Page 1 of 1

regelaar

Posted: 06 Aug 2013, 20:51
by Pantah
Het ziet er naar uit dat de spanningsregelaar het begeven heeft op mijn '81 350 sport. Wat zijn mijn opties tot een goedkope en betrouwbare oplossing?

Posted: 06 Aug 2013, 21:22
by mantaray
wat zijn de symptomen of kan je iets meten

op deze site staat ook meer uitleg erover
http://www.italoclassicbikes.de/downl/fs_downl.htm

http://www.italoclassicbikes.de/downl/l ... regler.htm






Misschien heb ik ook nog wat liggen, zou ik eens moeten zien[


en hier om te weten of het de regelaar is of de alternator zelf
http://ital-web.de/forum/viewtopic.php?t=4808


en dan kan je eventueel het ding opsturen
http://www.moriniservice.nl/testen.html

Posted: 08 Aug 2013, 10:44
by 350-v-twin
Heb jij nog de oude regelaar, die je kunt openschroeven (3 schroefjes) of het nieuwere type met het rode plastic rond de aansluitpunten?

Het type dat je kunt opschroeven is te repareren. Meestal zijn de thyristors kaduuk. Rob Koster, moriniservice.nl heeft ze in voorraad.

Posted: 08 Aug 2013, 17:42
by Pantah
Dank je voor jullie reacties. Als ik meet met draaiende motor, krijg ik aan 2000 toeren al ruim 18 volt over het circuit. Aan de alternator zelf kan het dus moeilijk liggen. Het type regelaar dat er in steekt, is de gesloten versie (Ducati elletronica). Uit ervaring met mijn andere Italo's weet ik dat deze sowieso al niet de beste reputatie hebben, al gaat deze die in mijn Ducati Pantah zit intussen wel al meer dan 15 jaar mee. Nochtans zit deze onder de tank gemonteerd en krijgt daar dus weinig koeling. Integendeel, als je aan de lichten staat, krijgt hij nog eens de opstijgende warmte van het motorblok lekker over zich heen :-)
Bij mijn Laverda's heb ik de originele al zowat meteen mogen vervangen. Deze zat dan ook op een plek waar geen koeling bij kon en daar heb ik bij het monteren van een nieuwe meteen een mouw aan gepast door hem schuin onder het T-stuk van de voorvork te monteren. Nu mag je er ten allen tijde je hand opleggen zonder schrik te hebben je handen te verbranden.

Ik heb er aan gedacht om (net zoals bij de Lav) een Electrex-exemplaar te monteren. Aankoopprijs valt mee, maar altijd die torenhoge verzendkosten vanuit Engeland he, pfff.

Posted: 09 Aug 2013, 00:24
by 350-v-twin
Pantah wrote:Ik heb er aan gedacht om (net zoals bij de Lav) een Electrex-exemplaar te monteren. Aankoopprijs valt mee, maar altijd die torenhoge verzendkosten vanuit Engeland he, pfff.
Maar welk model/exemplaar is dan geschikt?

Nuovaray levert ook de juiste vervanging

Posted: 14 Aug 2013, 17:56
by mantaray
regelaars van suzuki werken schijnbaar ook.... 80 euro op ebay


En nog een adresje Bike affairs Bredenbek
0049 4334 640 0049 160 2864512
Jaeger-volk@t-online.de

82 euro voor laverda morini moto guzzi

Posted: 15 Aug 2013, 19:15
by Pantah
350-v-twin wrote:
Pantah wrote:Ik heb er aan gedacht om (net zoals bij de Lav) een Electrex-exemplaar te monteren. Aankoopprijs valt mee, maar altijd die torenhoge verzendkosten vanuit Engeland he, pfff.
Maar welk model/exemplaar is dan geschikt?

Nuovaray levert ook de juiste vervanging
Normaal zou de RR51 moeten volstaan.

Ik wilde deze namiddag eens proberen om deze uit mijn oudere strada te halen, maar deze gaat slechts tot 12A en dat zal niet volstaan.

Ik heb eens gebladerd in die cataloog bij Nuovaray en daar staat idd een 12V 16A exemplaar tussen, maar is er iemand in Nederland of Belgiƫ die deze verdeelt? We weten immers, denk ik, allemaal wel hoe snel de Italianen zijn in het opsturen van zaken en zeker tijdens de zomermaanden. :mrgreen:

Posted: 15 Aug 2013, 19:19
by Pantah
mantaray wrote:regelaars van suzuki werken schijnbaar ook.... 80 euro op ebay


En nog een adresje Bike affairs Bredenbek
0049 4334 640 0049 160 2864512
Jaeger-volk@t-online.de

82 euro voor laverda morini moto guzzi
Normaal kan iedere regelaar werken die op het systeem van zo'n tweefasige alternator werkt, maar het natuurlijk leuker als je het een beetje origineel kan laten. Ik draai nog niet eens Japanse bougies in mijn Morini. :lol:

Ga eens navraag doen naar de verzendkosten bij die Bike affairs. Bedankt!

Posted: 15 Aug 2013, 22:33
by Pantah
Heb intussen nog een regelaar van een Kawasaki uit een van mijn bakken met afbraakmateriaal gehaald. Aansluiten ging makkelijk daar ik de losse fiches rechtstreeks zonder knip- en plakwerk in het stekkerblok van die regelaar kon monteren. Morgen eens testen. Ik ga de buren nu niet meer uit hun luie zetel laten schrikken. :lol:

Als het lukt, kan ik dit weekend toch alvast rijden. :wink:

Posted: 16 Aug 2013, 12:29
by mantaray
Pantah wrote:
Als het lukt, kan ik dit weekend toch alvast rijden. :wink:
italdag dus???

Posted: 17 Aug 2013, 12:10
by Pantah
Nee, om zo ver te rijden, kan ik me niet vrijmaken, maar hier is het elke dag Italdag :lol:

Heb de regelaar intussen getest, maar wsl is hij ook defekt. Het is immers een regelaar die ik eens van een afbraak-motorfiets heb gehaald dus wist ook niet of hij nog werkte of niet. Ik had ook nog gedacjt om deze uit mijn Kanguro uit te bouwen, maar dat is wsl toch een die op 6v staat en bovendien niet bepaald handig om uit te bouwen op dat model dus die piste laat ik maar terzijde.

Als het geen Morini wordt dit weekend, dan maar een andere...

Posted: 18 Aug 2013, 10:07
by Pantah
Het werd dus een andere maar met de 'andere' bleef ik ook niet van pech gespaard... Ik ging gisterenavond een optredentje meepikken en haalde mijn Pantah van stal. Onderweg stopte ik om te tanken, wilde ik terug vertrekken en bij het drukken op de startknop enkel een droog tikje en meteen alle controlelampjes uit. Ik dacht: zekering? Losgetrilde kabel op de batterij? Gecontroleerd. Niks van dat dus. Ben ik daar aan die benzinepomp de halve motor uit elkaar beginnen halen, maw zadel en tank er af om de bedrading te kunnen nazien. Toen ik het contactslot terug opzette, brandde mijn lampje van de alternator plots terug, maar zodra ik ook maar iets van belasting op het circuit zette, alles terug weg. Ik kon niks anders dan concluderen dat mijn batterij wsl gewoon is stukgegaan, maar met die conclusie alleen was ik nog niet terug thuis natuurlijk. Alles terug gemonteerd en hopen dat de motor terug zou aanslaan op de spanning die ik vanuit de alternator zou opwekken bij het aanduwen. Dat lukte, maar toen ik terug naar de benzinepomp toe reed waar mijn vest en helm nog lagen, merkte ik dat de motor nogal 'zwaar' bolde. Ik kijk naar beneden achter me en: nog eens een lekke achterband er bovenop! Moest ik nu vloeken omdat ik toch terug gestrand stond of moest ik net blij zijn dat ik het batterijprobleem had, anders was ik mss in de problemen gekomen door te laat te merken dat de achterband aan het lekken was? In elk geval kon ik de rest van de avond vullen met wachten op iemand die me eerst naar huis kon brengen en daarna nog eens met de aanhangwagen terug rijden naar de plek van het gebeuren om de motor terug op te pikken. :?

Posted: 18 Aug 2013, 10:57
by mantaray
tja je hebt zo van die dagen dat je bikes te kort hebt,als de pech je blijft achtervolgen.

Posted: 18 Aug 2013, 16:41
by 350-v-twin
Gelukkig gebeurt zoiets maar heel zelden, ik bedoel 2 problemen in 1 keerr.

Posted: 20 Aug 2013, 13:10
by Pantah
De Pantah is intussen terug 'up and running' maar de Morini... heb intussen ook nog een regelaar geprobeerd die uit een Piaggio Zip scooter kwam maar ook die deed niet wat een regelaar hoort te doen. :lol: Ik weet het, jullie denken wsl wel: 'wat zit die daar allemaal te klooien?', maar wie niet waagt, blijft op het asfalt een maagd zeker? :lol: