Borrani

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Borrani

Post by 350-v-twin » 13 Jan 2014, 09:51

Misschien leuk om te weten: Borrani is terug van weggeweest.

Gisteren was ik op de oldtimerbeurs in Rosmalen en daar stond de importeur met splinternieuwe Borrani's.
Een velg voor de 350 Sport kost ong. 145/155 Euro (voor/achter).

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 13 Jan 2014, 10:27

Ze zijn al langer terug hoor.

Ik heb ze ook zien staan, maar de tentoongestelde rim's hadden wel andere vorm.
Heb de goede man niet gesproken

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 13 Jan 2014, 22:47

mantaray wrote:hadden wel andere vorm.
Waren het vierkante wielen? :D :D

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 15 Jan 2014, 15:17

Tony, nu maak je me nieuwsgierig:

Met morini wielen bedoel je een universele Borrani in de maat 18 x 1.85 36 spaaks en 18 x 2.15 36 spaaks ongeboord? Of bedoel je daarmee de Borrani's met de juiste type nummers daarmee aangevend de juiste spaakhoek voor de correcte Grimeca naven zoals morini deze destijds monteerde?

Als je het over echte purisme hebt, dan vind ik een gietwiel 3 1/2 sport omgebouwd maar deze aftermarket Borrani's (zonder type nummer) nogal discutabel. Als de huidige typenummers gelijk zijn aan de orginele (waar overigens nogal verschil in zit), dan gaan we de komende tijd nog meer 76 sports met deze 'made in China' alu velgen zien, lijkt me.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 15 Jan 2014, 23:40

Tom wrote:Tony, nu maak je me nieuwsgierig:

Met morini wielen bedoel je een universele Borrani in de maat 18 x 1.85 36 spaaks en 18 x 2.15 36 spaaks ongeboord?
Ja, WM2 1.85x18, 36 spaaks kost 145,20 incl. BTW;
en WM3 2.15x18 36 spaaks kost 154,28 incl. BTW.
Tom wrote:Of bedoel je daarmee de Borrani's met de juiste type nummers daarmee aangevend de juiste spaakhoek voor de correcte Grimeca naven zoals morini deze destijds monteerde?
Ik weet niets over de spaakhoek
Tom wrote:Als je het over echte purisme hebt, dan vind ik een gietwiel 3 1/2 sport omgebouwd maar deze aftermarket Borrani's (zonder type nummer) nogal discutabel. Als de huidige typenummers gelijk zijn aan de orginele (waar overigens nogal verschil in zit), dan gaan we de komende tijd nog meer 76 sports met deze 'made in China' alu velgen zien, lijkt me.
Nou ja, 'made in China' staat er niet op hoor: er staat 'made in Italy' op, of zou dat moeten zijn 'drilled in Italy'?! :roll:

Kijk maar op www.ricambi-speciali.com (NL importeur) of
www.cerchiorecord.com

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 16 Jan 2014, 08:25

nummertjes kunnen ingeslagen worden
http://www.cerchiorecord.com/en/marchiatura.php
de juiste spaakhoek is ook te bestellen
http://www.cerchiorecord.com/en/foratura.php
knappe jongen die over 10 jaar het verschil ziet tussen een echte oude en een replica... :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 16 Jan 2014, 12:56

Tintin wrote:knappe jongen die over 10 jaar het verschil ziet tussen een echte oude en een replica... :wink:
Ik heb hier geen enkele moeite mee en zie de China-link niet zo. In het verleden kwamen de halffabrikaten misschien wél uit Italië. Nu dan niet, maar het gaat om het eindprodukt en dat ziet er net zo uit als toen.

Voordeel: de prijzen zijn weer "normaal" en het materiaal is nieuw.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 16 Jan 2014, 13:21

Een 77 er ombouwen tot 76 er ?
Dan moet ik Tom voor 100% bijtreden

Sorry Tony dat kan niet


In mijn ogen zijn het dan vervalste exemplaren en als een clublid daar geen graat in ziet vind ik dat uitermate bedenkelijk.

