Gevonden, origineel?

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Gradus
Posts: 22
Joined: 19 Oct 2015, 19:40
Location: Heerewaarden

Gevonden, origineel?

Post by Gradus » 19 Oct 2015, 19:58

Even voorstellen, Gradus en BMW rijder (sorry :P )
In de schuur staat al 16 jaar een Moto Morini
DSC_0526A.jpg
Waarschijnlijk in 1994 ingevoerd in NL
Ambtelijk vastgestelde eerste toelating 080375
Na de carbs te hebben gereinigd gaf hij zijn eerste klapjes.
(maar wil helaas nog niet doorlopen)
Mijn vragen: Wat heb ik en hoe stel ik de carbs af?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Gevonden, origineel?

Post by Tintin » 20 Oct 2015, 09:21

mooi apparaat, waarschijnlijk zijn de tank/zijdeksels/zadel van een later model
carbs: kleine schroefje helemaal dicht en dan 1 1/2 slag open, gasschuifschroeven helemaal in en dan 4 1/2 slag uit... zou ie in ieder gevla iets moetne doen. Had je de vlotterbakken wel goed schoongemaakt met perslucht? Deze type carbs zijn nogal gevopelig voor vuile/oude benzine vanwege de kleine kanalen
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gradus
Posts: 22
Joined: 19 Oct 2015, 19:40
Location: Heerewaarden

Re: Gevonden, origineel?

Post by Gradus » 20 Oct 2015, 11:26

Carbs ultrasoon gereinigd. Aan de stelschroefjes ga ik vanavond nog draaien!
Update volgt.......

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Gevonden, origineel?

Post by 350-v-twin » 20 Oct 2015, 16:36

Welkom op het forum!

Leuke bike, sluit mij aan bij Tintin, bovendien zijn de uitlaten wrs niet origineel, maar dat geeft niet. Replica's zijn zeker te vinden, als dat ooit nodig is.
Zwart is nooit uitgeleverd door de fabriek, maar misstaat 'm niet. Dit model Sport is de allereerste (bj 74-75), met de grote Grimeca remtrommel in het voorwiel, in combinatie met Borrani velgen met spaken.

Gradus
Posts: 22
Joined: 19 Oct 2015, 19:40
Location: Heerewaarden

Re: Gevonden, origineel?

Post by Gradus » 20 Oct 2015, 19:32

YES :D :D :)
1 1/4 en 4 1/2 2x trappen en LOPEN!
Bedankt voor de gouden tip!
Nu nog wat verse olie ( tips welkom) remmen controleren , vers rubber ( neem aan dat na 18 jaar stilstand deze niet veilig meer zijn) en dan nog voor de winter invalt een ritje maken! :mrgreen:

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Gevonden, origineel?

Post by Tintin » 21 Oct 2015, 08:35

Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: Gevonden, origineel?

Post by Tom » 21 Oct 2015, 19:47

Leuk! Tank en zijkapjes van later model 76/77/78/79, zadel van een 76/77 Sport, als het framenummer met A/1 begint, is het een 75er Sport. A/2, dan Strada omgebouwd tot Sport, alle onderdelen zijn uitwisselbaar gedurende de jaren en verschillende modellen, dus je kan van alles tegenkomen.

Succes!

Gradus
Posts: 22
Joined: 19 Oct 2015, 19:40
Location: Heerewaarden

Re: Gevonden, origineel?

Post by Gradus » 22 Oct 2015, 19:29

Tom, bedankt voor de info
Het frame nummer begint met A1. Dus een sport!
Ondanks dat hij niet origineel is , ziet hij er zo wel strak uit.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Gevonden, origineel?

Post by 350-v-twin » 23 Oct 2015, 11:55

Je schreef eerder nieuw rubber te monteren. Maak niet de fout door te brede banden te kiezen.
Blijf zo dicht mogelijk bij het origineel 3,25x18 voor en 3,50x18 achter. Evt. achter 110/90 - 18.

Die bandenmaten staan niet meer in het schap, want tegenwoordig is alles laagprofiel

Op oldtimer beurzen staat de firma Jeckel voor de deur. Die verkoopt de juiste maten (en het juiste profiel).
Ik heb net een restauratie achter de rug van een Sport. Kan nog even type/maat nagaan van wat ik heb gemonteerd.
Doe ik er wel een foto bij van het profiel. Ik heb die banden ook bij Jeckel gekocht, niet on-line, maar bij een beurs.
http://www.jeckel-motorradzubehoer.de/

Gradus
Posts: 22
Joined: 19 Oct 2015, 19:40
Location: Heerewaarden

Re: Gevonden, origineel?

Post by Gradus » 23 Oct 2015, 18:48

350-v-twin wrote:Je schreef eerder nieuw rubber te monteren. Maak niet de fout door te brede banden te kiezen.
Blijf zo dicht mogelijk bij het origineel 3,25x18 voor en 3,50x18 achter. Evt. achter 110/90 - 18.

Die bandenmaten staan niet meer in het schap, want tegenwoordig is alles laagprofiel

Op oldtimer beurzen staat de firma Jeckel voor de deur. Die verkoopt de juiste maten (en het juiste profiel).
Ik heb net een restauratie achter de rug van een Sport. Kan nog even type/maat nagaan van wat ik heb gemonteerd.
Doe ik er wel een foto bij van het profiel. Ik heb die banden ook bij Jeckel gekocht, niet on-line, maar bij een beurs.
http://www.jeckel-motorradzubehoer.de/
Kijk dat zijn nu gouden tips! Bedankt "350 V twin". En welk merk / profiel komt het beste tot zijn recht?

Gradus

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: Gevonden, origineel?

Post by Tom » 23 Oct 2015, 18:59

Heidenau 3,25 x 18 voor, 3.50 x 18 achter, niet duur!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Gevonden, origineel?

Post by 350-v-twin » 24 Oct 2015, 15:18

Zelf heb ik gekozen voor de Metzler ME77, voor 3,25x18 en achter 3,50x18.
Voor zou je evt. een "rille profiel" kunnen monteren. Vind ik zelf niet mooi, maar is wel erg 70s ;-)

Hieronder de ME77 op mijn voorwiel.
Image

Met de Heindenau's is niets mis (merk is eigendom van Metzler), gewoon een goede band, maar ze zouden iets sneller slijten.

Ter informatie, de eerste laagprofiel band voor de 3,50x18 werd de 4,10x18. Die zou je kunnen monteren, geen probleem.
Moderner laagprofiel is de 110/90-18. Kan ook nog. Voor zit je dan wel met een probleem: 100/90-18 wordt door velen als "te breed" ervaren, terwijl 90/90-18 weer te iel is.
Daarom blijf ik bij de originele maten. Daar stuurt de motor het beste mee!

Vergeet niet om nieuwe velglinten en binnenbanden aan te schaffen en te monteren. Heb zo'n idee dat Jeckel wel te vinden zal zijn bij de Central Classics Beurs in Utrecht op 19 & 20 dec.
(Ik kocht de banden op een andere beurs vlak voor de Kerst en kreeg toen een flesje champagne!!) :mrgreen:

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Gevonden, origineel?

Post by mantaray » 25 Oct 2015, 02:16

ik zou mee meer zorgen maken over het andere rubber, nl het rubber waar je de nokkenas mee aandrijft.

Gradus
Posts: 22
Joined: 19 Oct 2015, 19:40
Location: Heerewaarden

Re: Gevonden, origineel?

Post by Gradus » 25 Oct 2015, 09:26

mantaray wrote:ik zou mee meer zorgen maken over het andere rubber, nl het rubber waar je de nokkenas mee aandrijft.
Mantaray, je maakt me nieuwsgierig. En waar vind ik meer over dat rubber? Hoe controleren en/of vervangen?

Gradus

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Gevonden, origineel?

Post by 350-v-twin » 25 Oct 2015, 15:12

Ik zal vast een voorschot nemen :D Sorry Ray, als ik het gras voor je voeten wegmaai, maar dit is een schot voor open doel 8)

Tussen krukas en nokkenas vind je een tandriem. Maat 124L075. Deze moet regelmatig worden vervangen. Zeker als de motor langere tijd niet heeft gelopen, éérst vervangen.
De originele Pirelli's hadden submaten A, B en C (verschilden onderling 0,1 mm). Op de riempoulie staat de corresponderende letter. Deze Pirelli's vind je niet meer. Beter een hele nieuwe. Persoonlijk heb ik uitstekende ervaringen met Mitsuboshi. Passen perfect, kosten 10~12 Euro per stuk. Alleen is Mitsuboshi lastig te vinden. Haalde ze vroeger bij de importeur, maar die verkoopt niet meer aan particulieren. Bij een leverancier vragen of ze 'm voor je willen bestellen.
Met Gates of Continental of andere merken heb ik geen ervaring, omdat ik zo tevreden ben met Mitsuboshi.

Ter info:
Moto Morini was de eerste die zo'n tandriem op een motorfiets toepaste. Begin jaren 70 waren ze van een andere samenstelling (meer rubber). Tegenwoordig is het materiaal versterkt met kevlar oid. Daarom komt breuk nu bijna niet meer voor. Desondanks, wél tijdig vervangen! Als je de boel demonteert, dan goed de volgorde van de onderdelen in de gaten houden, want een foutje is snel gemaakt bij het monteren. De centrale moer op de krukas moet met een bepaald aanhaal koppel worden vastgezet (staat in het werkplaatshandboek). Tip: klein beetje Loctite gebruiken, zodat je zeker weet dat de moer niet losloopt. Tot slot, zéér belangrijk: Als je een tool gebruikt om het vliegwiel op z'n plek te houden, dan beslist korte dingen in de gaten vh vliegwiel steken anders beschadig je de spoelen van de dynamo en dan ben je verder van huis.

Meer info:
http://www.motomoriniclub.nl/techD.html
en
handleiding montage:
http://www.angelfire.com/mo2/sr500/Zahn ... iemen.html

Post Reply