Page 1 of 1

Techniek 1200 - injectie, gashuizen en brandstofpomp

Posted: 03 May 2018, 16:37
by MonstroMorini
Bij de 1200 motoren wordt gebruik gemaakt van injectie ipv carburateurs. Voor mij als IT'er en dus kantoorsukkel een zegen, omdat ik van sproeiers, vlotterhoogtes en venturis nooit iets begrepen heb. Maar voor 3 1/2 bezitters is deze techniek misschien wat angstaanjagend :mrgreen:
Hierover zal ik in een ander topic, dat mapping (het computerprogramma dat de techniek de juiste instructie geeft omtrent ontstekingstijdstip en hoeveelheid in te spuiten brandstof), sensoren en andere enge dingen gaat beschrijven, proberen de samenhang te verklaren, die uiteindelijk tot de gewenste zuig, vonk, boem leidt. Hier alleen de brandstofvoorziening dus.

De tank van de 1200 ziet er indrukwekkend uit, maar helaas betekend dat niet een imposante hoeveelheid brandstof in schuil gaat. Bovendien gaat het reservelampje (corsaro, weet niet of het bij de tammere broeders ook zo is) te laat aan. Gekoppeld aan een flinke dranklust is het dus blinde paniek bij iedere corsarorijder, zodra deze aangaat. Want meestal zit er dan nog maar een km of 15 in de tank...
Dit is het resultaat van twee oorzaken:
- de brandstofpomp en het brandstoffilter zitten in de tank
- de airbox (luchtfilterhuis) om de gashuizen heen is enorm. De tank is als het ware een dubbelwandige huid om de airbox heen.

Eerst even een overzicht van de componenten:
- airbox
Image

en hier 1 van de onderkant van de customtank van onze sBezziale (www.sbezziale.de/) waarbij je kan zien hoeveel ruimte dat ding inneemt
Image

- gasklephuizen (van opzij en gemonteerd van boven)
Image

Image
De rode cirkel wijst de carterontluchting aan en de gaskleppen staan open op deze foto

- de injectors zelf
Image

- De pompunit
Image


Om met deze laatste te beginnen, op deze foto zie je boven de pomp, daaruit komt een gewapende slang die de brandstof richting filter stuurt,
Bij deze zit het filter goed om, zie pijl ;)

Hierin zit de unit, afgedicht met een rubber o-ring. Zoals je ziet is bij de corsaro de tank van kunststof, bij de nieuwe zz van aluminium.
Image

De zender van het reservelampje zit links, boven de duimstok. Zodra de sensor bloot komt te liggen - door verlaging brandstofpeil - verandert de weerstand van deze sensor, waardoor het reserverlampje getriggerd wordt. Je kan de bevestiging iets verhogen, gaat ie wat eerder branden.
Image
(foto met dank aan Armin, ex-Morini rijder, nu helaas alleen nog op 4 wielen onderweg)

De pomp is nodig om voldoende druk op de brandstofleiding te hebben voor succesvolle injectie. Bij de 1200 is dit gewoon een circulaire pomp met druksensor (in de pompunit). Dit betekend dat er druk opgebouwd wordt, de brandstof langs (en in) de injectoren loopt en dan weer in de tank terugstroomt. Zakt de druk, slaat de pomp weer aan. Daarom hoor je bij de 1200's bij contact aan meteen de pomp beginnen te draaien, een paar seconden, tot voldoende druk bereikt is.
Op de foto van de sBezziale tank zie je beide connectoren, 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer. Overigens maakt het niets uit op welke je benzineslangen aansluit, aangezien de brandstof gewoon een rondje maakt. Links of rechtsom maakt niets uit.

Als tweede, de airbox.
Image
Deze is zo groot, om optimale lucht/zuurstof omstandigheden te creeeren. Bij hogere toerentallen ontstaat er een soort resonantie tussen aanzuigen en luchtvolume, deze moet optimaal zijn voor goede verbranding. Daarom zou de box eigenlijk nog groter (of liefst helemaal geen box, open kelken :lol: ) moeten zijn. Vanwege het milieu mondt de carterontluchting in de airbox, zodat eventuele narigheid keurig meeverbrand wordt. Als laatste is een mooi morini detail het luchtfilter. Dat is een uitwasbaar en herbruikbaar high-performance type.

Als derde, de injectoren.
Image

Dit is de montageplek
Image
De injector zit dus onder de gasklep, direct boven de inlaatkleppen. Zowel aan de inlaatkant als aan de brandstofaansluiting wordt voor de afdichting gebruik gemaakt van een o-ring. De brandstof aansluiting is een simpel t-stuk
Image
de ene kant aanvoer, de andere afvoer.
Middels de stekker wordt vanaf de ECU (de computer) adhv de geladen map (zie techniek 1200 - mapping etc) een signaal naar de injector gestuurd, die er voor zorgt dat de optimale hoeveelheid brandstof wordt geïnjecteerd. Overigens gebruiken de "oude" 1200's de iwp 069
Image
herkenbaar aan de gele ring en belangrijker, de enkele injector opening.
De nieuwe morini's (die voldoen aan de euro 4 norm), alsmede ducati, ktm etc. maken gebruik van de IWP 189
Image
herkenbaar aan de paarse ring. En belangrijker, in plaats van 1 opening, een douche met kleine mondjes, waardoor de brandstof beter verneveld en dus optimalere boem plaatsvind. Helaas spuit ie net iets meer brandstof, zodat ie niet zonder meer op de "oudere" gemonteerd kan worden.Voor het beste resultaat is dan een re-map mbv rollenbank een noodzaak. Hieronder een vergelijk binnen de iwp familie:
Image

Als laatste, het relais. Het brandstofpomprelais bevindt zich onder de buddy.
Image
Het is, in rijrichting gezien, de rechtse. Dit relais mag geen diode-type zijn (alle andere wel), met beveiligingsweerstand is wel OK.
Alle relais zijn type CM1-R-12V (R staat hier voor weerstand, er is ook een CM1-D-12V, met je raadt het al, een diode). De panasonic/NAIS versie is gesealed en dus waterproof, hetgeen je van de standaard gemonteerde bitron of wehrle niet kan zeggen. Vervangen dus!
Image