Ter vervanging van een kromme velg kan ik nog inkomen.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 16 Jan 2014, 13:54

Het gaat mij meer om de kwaliteit. Er zijn geruchten dat deze velgen never nooit de lagering hebben van vroegah, en als ik zie wat ze voor rommel ze maken voor de huidige markten, dan kan ik dat begrijpen.

Overigens dat betekent niet dat ik weet dat het huidige Borrani 'rommel' maakt, het zijn slechts geruchten afkomstig uit de oldtimer bladen. Borrani kan natuurlijk ook het oude recept gebruiken maar dan nu in de lage lonen landen, begrijpelijk als je ziet wat er allemaal op de fles is gegaan in Italie.
Last edited by Tom on 01 Apr 2014, 23:10, edited 1 time in total.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 17 Jan 2014, 10:17

[quote="Tom"]
Overigens wie zegt dat de drie keer 76's sport bij NLM met een straatwaarde van bijna 20.000 euro (ok vragen is niet krijgen) geen 77ers zijn. quote]

Volgens mij een 35% teveel gevraagd, ze vliegen niet echt de deur uit


Voor kwaliteit en afwerking hebben de Italianen nooit prijzen gekregen hoor.

Maar zoals je schrijft zit je idd ook nog met een navenprobleem bij ombouw

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 18 Jan 2014, 21:32

vandaag in Duitsland een 9-'77 A1 frame gekocht met origineel gietwielen met (in '95 bijgeschreven, ombouw waarschijnlijk Amex) dubbel schijfrem voor en allerlei dingen aan het frame gelast voor het Amex voetsteunensetje... is dat niet origineel? Amex was de importeur en het betreft een TUV goedgekeurde ombouw...

maar goed, deze krijgt nu originele sport trommels en ronde zijkapjes... in principe een "downgrade" maar deze spullen heb ik liggen (op de tank na dan... )
@Tom: heb jij die grijze nog????
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 19 Jan 2014, 19:44

mantaray wrote:
Sorry Tony dat kan niet
Nee, dat bedoel ik beslist niet! Ik heb het niet over het terugbouwen naar een vroeger model, maar in het algemeen over Borrani's. Werden er op Ebay krankzinnige prijzen voor betaald, nu zijn ze als vervanging weer betaalbaar, of ook bij eigenbouw, etc.

Ik weet nog dat de voorzijde van de motor van een clublid plat werd gereden bij een aanrijding. Noodgedwongen moest hij een Akront velg aanschaffen (ook prima), nu zou hij gewoon weer een Borrani kunnen monteren.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 19 Jan 2014, 21:20

Tintin wrote:vandaag in Duitsland een 9-'77 A1 frame gekocht met origineel gietwielen

@Tom: heb jij die grijze nog????
Ik heb wel meer gekke dingen gezien bij schijnbaar orginele morini's maar orginele gietwielen op een A1 frame?

Sorry!

Image

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 20 Jan 2014, 05:55

Image


Dit voorwiel is ook een nieuwe.. rij er sinds 2009 mee. Destijds zijn de wielen nieuw gespaakt door Haan Classic Wheels, stukje vakwerk, hij heeft ook de voorvelg geleverd

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 20 Jan 2014, 08:04

Tom wrote:
Tintin wrote:vandaag in Duitsland een 9-'77 A1 frame gekocht met origineel gietwielen

@Tom: heb jij die grijze nog????
Ik heb wel meer gekke dingen gezien bij schijnbaar orginele morini's maar orginele gietwielen op een A1 frame?

Sorry!
[/img]
Zijn die gietwielen dan later ingebouwd en bij de TUV bijgeschreven? In '77 hadden toch alle MM's gietwielen of heb ik het mis?
Hier, Soren uit Denemarken.... Sport '77
http://morinist.dk/morini/billedermorini.php
'76 had nog spaakwielen met schijfrem
http://northleicestermotorcycles.com/stock/350s.htm
alles tot 76 spaakjes, de enige 77 gietwielen...
A1's zijn gemaakt tot '81...

excuses, ondertussen hopeloos off topic... :?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply