat er niet aan :-(
Last edited by leosmids on 25 Mar 2016, 08:38, edited 3 times in total.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by hombre » 22 Mar 2016, 13:24

je moet de foto ergens uploaden en dan de url (locatie van je foto, bijv http://i40.photobucket.com/albums/e208/ ... 1bbyh8.jpg ) van de foto tussen de img-tags zetten

dus [img] dan de url en dan afsluiten met die andere tag. Je ziet ze vanzelf verschijnen als je boven het bericht op Img drukt. Daar plak je de url tussen...

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 22 Mar 2016, 14:49

Dat is precies wat ik gedaan heb. Heb de foto op flickr gezet en de url tussen de [img]en[/img] gezet. Als ik de url kopieer in de adresbalk van firefox krijg ik netjes de foto te zien. Kan dit iets zijn met flickrr instellingen? Ik heb de [img]en[/img] met de img knop in de post gezet, lijkt mij dat dat typos uitsluit ;-).

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by hombre » 22 Mar 2016, 15:43

hmmmm, dat zou moeten werken, hier een ouwe van mezelf ook op Flickr

Image

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 25 Mar 2016, 12:22

Ok. Nu ik het door heb wat ik niet helemaal juist deed wat meer foto's.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Motor begint een beetje in de buurt te komen van de fabrieksspecificatie. Moeten de carburateurs nog beter afstellen maar ik zit nu te wachten op een pakketje van Eurocarbs. Uitlaten heb ik laten maken bij MVS race engineering.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by hombre » 25 Mar 2016, 12:57

Zo! Indrukwekkend ding! Wat zijn dat voor dempers? Ook een eigenbouwsel?

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by leosmids » 31 Mar 2016, 12:18

Dempers komen ook bij MVS vandaan. Zijn wel standaard alu dempers. Geeft een leuk geluid en is niet te luid. Komend weekeinde kijken of ik hem goed afgesteld krijg en woensdag een laatste run op de testbank om te kijken of het echt goed is.

Na Croix, Hengelo, Oss en de Ducati club race gaan we voor de koppen met de 30 mm carburateurs. Kunnen dan weer een run doen en dan waarschijnlijk naar Francorchamps. Dan hebben we het eerste deel van het Nederlandse seizoen er op zitten. Dan gaan we voor het Belgische kampioenschap naar Chimay en Gedinne.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Compressie verhouding 350 k vs 350 s

Post by 350-v-twin » 01 Apr 2016, 14:09

Ik neem aan dat er zo'n slinger in de bocht naar de demper van de achterste cilinder zit om een gelijke lengte te halen met de andere bocht?
Inbusboutje in de bocht om een meetinstrument te kunnen aansluiten?

Post Reply