Techniek 1200 - koppen de/monteren

1200cc models
Post Reply
MonstroMorini
Posts: 64
Joined: 04 Mar 2014, 16:22

Techniek 1200 - koppen de/monteren

Post by MonstroMorini » 01 May 2018, 13:40

Hierbij een korte howto aangaande de/montage koppen, ingeval lekke koppakking of (helaas vaak voorkomend) versleten klepgeleiders.

Mocht je meerdere koppen bezitten let dan op dat je per kop de spullen bij elkaar houdt - kop, nokkenas en lagers zijn op elkaar afgestemd en niet onderling verwisselbaar. Er staan identificaties op dus bij twijfel dit eerst kontroleren! Hier zie je zo'n markering
Image

Allereerst alles vrij maken, dus zitje, tank, airboxdeksel en gashuizen verwijderen. Alles gaten natuurlijk ff dichten om te voorkomen dat daar onderdelen in verdwijnen.
Daarna de bodem. Let bij het verwijderen van de airbox op de carterontluchting. Van binnen een rubberdop - zie foto, met waterpomptang draaien en trekken (zit met threebond vast) en vergeet aan de buitenkant niet de slangklem van deze ontluchting te lossen.
Image

Image

De ontluchting onder de box (A) niet vergeten
Image

Om de airbox makkelijker los te krijgen/te monteren, het expansie reservoir verwijderen om iets meer ruimte te krijgen.

Ik ben lui, dus hang de gashuizen kompleet met gaskabel aan het stuur :oops:
Image

En oh-ja, die multistekker vd airbox is in gemonteerde toestand nauwelijks fatsoenlijk los/vast te krijgen. Dus ik duw de rubberseal naar binnen om te de-/monteren, is met een pufje siliconen weer makkelijk op z'n plek te duwen
Image
(maar indien behoefte volgt er nog wel een gedetailleerde de/montage airbox voor de liefhebbers)

Daarna (kan je nu goed bij) voor de nokkenassensor en bij beide cilinders bobines, bougies en uitlaat verwijderen.
Ook de thermostaat mag eruit, lossen bij de koppen, kan je meteen de o-ringen vervangen. Die lekken graag.
Image
Na montage meteen de blauwe stekker er weer goed op,kom je later slecht bij.
Middels de zilveren inbus op de foto kan je 'm ontluchten, na montage.

Kleppendeksel verwijderen, let op de rubberseal van de bougie.
Ter voorbereiding alvast een plek bedenken om de ketting zometeen safe te kunnen ophangen, zodat ie niet van het onbereikbare onderste tandwiel schiet (zie foto's Techniek 1200 - distributie)

Nokkenasdrukplaat lossen - zie aandraaischema - uiteraard omgekeerde volgorde
Image

Drukplaat verwijderen, let hierbij op dat de centreerbusjes (2x) op hun plek blijven en niet ergens via de distributie verdwijnen ;) Legerschalen groen, busjes rood.
Image

Kettingspanner verwijderen - let op de veerpositie te ver naar buiten kan versleten distributie betekenen. Om te ontspannen op het nokje drukken.
Image

Image

Nu de ketting van het kettingwiel aan de kant van de spanner afnemen, hierbij evt de nokkenas een beetje liften. En in de voorbereide snelbinder zekeren. Nokkenassen kunnen er nu af. Maar let op de kettingschalen (groen) op foto hierboven.
Image

Na de rubber stoppen verwijderd te hebben kunnen de kopbouten los, volgens het ge-update schema. Let op: nr6 zit onder de inlaat.
Image

Nu kan de kop eraf - wel ff opletten met de distributieketting uiteraard.
Meteen even de klepgeleiders controleren (ff klikken), zo is het dus niet OK!
Image

Post Reply