Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by leosmids » 04 Dec 2014, 12:09

Hallo,
Ik ben nieuw in de wereld van de Moto Morini na de aanschaf van een 3 1/2 sport. Ik wil mijn wielen uit mijn 1 cilinder Ducati gaan gebruiken in de Morini. Het achterwiel heeft als ketting plaat er eentje voor een 420/428 ketting. Het voordeel van een 420/428 ketting is dat ik als voortandwiel dan naar 17 of 18 tanden kan gaan wat een betere loop van de ketting geeft. Is er iemand die dit als eens gedaan heeft?
Ook ben ik op zoek naar wat er nu zo speciaal is aan een "kinky" frame. Iemand die dat weet?

Alvast bedankt voor de eventuele info,

Leo

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by Tintin » 07 Dec 2014, 09:42

Hoi Leo,
Het kink frame heeft een iets betere balhoek en net wat betere stuureigenschappen.
Qua ketting: er is wel wat ervaring in Morini wereld met ombouwen op 520, 428 heb ik nog nooit van gehoord.
en mocht je spaakwielen willen: ik heb nog wat originele sets... wat zoek je?
:mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by 350-v-twin » 07 Dec 2014, 21:21

Standaard is een 530 ketting 5/8” x 3/8” (96 schakels) en voor/achter 14/38 tandwielen. Er zijn andere combis mogelijk met een tandje meer en minder.

Tritsch verkoopt de smallere tandwielen voor de (520?) O-ring ketting, maar naar 17/18 tanden voor met een 428 ketting heb ik nog nooit van gehoord.
Er bestaat een gratis programmatje op internet 'geardata'. Daar kan je alle variabelen invullen met tanden voor en achter. Dan lees je gelijk af wat dat voor gevolgen heeft.

Image

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by leosmids » 08 Dec 2014, 07:26

Dank voor de info. Geen idee wat ik dan voor frame heb. Het is een 3 1/2 sport uit 1979. Ik rij nu met een Duc in de KNMV classics en heb daar een suzuki voor wiel naaf van een GT 750 en een achter wiel naaf van een GT 250 in zitten. Heb ketting platen van 39 tot 47 voor achter en 14 tot 18 voor om te kunnen vergearen. Het zou handig zijn als ik op de morini voor ook een 420 tandwiel kan zetten voor een 428 ketting. ben nu eerst het blok aan het opfrissen en wil volgend jaar met de morini aan de start verschijnen. Een nieuw merk op de startgrid tussen de steeds verder oprukkende honda's.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by Tintin » 08 Dec 2014, 07:48

leosmids wrote:Dank voor de info. Geen idee wat ik dan voor frame heb. Het is een 3 1/2 sport uit 1979. Ik rij nu met een Duc in de KNMV classics en heb daar een suzuki voor wiel naaf van een GT 750 en een achter wiel naaf van een GT 250 in zitten. Heb ketting platen van 39 tot 47 voor achter en 14 tot 18 voor om te kunnen vergearen. Het zou handig zijn als ik op de morini voor ook een 420 tandwiel kan zetten voor een 428 ketting. ben nu eerst het blok aan het opfrissen en wil volgend jaar met de morini aan de start verschijnen. Een nieuw merk op de startgrid tussen de steeds verder oprukkende honda's.
Leo, heb jij toevallig die mat zwarte gekocht die een week of twee geleden te koop stond?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by leosmids » 08 Dec 2014, 12:23

Nee, het is een rode die ik uit Engeland heb opgehaald.

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by leosmids » 05 Mar 2015, 12:30

Ben er achter gekomen dat een 250 C2 een 16 tands voortandwiel heeft voor een 428 ketting. Ga deze gebruiken. Niemand die dat even kon melden?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by 350-v-twin » 05 Mar 2015, 15:53

Waarschijnlijk niet, omdat er maar héél weinig 250cc modellen rondrijden in NL.
Ik vermoed minder dan 5 stuks en dan heb ik het over de 250 V-twin en 250T (eencilinder) samen.
Die modellen zijn hier nooit officieel geïmporteerd en werden ook niet populair, omdat in NL de voorkeur lag bij de 350/500cc. Zelfs die werden door velen al te licht bevonden.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by hombre » 07 Mar 2015, 13:23

Er zijn inderdaad maar een paar 250-ies in het land en welgeteld drie clubleden zeggen wel eens wat op dit forum.
Dus de kans dat er daar een bij zit die dan zo'n ding heeft... :D

Hoe gaat het met de raceplannen?

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by leosmids » 18 Mar 2015, 12:22

Ik laat op dit moment een alu tank maken en de achterbrug is versterkt. Ben bezig het blok weer op te bouwen. Nieuwe 62,4 mm zuigers er in zodat we zo dicht mogelijk tegen de 350 cc komen. Frame weegt nu nog 10,5 kg en dat kan misschien nog iets minder. Totale fiets moet op 115 kg uit komen. Nieuwe achter schokbrekers zijn onderweg. Voorvork en wiel worden voorlopig geleend van de Duc. Achterwiel moet ik nog spaken om een GT250 achternaaf. Voor het voorwiel heb ik wel de spullen binnen om een compleet GT750 wiel op te bouwen maar daar ontbreekt het even aan tijd. Hoop dit weekeinde het blok op de teststand te kunnen zetten en starten met de motor van mijn startrol. Als alles loopt gaan we het reserve blok onder handen nemen. Hiervan willen we de tuimelaars aanpassen zodat we deze over kunnen zetten in het race blok en een iets grotere lift van de kleppen krijgen. Dit moet met 1 mm verzet een L5 nokkenas simuleren. Als de boel heel blijft op Croix dan de compressie verhogen naar 1:12 door 0,5 mm van de cilinder af te halen. Genoeg werk nog ;-).

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by hombre » 18 Mar 2015, 16:06

Never a dull moment ;)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by 350-v-twin » 18 Mar 2015, 16:35

leosmids wrote:Frame weegt nu nog 10,5 kg en dat kan misschien nog iets minder. Totale fiets moet op 115 kg uit komen. Genoeg werk nog ;-).
:P Ga je zelf ook op dieet? Wel belangrijk als iedere kg telt :D
(--- geintje natuurlijk ---)

leosmids
Posts: 45
Joined: 03 Dec 2014, 12:28

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by leosmids » 13 Apr 2015, 12:35

Maar natuurlijk. Dieet van water en brood. Zelf afvallen is trouwens wel de goedkoopste gewicht besparing ;-).

Croix niet gered. De Morini is nog niet klaar voor het echte werk. Deze week moet hij wel kunnen lopen al is het nog zonder remmen enz. Croix gereden op de Duc die het niet naar zijn zin had. Hij weet, denk ik, dat hij aan de kant gezet gaat worden. Er kwam explosafe uit de tank in de carburateur waardoor de choke vast ging zitten en het mengsel te rijk werd. Voor de 1ste wedstrijd vergeart en dat viel niet goed uit. Te kort. Voor de tweede wedstrijd terug naar het oude recept van 16/45 en dat ging goed maar de rest ging toch nog harder. 13de en 11de plek maar wel als laatste op de baan. Toch nog 8 punten voor het kampioenschap en 40 voor de 350 klasse. Dat schiet op als je maar met 2 350's bent.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by 350-v-twin » 13 Apr 2015, 15:22

Misschien kan je wat foto's plaatsen van de bike(s)?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Ombouw 3 1/2 naar 428 ketting.

Post by hombre » 19 Apr 2015, 22:33

En het is ook leuk te weten wanneer en waar je met de Morini gaat rijden, ben benieuwd!

Post Reply