Page 1 of 1

Techniek 1200 - cilinder

Posted: 01 May 2018, 14:30
by MonstroMorini
Net zoals de kop/nokkenassen is ook de cilinderbus/zuiger een gematchde set.
Mocht je ooit een probleem hebben op dit vlak, hier een howto om deze eenheid te vervangen (gematchde sets zijn uiteraard nieuw, maar soms ook gebruikt verkrijgbaar)
Het is echt fantastisch hoe onze Lambertini dit bedacht heeft. Onder dit mooie dekseltje kan je zo bij de zuigerpen :D
Image

Je kan dus van boven de zuiger eruit halen, terwijl de "cilinder" blijft zitten. Dit is bij de 1200 namelijk alleen de watermantel, een doos om de eigenlijke cilinder heen. In dit geval een bus, ook wel natte bus genoemd. Door het serviceluikje kan je de pen bereiken.
Op de foto de bus, eronder het blok en het geopende luikje:
Image

En nogmaals hetzelfde, zonder bus, waarbij je rechts het serviceluikje ziet. Als de bus geplaatst is kan je dus nergens bij en kijk je tegen de bus aan.
Image

En voor het overzicht, het kale blok zonder koppen
Image

Bij de meeste waterkoelers, bv japanse 4 cilinders, kan je het carter horizontaal splitsen. Daarna laat je de krukas inclusief zuigers zakken om daarna de boel te demonteren.
Bij luchtkoelers, zo ook bij de 31/2 bv, verwijder je de kop en cilinder, waarna de zuiger vrij ligt.

Het mooie is dus dat dat bij de 1200 allemaal van boven gebeurd:
- kop eraf
- cilinderbus los trekken, zo hoog tot zuigerpen in beeld is via luikje of evt nog ff krukas verdraaien
- borgveer verwijderen
- pistonpen trekken
- cilinderbus incl zuiger eruit halen

Na demontage kop en verwijderen zuigerpen kan je dus zo de bus met zuiger eruit trekken. De voetpakking is een grote o-ring - altijd vervangen natuurlijk. Het serviceluikje voor de pistonpen heeft alleen een simpel pakkinkje, omdat ie alleen een beetje water te weerstaan heeft, de rest wordt afgesloten door de cilinderbus.

Hier wat foto's voor de liefhebbers.

Zuigerpen demonteren is gedoe, voornamelijk door de borgveer. Hiervoor heb je een tang met verlengde kop nodig - zie foto - anders kom je er door de smalle opening niet bij.
Image

Als de borgveer weg is, zuigerpen demonteren. Ik heb een muuranker verbouwt tot trekker
Image

Image

Ook de trekker is eigen fabrikaat - geleend van vriend Ebi vh duitse forum. Maar gaat om het idee, haken moeten smal zijn vanwege kleine openingen, veel kracht is echt niet nodig.
Image

Wat overtollig spaanplaat enigszins op maat gemaakt en trekken maar ;)
Image

Image
(hier bij m'n reserve blok waar nog een prima cilinderbus in zat, mijne had (hele lichte) loopsporen. Maar was toch bezig ;)

Image

Hier een foto vd loopsporen (alleen voorste cilinder, achterste helemaal mooi) na ca 60k
Image

En hier nog 1 waarbij je kan zien dat de zuiger eigenlijk alleen een schotel met twee wangen is en de diameter is werkelijk angstaanjagend ;)
Image

En helaas zijn de montage foto's weg.
Maar als tip - eerst oefenen om de borgveer in te zetten, dus zoals hier - voor het gemak - zonder cilinderbus.
Image

Zuigerpen gaat makkelijk, maar de borgveer hebben we uiteindelijk met garen gezekerd bij de definitieve montage.
En natuurlijk de zuiger een beetje gepoetst ;)
Image

Re: Techniek 1200 - cilinder

Posted: 02 May 2018, 12:58
by hombre
Suffe vraag misschien, maar je kan de pistonpen van buitenaf eruit tikken kennelijk, maar om de cilinder e.d. eraf te krijgen moet je het blok toch uitbouwen. Wat is dan het nut van dat klepje?

Re: Techniek 1200 - cilinder

Posted: 03 May 2018, 12:09
by MonstroMorini
Hoeft niet, kan allemaal in het frame gebeuren. Met de tools van morini uiteraard.
Ook de versnellingsbak (cassette) kan er zo uit. Net een racer zo'n 1200 :D
En niet eruit tikken, maar trekken, die zuigerpen :mrgreen:

Maar aangezien het blok er ook zo uit ligt (en ik de achtervork sowieso los moet maken om de achterste uitlaat te bevestigen - hoewel er handige mannen zat zijn die dat ook zonder kunnen) en het stukken makkelijker werkt - is het hele blok eruit halen geen slecht idee.
De montage van bus en zuiger is met motor in het frame gebeurd, vandaar het oefenen ;) Maar ik heb reserve blok liggen, dus is het voor mij makkelijk te doen.

Re: Techniek 1200 - cilinder

Posted: 03 May 2018, 14:47
by hombre
Aha, dan ga ik eerdaags dat blok eens uitbouwen. Gewoon voor de lol :p

Maar dan snap ik nog steeds het nut van dat klepje niet? Is het dan om te checken of de pistonpen überhaupt nog aanwezig is? ;)

Re: Techniek 1200 - cilinder

Posted: 03 May 2018, 15:04
by MonstroMorini
Ha, nou begrijp ik je probleem! Ouwe luchtkoelert ;)

Je kan alleen via dit luikje bij de pistonpen. De waterkoeling is eromheen, dus je zou er anders noot bij kunnen.

Traditioneel met bv een gesplitst carter laat je de krukas aan de onderkant zakken en komen de zuigers mee, waarna je op je gemakje de zuigerpen kunt losmaken. Of nog makkelijker, luchtgekoeld, losse cilinder(s) met voetpakking en stoterstangen :D , kop eraf, cilinder eraf, klaar.
De 1200 cilinder is een watergekoelde "doos" waarin een losse cilinderbus zit, ook wel natte bus genoemd. Was deze doos geheel dicht kan je natuurlijk nooit bij de zuigerpen. Daarom het "servceluikje". Aangezien je alleen met waterdruk te maken hebt, zit het met een simpel pakkinkje op het blok.
Ik zal de how to nog wat uitbreiden hieromtrent. Maar het mooie is dus dat het bij de 1200 allemaal van boven gebeurd:
- kop eraf
- cilinderbus los trekken, zo hoog tot zuigerpen in beeld is via luikje of evt nog ff krukas verdraaien
- borgveer verwijderen
- pistonpen trekken
- cilinderbus incl zuiger eruit halen

Dus alleen voor krukas problemen moet het blok er echt uit, al het overige kan terwijl het blok gemonteerd zit.

Re: Techniek 1200 - cilinder

Posted: 03 May 2018, 17:12
by hombre
Aha, nu snapikkem! Helderrrr, om met Jinek te spreken :mrgreen: