uitlaten

350 Sport & Touring, 500 Sport & Touring
Post Reply
Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

uitlaten

Post by Pantah » 20 May 2012, 19:30

Ik heb een ander setje uitlaten op mijn 350 sport gemonteerd die ik bij de aankoop had meegekregen. Ik wilde wel eens horen hoe anders hij zou klinken omdat de uitlaten minder restrictie hebben. Veel verschil maakt het echt niet, alleen een lichtjes agressievere 'schreeuw' boven de 5000 toeren. Nu merkte ik wel dat de uitlaatpijpen zelf nog een heel stuk binnenin de dempers steken. Waarschijnlijk is dit origineel zo, maar ik vroeg me af of er onder jullie zijn die die pijpen ingekort hebben en welk verschil dit uitmaakt? Of zeggen jullie: blijf daar beter af?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 20 May 2012, 21:09

Afzagen die hap! Scheelt een hoop condens/roest ellende. Ook de dempers eens goed volgooien met olie, en dan een stukje rijden, scheelt ook voor de levensduur van je demper (niet voor het milieu)

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 23 May 2012, 17:43

Niet afzagen dus, de lengte van de pijp is niet voor niks zo lang maar om het verschil aan beide kanten te compenseren.

Wel je huiswerk maken Tom voor je iemand goede raad geeft.
Lambertini heeft dat niet zomaar ontworpen

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 23 May 2012, 18:58

Ik zeg nog steeds afzagen die hap!

Toevallig heb ik van de week mijn huiswerk gedaan. Ik zat toen een oude Rebello te lezen op mij balkonnetje en daarin kwam dit onderwerp ter sprake. De reden vanuit de fabriek ergens eind jaren 70 is geweest om de uitlaatgassen een even lange weg te laten gaan, dit idee is afkomstig uit de racerij en destijds erg in de mode. Echter bij zo'n laag vermogen motortje maakt het geen fluit uit en het zorgt daarentegen tot een onvoldoende opwarming van het begin stuk van de demper. Het wordt er dus vochtig en op den duur roestig. Dit advies is overigens afkomstig van Rob Buijs.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 23 May 2012, 23:40

Ik zou het ook niet 1-2-3 afzagen, weet wel dat er hele studies zijn naar lengte van bochten en zelfs de curve die de bochten maken. Dat stukje extra pijp zit daar wrsch niet voor niets. Beter is idd om even lekker wat afgewerkte olie in die dempers te laten lopen, 'n mooi beschermlaagje tegen roest en als je 1:25 rijdt komt het wel goed met dat miljeu :roll:

Post Reply