501 - 3 1/2

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

501 - 3 1/2

Post by hombre » 11 Sep 2014, 13:05

hallo jongens, ik heb gisteren - eindelijk - eens een blokje om gedaan met mijn 501-Valentini, en man wat trekt dat ding hard! Ik schrok me haast lam van het gemak hoe hard dat ding loopt :twisted:
Nou schijnt dat redelijk normaal te zijn gezien de staat van tuning (volgens onze voormalige voorzitter), maar heeft iemand al eens een 500-blok (of beter een 501-blok) in een 3 1/2 gehangen en dan nog wat aan de gearing gedaan? Ik heb nu voor 14 tanden (zoals op de 3 1/2 en 500 normaal is, en achter zit een tandwiel van een 3 1/2 Sport met 38-tanden terwijl een 500 er 44 heeft? Of heeft een zesbak minder?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 501 - 3 1/2

Post by Tom » 14 Sep 2014, 11:29

Ik denk dat je samen met ex voorzitter de enige in NL bent met een 501 in een 3 1/2 rijwielgedeelte. De gedachte dat je eens naar een 500 (dan bij voorkeur een zes bak) moet koekeloeren voor de juiste gearing lijkt me de goede.
Ik kan alleen naar een 5 bak 500 voor je kijken maar dat weet je dus al. Misschien kan ik je wel aan het juiste type tandwielen achter helpen als je weet wat je nodig hebt

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 501 - 3 1/2

Post by hombre » 14 Sep 2014, 18:05

Cees heeft ook dezelfde gearing aangehouden, dus kennelijk kan dat gewoon :) Zal het eens vragen bij onsche Italiaanse vrinden.
Ben wel alvast begonnen met de dubbele schijf-conversie :D

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 501 - 3 1/2

Post by hombre » 15 Sep 2014, 10:40

Ik ben wel op zoek naar een enigszins bruikbaar 530-voortandwiel voor een 500 (of 501 dus) trouwens. Als ik dan uitgeëxperimenteerd ben komt er wel een goeie set op :)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: 501 - 3 1/2

Post by 350-v-twin » 15 Sep 2014, 19:53

Op internet staat het gratis programmatje 'geardata'. Daarin kan je de variabelen invoeren en je ziet gelijk wat het resultaat is (op je scherm :D ).
De primaire aandrijving kan je niet veranderen, maar de secundaire wel: voor- en achtertandwiel.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 501 - 3 1/2

Post by Tom » 19 Sep 2014, 20:50

hombre wrote:Ik ben wel op zoek naar een enigszins bruikbaar 530-voortandwiel voor een 500 (of 501 dus) trouwens. Als ik dan uitgeëxperimenteerd ben komt er wel een goeie set op :)

met sterretje in het midden?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 501 - 3 1/2

Post by hombre » 19 Sep 2014, 21:02

jep, het is ander dan die van de 3 1/2

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 501 - 3 1/2

Post by Tom » 23 Sep 2014, 10:17

Ik heb een nieuw 530 tandwiel liggen. Zal m zaterdag aan je laten bezorgen, ok?

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 501 - 3 1/2

Post by hombre » 23 Sep 2014, 11:07

je bent een held!

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 501 - 3 1/2

Post by Tom » 24 Sep 2014, 17:33

no problemo, als ik wat zoek dan word ik ook graag geholpen toch.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 501 - 3 1/2

Post by Tom » 24 Sep 2014, 17:35

zoals TinTin die mij aan een setje W carters helpt bijvoorbeeld, of ene Hans met voorvorkpoten voor een Camel. Tony K met een gashendel na mijn ongelukje en Ray met een idioten lightjes consoletje voor de 3 1/2 sport!

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: 501 - 3 1/2

Post by mantaray » 29 Sep 2014, 13:54

Hoe zit het trouwens met die Dartkraan Tom? Heb je die nu?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 501 - 3 1/2

Post by Tom » 10 Oct 2014, 22:39

De Dartkraan bleek gewoon verstopt Ray, dat is dus een klusje voor perslucht en dus niet denken dat het met mondlucht wel ff te doen is. Bij nader inzien bleek ie toch uitelkaar te kunnen en toen ff goed kunnen luchten.
Wat wel een probleem is, is het kreng goed stationair af te stellen. Ik het de mod. met afslijpen van een stukje (gever) van het vliegwiel al uitgevoerd, maar hij blijft flink in toeren lopen. Ook de carterontluchtingsslang heb ik losgekoppeld van de carbs. De 1 in 2 gaskabels heb ik ook al vernieuwd, en het aluminium connector van de 500 ertussen gezet i.p.v dat kleine plastic ding van de Dart. Mooie machine hoor, maar geduld wordt weer nodig op de proef gesteld zo. Denk dat de schuiven niet goed genoeg teruggekomen. De veren heb ik ook al iets opgerekt.. wie het weet?

Post Reply