Page 1 of 2

raam nrs

Posted: 05 Apr 2011, 22:57
by mantaray
Er klopt toch eea niet hoor

Heb vandaag mijn oer morinie teruggezien uit 76

Als 1ste eigenaar weet ok dus 100% zeker dat het een sport is

nu blijkr het raamnr toch een A2 08587 te zijn en volgens de UK site is A 2= Strada

Posted: 05 Apr 2011, 23:14
by 350-v-twin
Misschien een vergissing in de fabriek?!

A2 = Strada
A1 = Sport

Ik heb nog nooit een afwijking gezien, behalve bij motoren die zijn omgebouwd, meestal van Strada naar Sport.

Was jij de 1e eigenaar?

Posted: 06 Apr 2011, 08:56
by mantaray
100% eerste eigenaar en 100%sport

trouwens mijn huidige sport is ook een A3 en daar heb ik ook de originele papieren van

Imho gooiden ze er een beetje met de pet naar

Posted: 06 Apr 2011, 14:56
by 350-v-twin
mantaray wrote:Imho gooiden ze er een beetje met de pet naar
Nou, de Italianen maakten vaak eerst de resterende onderdelen op.
Maar A/1 en A/2 zijn goedgekeurd (DGM nummer) voor trommels.
De A/3 is gecertificeerd is voor schijfrem(men) vóór.

Zal eens proberen mijn tweede bike uit dezelfde periode op te sporen

Posted: 06 Apr 2011, 17:17
by mantaray
350-v-twin wrote:
Ik heb nog nooit een afwijking gezien, behalve bij motoren die zijn omgebouwd, meestal van Strada naar Sport.
Op het Duitse forum zijn er ook verschillende hoor.
En van een groot deel is de eerste eigenaar bekend.

De lijsten met serie nrs op UK vertonen hiaten (die dus overgenomen ziijn op de NED site)en de aangehaalde bikes vallen daar dus net tussen

Posted: 07 Apr 2011, 08:11
by Tintin
hieronder een deel van het lijstje van MRC....

350T / 73-77 / A2
3281-4857
6325-7736
8626-8995
Strada, Wire wheels, Drum brakes

350T / 76-77 / A3
9402-10593
Strada, Wire wheels, Disc front brake

350S / 74-76 / A1
5015-6225
Sport, Wire wheels, Drum brakes

350S / 76-77 / A3
8062-8447
8704-10859
Sport, Wire wheels, Disc front brake

uw fiets is dus ergens gemaakt in de overgang van de A1/A2 frames naar de A3... zullen we rap door de A1 frames heen geweest zijn of zo en gewoon A2's gepakt hebben. Als je goed naar de framenummers kijkt werden A3's ook gewoon gebruikt voordat de A1/A2 frames op waren

Re: raam nrs

Posted: 16 Aug 2017, 20:04
by Robbie0365
Ik heb dus ook een Sport met een afwijkend nummer, A2-4198.

Re: raam nrs

Posted: 17 Aug 2017, 09:12
by Tintin
Robbie0365 wrote:Ik heb dus ook een Sport met een afwijkend nummer, A2-4198.
kan ook een omgebouwde touring zijn...
Staat het S-je in het blok? Zo ja kan het ook wel één van de eerste batch tourings zijn die in NL geimporteerd zijn (je hebt nogal een vroeg nummer). Die waren op verzoek van de importeur uitgerust met sport blokken om de verkopen wat aan te zwengelen

Re: raam nrs

Posted: 17 Aug 2017, 13:38
by hombre
Mijn 1e 3 1/2 was een 'NS', Normale Sport volgens de boekjes. Oftewel een GT met Sportblok. Tom heeft nu het frame dus die kan wel vertellen of het een A1/2/3 is...

In Italië een Duitser gesproken die een eerste serie Sport met trommels had met een A3 frame, onmogelijk volgens een Italiaanse 'kenner'. Toch was het zo. Ik heb nogal de indruk dat ze in de fabriek idd maar wat deden op het moment dat er toevallig geen juiste onderdelen voorhanden waren.

Re: raam nrs

Posted: 17 Aug 2017, 17:56
by Robbie0365
Het ding heeft alles wat een sport zou moeten hebben, behalve een A1-nummer.
Wielen, spatborden, tellersteun, controlelampjes, koplamp, "S" bij voorste cylindervoet, stuurdemper, tank, alles correct.

Heb ook Veglia's met metalen wijzers en een grijze zekeringskast.

Re: raam nrs

Posted: 17 Aug 2017, 18:16
by Robbie0365
Hmm, nummer is niet 4198 maar 4798

Origineel nederlands kenteken, aug. 1974.

Re: raam nrs

Posted: 18 Aug 2017, 21:15
by Tom
@Hombre: A/2 068 en nog wat = 1975... kenteken staat 1e registratie 1978, klopt dus weer niet anders had ie framenummer A/3 16 nog wat gehad.

Van de A/2tjes die echte Sport zouden zijn, is mij in ieder geval niks bekend. A/3 is sowieso schijfrem in het voorwiel, vanaf 1976.

Ik denk dat het niet ondenkbaar is dan er ook binnen de Morini scene 'vervalsingen' zijn, ik vind een framenummer over het algemeen van vele duizenden Morini's die dit system WEL hanteren, nogal een indicatie. Hoewel, een 'foutje' met per ongeluk een A/2 frame, gezien de export misschien, en zeker gezien het feit dat de A/1 en A/2 frames identiek zijn, is inderdaad niet uit te sluiten en ook wel weer een mooie oplossing die alleen Italianen kunnen verzinnen.

Re: raam nrs

Posted: 19 Aug 2017, 09:30
by mantaray
Misschien moet je dan de allereerste post even lezen Tom
Mijn morini kwam vers van de bakker of beweer je nu dat morini zelf stradas vervalste ?
btw ze hadden alle twee een schijfrem

Ha misschien ben ik ook vervalst want ik zag er heel anders uit toen ;-)
_9010885.JPG

Re: raam nrs

Posted: 19 Aug 2017, 11:48
by Tom
Ray, de moto op de foto is toch geen Oer Morini? Dit is al weer het derde model? Schijfrem en bolle tankje met korte zijkapjes. Leg ons even uit s.v.p.

Ik denk dat dit frame nummer van A/2 08 en nog wat precies klopt met het jaar wat jij noemt, 1976. Maar dat er geen A/3 staat maar A/2 kan mijn verhaal onderschrijven dat ze voor de export Strada en Sport frame's (bij A/3 is hier overigens geen verschil meer in) doorelkaar gebruikte, hetgeen ook verklaart dat er ECHTE Nederlandse Sport's geleverd zijn met A/2 nummer.

De vervalsingen, dat is al weer een heel ander verhaal, en meestal prik je daar al snel doorheen.

Dit was het paartje in 1976, inderdaad A/3 en A/2 gebroederlijk naast elkaar, logisch dat Morini eerst de A/2 frames ging opmaken, ze wisten dat de Strada een schijf ging krijgen en een A/3tje moest worden voor de Italiaanse markt.

Image

Re: raam nrs

Posted: 19 Aug 2017, 14:19
by mantaray
Voor mij wel he , het was mijn eerste.
Maar idd identiek aan de folder.(zelfs de handvaten in dat bruine)
.
Ik had die 2 gekocht en een maand later ging er 25% van de nieuwprijs af.
Even balen want dat scheelde een paar maandlonen in die tijd.